Ben je verplicht administratiekosten te betalen wanneer je aan kan tonen dat je minder dan 22 euro hebt betaald voor een zending buiten europa?

Ik ontvang een zending van buiten Europa. De zending van de goederen is €21.99. PostNL geeft aan dat ik BTW en invoerkosten verschuldigd ben omdat de prijs hoger is dan €22. Ik kan aantonen dat het bedrag onder de €22 zit. Nu geeft PostNL aan, dat ik kan betalen en bezwaar aantekenen, maar dan altijd alsnog €13.00 verschuldigd ben aan PostNL vanwege de 'Administratie en opslag'.

Dat lijkt mij de omgekeerde wereld, wanneer ik in het gelijk wordt gesteld dat ik geen invoerkosten en BTW hoef te betalen.

Mag PostNL zomaar €13.00 aan kosten rekenen wanneer ik in het gelijk wordt gesteld? En kan ik ook mijn eigen onkosten (tijd, telefoonkosten, ophalen ipv dat de bezorger aan de deur komt) verhalen op PostNL?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
TurfGraver
6 jaar geleden
BTW en invoerkosten hoef je inderdaad onder de 22 euro niet te betalen.
Eventueel inklaringskosten echter wel.
http://www.invoercalculator.nl/inklaringskosten
TurfGraver
6 jaar geleden
Nog meer info (die 13 euro heeft dus niks met de BTW of eventueel invoerrechten te maken).
https://zakelijk.infonu.nl/detailhandel/145337-inklaringskosten-wat-zijn-dat.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
€ 13.-- zijn inderdaad inklaringskosten. Iets kopen voor € 21.99 is wel erg op het randje berekend.
Pakketjes met een waarde tot 22 euro mógen vrij ingevoerd worden,zonder douanerechten en omzetbelasting. Maar niet gezegd dat het ook gebeurd. Misschien moest het pakket toch aangemeld worden vanwege de inhoud.
Het verschil tussen het berekende eindbedrag en de werkelijke invoerkosten kan verschillende oorzaken hebben.Er kan een verschil ontstaan in de actuele valuta wisselkoers die de bank, douane en vervoerder gebruiken
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik begrijp dat er mogelijk een andere wisselkoers was en dat het bedrag kantje boord is. Alleen volgens de website van de PostNL:
"Is uw pakket afkomstig uit een ander land? Dan moet u misschien wel betalen. Dit is het geval bij: aankopen vanaf 22 euro
geschenken vanaf 45 euro " In dit geval is dat dus niet het geval, en hoef ik dus ook niet te betalen (is mijn conclusie). Dat is iets wat ik aan kan tonen, ongeacht of de wisselkoers van de douane op dat moment anders is. Wat PostNL echter claimt, is dat, ongeacht of ik wel of geen gelijk krijg dat het bedrag onder de €22 zit, ik altijd die €13.00 moet betalen. Dat is ook waar het mij om gaat: Als er een fout is gemaakt waardoor ik onder de €22 zit, dan hoor ik toch niet voor kosten op te draaien die ik anders ook niet zou hebben gekregen? Of zit dit juridisch anders in elkaar? (Het gaat mij niet om de consumentenkwestie of klacht, dat regel ik wel met PostNL zelf, maar puur of ik in mijn recht sta, of dat dit iets is wat mag).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
U staat niet in uw recht, de inklaringskosten dienen altijd betaald te worden bij aanname van het pakket. Als u het er niet mee eens bent, moet u weigeren om het pakket in ontvangst te nemen.
PostNl bepaalt niet of er inklaringskosten moeten worden betaald, dat bepaalt de Douane belastingdienst.

Antwoorden (1)

Als PostNL € 13.-- heeft moeten betalen berekenen zij dit door aan degene die het pakket in ontvangst neemt.
Ook al hebt u via de website minder dan € 22.-- aan de leverancier betaald, kan het nog zo zijn dat de douane na controle de waarde hoger heeft vastgesteld.
Als u het niet eens bent geweest met de inklaringskosten had u het pakket moeten weigeren. Op het moment dat u het pakket in ontvangst neemt bent u verplicht de inklaringskosten te betalen.
U kunt het pakket terugsturen en bezwaar maken tegen de kosten bij de douane belastingdienst, maar toch altijd eerst betalen aan PostNl.
U kunt dit allemaal zelf regelen, maar is qua administratie is het geen eenvoudige weg.
De eenvoudigste weg is altijd: niet eens met de berekende invoerrechten? het pakket niet aannemen.