Mag mijn zoon die in Belgie werkt en woont in mijn auto met Nederlands kenteken rijden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
7.8K
Amadea
8 jaar geleden
Als hij bij jou op bezoek is of logeert dan mag hij natuurlijk jouw auto lenen.
tinus1969
8 jaar geleden
Ik weet niet of dat 'natuurlijk' is. De vuistregel is vziw, dat een Belg (belgisch ingezetene) in België alleen mag rijden in een Belgische auto; niet in een Nederlandse. Een Nederlander mag in Nederland namelijk ook niet in een Belgische auto rijden. De interessante vraag is idd, of een Belg in NEDERLAND in een Nederlandse auto mag rijden....
Amadea
8 jaar geleden
Waarom zou dat niet mogen, je kunt toch in elk land een auto uit dat land huren en ermee rondrijden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn Nederlandse vriend mag inderdaad met mijn wagen in België rijden, maar niet in Nederland. En ik mag met zijn wagen niet in België rijden.

Antwoorden (2)

Natuurlijk. Toch zou u het beste de verzekering hiervan op de hoogte brengen. Bij veel verzekeringsmaatschappijen in Belgë moet men, wanneer men met iemand anders voertuig rijdt, geregistreerd staan als tweede bestuurder. Beboet ga je er niet voor worden maar bij een ernstig/zwaar ongeval komt de aap uit de mouw!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neen dat mag niet. Iemand die binnen de EU in welk land dan ook woont is verplicht om een auto te rijden met een kenteken van het land waar hij woont.
Auto-verzekeringen kan men alleen afsluiten in het land waar men woont en voor een wagen met een binnenlands kenteken.
Als je zoon in België zou verblijven om er te studeren, zou het wel mogen.

Toegevoegd na 1 uur:
Onder bepaalde voorwaarde mag hij gedurende 1 maand wel in België rijden met een buitenlands kenteken: http://www.federaalombudsman.be/nl/content/nu-en-dan-rijden-een-geleende-auto-met-buitenlandse-nummerplaat-0

Toegevoegd na 1 uur:
Je zoon mag wel met jouw wagen in Nederland rijden, maar niet in België. Uit de vraag blijkt niet welke mogelijkheid je bedoelt.