Staat er een patent op zakelijke Social Media, als LinkedIn?

Ik wil een zakelijke Social Media aanmaken (althans, heb het idee voor...). Nu wil ik niet, dat ik een patent schend van LinkedIn, de grote Amerikaanse variant van dit idee. Nu heb ik wel wat Unique Selling Points die LinkedIn niet heeft, maar het principe blijft hetzelfde; Kijken waar wie werkt, en netwerken bij andere bedrijven.

Groet,

Maarten Dijk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, er is geen patent te krijgen op social media. Je mag zelfs het idee van Linked in kopiëren, daar is weinig tegen te doen. Je mag natuurlijk geen code kopiëren of logo's namaken, maar het kopiëren van een idee is in dit geval toegestaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Volgens mij kan je alleen de uitwerking van een idee in een werkend product patenteren. Je moet ook oppassen met patenteren. Er zijn sites waar je allerlei patenten kunt aanvragen voor zaken die al lang bestaan. Zelfs als je dat patent hebt gekregen wil dat nog niet zeggen dat je van de rechter gelijk krijgt als iemand anders dat idee kopieert of als het idee al bestaat.

Heb je de film "The Network" gezien over FaceBook. Zoiets speelt daar ook.

Toegevoegd na 6 minuten:
In de bron enkele juridische artikelen. Als je Unique Selling Points hebt en je die in je idee verwerkt tot een werkend product heb je sowieso een nieuw product.

Vergelijk het met messengers, zoekmachines e.d. Het idee achter de software is hetzelfde, maar de uitwerking niet. Een goed idee alleen is niet alleen genoeg overigens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie bron. Ga gewoon voor je idee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is niet mogelijk. Ze kunnen hoogstens patenten leggen op de broncode, maar je had nog geen programmeur, dus ook nog geen broncode.