Wat wordt er bedoeld met de wekeneis in de Werkloosheidswet?

' Wat word daarmee precies bedoeld?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
ronron1212
6 jaar geleden
De wekeneis houdt in dat u in de 36 weken voorafgaand aan uw werkloosheid, tenminste 26 weken moet hebben gewerkt.
https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%26_sociale_zekerheid/werkloosheidswet/artikelen/114/wat-betekent-de-wekeneis-in-de-ww_.htm

Antwoorden (1)

Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet u voldoen aan de zogenaamde wekeneis. Deze wekeneis is overigens slechts een van de voorwaarden om een WW-uitkering te krijgen.
De wekeneis houdt in dat u in de 36 weken voorafgaand aan uw werkloosheid, tenminste 26 weken moet hebben gewerkt.
Een week telt niet altijd mee. Dat kan betekenen dat je net wél of net géén recht hebt op een uitkering.

De volgende weken tellen mee:

Weken waarin je 1 dag hebt gewerkt. Je hoeft dus niet per se een volle werkweek te maken.
De weken in de fictieve opzegtermijn. Op voorwaarde dat je werkgever deze weken doorbetaalde.
Vakantieweken binnen je contractperiode. Op voorwaarde dat je werkgever je tijdens je vakantie doorbetaalde.
Toegevoegd op 06 maart 2018 12:02: tekst
Erna55
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp moet de desbetreffende de afgelopen 9 maanden op z'n minst 6 maanden hebben gewerkt?
Erna55
6 jaar geleden
Om afrondingsfouten te vermijden, kun je het best de gewerkte weken tellen.