Kan ik problemen krijgen met copyright als ik een gratis film die ik publiceer?

Bedankt voor het meedenken!

Ik ben een maatje aan het helpen die een serie aan het maken is.
We zijn op dit moment tegen een probleem aangekomen.
We willen afbeeldingen laten zien dat 'waarschijnlijk' copyright zou kunnen bevatten.
We zijn daarom bang dat we daar problemen mee kunnen krijgen b.v. copyright claims.

Hierzo wat info

- We maken geen inkomen van deze series (alles is gratis.)
- De series kunnen 'waarschijnlijk' universeel bekeken worden in meerdere landen.
- De afbeeldingen kunnen historische personages bevatten zoals 'Napoleon, Churchill, Gandhi etc.'

Ik ga er zelf vanuit dat we het kunnen gebruiken onder 'fair use' en 'non commercial use.' In verschillende landen zijn denk ik ook weer andere regels aan verbonden. We willen het wel zeker weten voordat we het allemaal op het internet zetten, daarom hopen we hier wat hulp te vinden.

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja dat kan, op foto's rust namelijk auteursrecht, maar als je even een paar simpele stappen volgt, vind je zo een hele rits aan vrij te gebruiken foto's. Zeker voor onderwerpen zoals jij beschrijft (lang overleden historische figuren). Ga naar google image search Tik Churchill in Tool Gebruikersrechten Kies de rechten die passen Gelabeld voor niet commercieel hergebruik Je ziet dan veel commons.wiki foto's. Foto's die je onder bepaalde omstandigheden vrij mag gebruiken. https://www.google.nl/search?q=churchill&tbm=isch&source=lnt&tbs=sur:fm&sa=X&ved=0ahUKEwjDqcCxqvnYAhUG26QKHdkCBloQpwUIHw&biw=1024&bih=662&dpr=1 Toegevoegd na 1 minuut: Als je toch een andere foto wil gebruiken, informeer dan wie de rechten bezit. En vraag of je de foto mag gebruiken. Toegevoegd na 10 uur: https://www.dr-discount.nl/blog/search-engine-optimization-seo/gebruiksrechten-google-afbeeldingen Lees en volg nog wel even de opmerking die SimonV terecht plaatst. Het label is niet heilig. Google heeft nooit letterlijk naar buiten gebracht hoe ze precies bepalen of een afbeelding gelabeld wordt voor hergebruik of niet. Ze bepalen dit door middel van labels en informatie die ze bij en rondom de afbeelding gevonden hebben. Er is dus ook geen standaardwaarde die Google toekent aan nieuwe afbeeldingen, maar dit wordt per individuele afbeelding vastgesteld. Dit kan misleidend werken voor de doorsnee gebruiker. Zoeken naar afbeeldingen met het filter ‘gelabeld voor hergebruik’ suggereert dat je alle afbeeldingen die naar voren komen probleemloos kunt gebruiken op je website. Onderzoek wijst uit dat dit helemaal niet het geval is; veel websites waar de afbeeldingen van afkomstig zijn, bevatten netjes een copyrightmelding van de afbeeldingen. Ook staan er afbeeldingen tussen die, met of zonder toestemming, al gekopieerd zijn van een andere bron; ook hiervan kun je onmogelijk zeker weten of de afbeelding hergebruikt mag worden. Toegevoegd na 10 uur: Waar je met dit onderwerp ook mee te maken krijgt (soms in positieve zin) is het verloop van auteursrecht http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/vvv/duur/ Hoe lang is het auteursrecht geldig? Volgens artikel 37 van de Auteurswet vervalt het auteursrecht op een werk "door verloop van 70 jaren, te rekenen van de 1e januari van het jaar, volgende op het sterfjaar van de maker." Bij een werk gemaakt door een rechtspersoon geldt een tijdsduur van 70 jaren na de eerste publicatie er van. 1947 is dus een interessant jaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100