Wat is een redelijk tarief voor onterecht gemaakte telefoonkosten?

Voor de derde keer in anderhalf jaar maakt een energieleverancier grove fouten in de administratie wat leidt tot het onterecht inschakelen van een incassobureau. De facturen waren al voldaan waarvan een aantal al bijna een jaar terug.
Iedere keer hangt de benadeelde langere tijd aan de telefoon met de energieleverancier en het incassobureau.

Omdat het gaat om lange gesprekken (in totaal vele uren) en het opnieuw weer fout is gegaan wil benadeelde van de energieleverancier een tegemoetkoming in de kosten welke zij maakt omdat de energieleverancier een onrechtmatige daad tracht te plegen.
Wie weet welk tarief per minuut daarvoor redelijk is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

In beginsel de daadwerkelijk gemaakte kosten, wat dus in dit geval de telefoonkosten zijn.

Maar: een woord van waarschuwing. Blijf niet blindstaren op die telefoonkosten. Mocht het uiteindelijk voor een rechter komen, dan worden de kosten aan redelijkheid en billijkheid getoetst.

Het zou zo kunnen zijn dat de kosten niet redelijk zijn. Het argument is immers dat u na een paar uur bellen ook wel had kunnen verwachten dat het telefonisch niet opgelost zou worden, en dat een aangetekende brief minstens zo effectief geweest zou zijn, tegen een fractie van de prijs.

Het tegenargument is dan natuurlijk altijd dat van een professionele partij verwacht mag worden dat zij een effectieve telefonische hulpverlening bieden, maar toch.

Ook de verhouding tussen de kosten van de administratieve fout en de belkosten zouden een rol kunnen spelen. Een fout van €20 euro oplossen met een telefoonrekening van €200 is natuurlijk uit balans.

Let wel: ik kan niet voorspellen wat een uitkomst zou kunnen zijn als het geschil bij een rechter komt. Maar ik wilde even belichten dat het minder zwart-wit is als de inkt op de telefoonrekening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat redelijk is, is het berekenen van de daadwerkelijk gemaakte kosten. Dat kan per provider verschillen. Zoek dus even op de website van de provider op wat de start- en gesprekskosten zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als het een betaald servicenummer was, dan houd je dat tarief aan.
bamibal
11 jaar geleden
In aanvulling op Bamibal:

Als het een betaald servicenummer is reken dan het tarief dat gemeld wordt + de gesprekskosten van een eventuele mobiele telefoon.