Mag de school je straffen voor incidenten die buiten school zijn gebeurd?

Ik heb namelijk een jongen geprobeerd te slaan. Dit gebeurde na school. Hij ontweek die wel. Dus in feite heb ik hem niet geslagen. Nu wilt de teamcoach mij straffen met een schorsing van 3 dagen, misschien wel meer. Zijn argumet: "Ik ben verantwoordelijk voor de veiligheid, binnen en buiten, van de leerlingen". Ik vroeg toen aan hem of hij mij mocht straffen voor een incident buiten school, waarop hij antwoordde met ja. En nu is het zo dat ik hem niet echt vertrouw en wil dit dus van de "experts" weten.
Bedankt alvast!

Toegevoegd na 50 minuten:
binnen en buiten school*

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
14.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De expert is de decaan.
LeonardN
6 jaar geleden
Nee, er zijn juist heel wat scholen de mist ingegaan met zulke maatregelen. Een decaan is geen rechtsgeleerde en dus geen expert. Ik zeg nog even niet of de decaan gelijk heeft of niet, maar deze is zeker geen expert in zulke zaken, hoogstens een "ervaringsdeskundige".
tinus1969
6 jaar geleden
1. Waar gebeurde het? Op het schoolplein? Zolang je op het schoolterrein bent, is de school bevoegd. Sterke nog, school is verantwoordelijk voor veiligheid op het schoolterrein. 2. Wees blij dat de school dit zelf afhandelt en niet naar de politie stapt. HALT afdoening is slechter dan 3 dagen schorsing.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1. Het gebeurde buiten school. Letterlijk in een van de straten dichtbij school. 2. Een poging tot mishandeling is niet strafbaar. Hierdoor mag de rechter mij niet naar HALT sturen, tenminste niet dat ik weet. (Lid 5 Artikel 300 Wetboek van Strafrecht).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Turk61. Je klinkt zelf als de expert.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Om de sfeer op school leefbaar te houden mag de school zeker wel passende maatregelen nemen zodat jij en deze andere jongen niet weer de confrontatie opzoeken. Dus in dit geval hebben zij enigszins gelijk. Nu vraag ik mij af: waar is het precies gebeurd? In het oog van een leraar? Ver buiten het schoolcomplex? Hoe is school erachter gekomen dat jullie hebben geprobeerd te vechten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Manonnetje 33. Ik heb inderdaad mijn onderzoek gedaan : )
Dit geldt inderdaad als een poging tot mishandeling.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
DokterEmm. Geen een van de medewerkers van de school waren erbij. Het gebeurde 2/3 straten van de school af. zo'n 400 meter lopen ofzo. De jongen die ik heb geslagen snitchte (klikte) mij. Hierdoor werd ik de volgende dag uit mijn klas gepikt door de teamleider. Later die dag moest ik me bij hem melden om "te praten".
LeonardN
6 jaar geleden
Heb je de teamleider nog "geconfronteerd"?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Tinus
Sterker nog, mijn ex vroeger wou aangifte doen bij de politie omdat zij geslagen was door een ander meisje. Op het politie bureau vroegen ze waar de verwondingen zaten. Die had ze niet. De politie zei toen dat ze wel aangifte mocht doen maar hier niks mee zouden doen omdat er geen blauwe plekken waren.
Een poging tot een rake klap geven doen ze al helemaal niks mee lijkt me dan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Iemand heeft je dus verraden bij een van de docenten op school... Je hebt dan iets gedaan wat de docenten op je school niet mogen weten. Heeft datgene waarvoor je bent verraden dan niet iets met school te maken? Willen ze je dan niet straffen voor datgene waarvoor jij verraden bent?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Joelieh. Nee, ze willen me straffen voor hetgeen dat buiten school is gebeurd. De oorzaak van het incident was wel op school gebeurd (dat hij mij uitschold).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN. Ja inderdaad. De docent wou er niet meer over spreken. Toen schreef hij in een mail dat mijn straf was gevallen : ). Ik denk dat hij na dit incident ook wat onderzoek heeft gedaan!
KennisDelen
6 jaar geleden
Als een klasgenoot jou (toevallig net buiten schoolterrein) geslagen had, zou je dan willen dat de school voor je opkwam?
Zou je dat erg vinden?
Of waarderen misschien?? En dingen uitpraten is natuurlijk nooit erg ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
KennisDelen. Mij zou het niet boeien als de school zich er niet mee bemoeit. Ik zou het zelfs snappen.
KennisDelen
6 jaar geleden
Voor iedereen geldt ook: Bedenk ook wat het doel vh leven is (lekker filosofisch

Het beste antwoord

Nee, de school heeft geen bevoegd gezag buiten school en schooltijd.

https://onderwijsgeschillen.nl/sites/default/files/publicaties/105617.pdf

Omdat er sprake is geweest van een incident buiten de les- en schooltijd van de betrokken leerlingen en het incident zich heeft afgespeeld buiten het terrein en buiten het gebouw van de school, is de Commissie van oordeel dat het bevoegd gezag een bevoegdheid tot het straffen van de betrokken leerlingen NIET toekomt. Het
onderzoek van de school dat was gericht op waarheidsvinding is in dat opzicht derhalve overbodig geweest.

Toegevoegd na 3 minuten:
*buiten school=buiten het terrein van school

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je verder leest zie je dat de school wel allerlei maatregelen mag treffen om verder ongewenst gedrag te voorkomen. Een gesprek met jullie beiden etc.
LeonardN
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel. Nu kan ik mijn teamleider ermee confronteren!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Wanneer je je op deze manier onder een straf uit weet te werken kan dat ook als een boemerang terug keren.
Misschien is de school buiten het terrein niet bevoegd, maar de politie is dat wél !
"Proberen te slaan" kan opgevat worden als bedreiging. Dat kan je meer kosten dan 3 dagen schorsing van school.
Misschien moet je genoegen nemen met de beperkte straf die de school je nu op legt.
LeonardN
6 jaar geleden
Iets dergelijks zag ik tinus1969 ook al zeggen, maar dat klopt helemaal niet. Als de school nu schorst, is het niet gezegd dat de jongen geen aangifte kan doen bij de politie. Straf school en onderzoek politie staan los van elkaar. Het een sluit het ander niet uit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Proberen te slaan staat onder poging tot mishandeling. En omdat er geen wapens (messen, vuurwapens etc. ) in het gevecht waren, is het een poging tot (eenvoudige) mishandeling. In artikel 45 van het Wetboek van Strafrecht staat dat een poging tot een strafbaar feit strafbaar is. Echter in lid 5 van artikel 300 van het Wetboek van Strafrecht staat dat een poging tot (eenvoudige) mishandeling niet strafbaar is. Feitelijk mag de rechter het dus niet zien als een bedreiging. Maar praktisch kan het anders zijn. Dankjulliewel alsnog. Voor het advies en het antwoord op mijn vraag. Ik zal er over nadenken!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als het “slachtoffer” zich bedreigd voelde is het wel degelijk bedreiging. Moet de jongen in kwestie wel aangifte doen.