Als ik een brief krijg ben, ik dan verplicht de portokosten te betalen?

Ik schijn dus vorige week een brief te hebben ontvangen waar geen postzegel op heeft gezeten. Nu krijg ik van postnl een kaart in de bus of ik voor deze brief even de portokosten + administratiekosten wil betalen, omdat op de brief geen verzendadres stond.
Nu gaat het mij er niet om dat ik het bedrag van €1,67 niet kan betalen. Maar het gaat mij om het principe. Moet ik ergens voor betalen waar ik niet om gevraagd heb? Ik kan ook niet meer achterhalen om welke brief het ging. Dus eigenlijk wil ik het niet betalen. Maar hoe sterk sta ik? Ik heb ook geen zin in aanmaningen enzovoort. Hoever gaat postnl hier in?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
70.2K
Rieneke1
10 jaar geleden
Mijn ervaring is dat je eenmalig een herinnering krijgt, en vervolgens niets meer hoort.
Ivana
10 jaar geleden
Idem

Het beste antwoord

U kunt niet verplicht worden deze portokosten te betalen, post.nl had de brief niet hoeven af te leveren of afleveren na betaling. Nadien de portokosten claimen geeft de ontvanger van de brief geen verplichting tot betalen.

Toegevoegd na 5 uur:
Als ontvanger hebt u geen zakelijke overeenkomst met Post.nl, dat heeft de verzender, Post.nl kan u dan ook nooit aansprakelijk stellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de min maar mis compleet de motivatie en anders verwijzingen naar wetgeving.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik denk dat de min eruit voortkomt dat de vragensteller jouw antwoord ook zelf had kunnen bedenken. Hij vroeg om een onderbouwing of een argumentatie en die schreef je er niet bij. Je moet je antwoord dus wat meer detailleren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat moet er duidelijker? Dat de ontvanger geen binding heeft met Post.nl?

Andere antwoorden (3)

Niet betalen met ze gaan emailen dat jouw niks bekend is van een niet betaalde ontvangen brief/poststuk van post.nl.

Je kunt op www.postnl.nl ook inloggen en met de code op de kaart kijken wat de afzender is, die staat er niet bij waarschijnlijk omdat dat bij hun ook onbekend is.

Als je dat door geeft mag je de porto kaart terug sturen met een tekstje er op dat het goed is.

Ik heb 2 weken geleden precies hetzelfde gehad en heb ook aangegeven dat ik niet ga betalen voor een onbekende afzender, ze kunnen wel zoveel opsturen.

Hier kun je ze mailen:

https://informatie.postnl.nl/klantenservice/page/klantenservice-email/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het geheel niet reageren, post.nl kan de ontvanger niet na ontvangst iets gaan verplichten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Buiten het feit dat ik niet eens meer weet waar het om gaat.
In principe zijn de portokosten van een onvoldoende gefrankeerde envelop inderdaad voor de ontvanger. Alleen: dan moet de postbode wél even aanbellen. Als je niet wil betalen, moet hij de brief weer mee terugnemen.

Als er niet is aangebeld, en de brief gewoon in de bus is gegooid, ben je dus nergens toe verplicht. Een vergelijkbaar iets is wel in de wet opgenomen: als iemand jou iets ongevraagd toestuurt, met het overduidelijke doel je dit ding te verkopen, dan mag je dit "om niet" houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ten eerste hoef je NOOIT te betalen voor ondergefrankeerde post verstuurd met een frankeermachine, dus post van bedrijven of foldertjes of wat dan ook met een stempel erop. Het gaat dus nooit om dit soort post, die wordt teruggestuurd met een boete voor dat bedrijf.

Ten tweede weet je wel welke post het was als je hebt opgelet, er zat namelijk een sticker op zoals in de onderstaande afbeelding. Het is dus niet zo dat de postbode had moeten aanbellen. "U kunt online controleren voor welk poststuk u portokosten dient te betalen. De foto van het poststuk verschijnt als u de betaalcode en postcode invoert.
Het komt soms voor dat het poststuk en het verzoek tot betaling op twee verschillende dagen bij u worden bezorgd. U kunt het poststuk herkennen aan de betaalcode die zowel op de portokaart als op de sticker “frankering gecontroleerd” staat. Op de portokaart staat een voorbeeldsticker"

Ten derde stuurt postnl het wel naar jou toe om vertraging te voorkomen, wellicht wacht je namelijk op dat poststuk: "Als u binnenlandse post ontvangt waarop geen of onvoldoende postzegels zijn geplakt, vragen we u daarvoor te betalen. Hoewel de afzender verantwoordelijk is voor de onderfrankering, stuurt PostNL het betalingsverzoek naar de ontvanger om vertraging van de post te voorkomen." Post nl stuurt het ook naar jou als er geen afzender op staat "Als de afzender te weinig postzegels op de post heeft geplakt, dan sturen we de portokaart naar de afzender als deze zijn/haar adres op de post geschreven heeft. Ondertussen bezorgen we de post gewoon bij u." Ik neem aan dat jullie hier allemaal begrijpen dat als postnl dat niet zou doen we allemaal voortaan gratis post naar elkaar kunnen gaan versturen.

Wanneer wij geen adres van de afzender kunnen achterhalen, dan ontvangt u de portokaart en de post. Als u de portokosten niet wilt betalen, dan kunt u de portokaart met de bijbehorende post als volgt weigeren:

Ten vierde mag je zo'n poststuk altijd terugsturen/weigeren: " U kunt ondergefrankeerde post weigeren. Het verschuldigde portbedrag en de administratiekosten hoeft u dan niet te betalen."
Dit doe je als volgt: Als u de portokosten niet wilt betalen, dan kunt u de portokaart met de bijbehorende post als volgt weigeren:

Verwijder de sticker met uw adresgegevens van de portokaart
Zet een kruis door uw adres op de post
Schrijf ‘geweigerd’ op zowel de portokaart als op de post
Doe de portokaart en de post in de oranje brievenbus

Toegevoegd na 2 minuten:
Antwoord: nee, reactie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus nee, je bent niet verplicht te betalen maar je had het poststuk met de betreffende sticker niet moeten openmaken. Je kunt nu wel zeggen dat je dat allemaal niet wist maar ja....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als ze het poststuk niet terug sturen? Waar kan ik dan vinden dat de ontvanger alsnog moeten betalen? Dat post.nl dit risico zelf wil lopen kan niet af gewenteld worden op de ontvanger die niet om deze post heeft gevraagd en ook niet verplicht kan worden om het weer terug te sturen. En de regels die post.nl zelf opstelt, tja zolang die geen basis hebben in de wetgeving zal het verdomd moeilijk worden om die paar rotcent te incasseren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wie is ze? 1 je hoeft de post niet te accepteren (itt wat jij zei)
2 je moet nu eenmaal voldoen aan de door postnl opgestelde regels als je van postnl gebruik maakt. Niet accepteren dus en terugsturen op de GOEDE manier. Verder: hoezo zit jij niet op die post te wachten? Alle post met een stempel wordt niet op deze manier beboet, iemand stuurt jou dus iets, je hoeft het niet te accepteren maar jij schopt er weer tegen aan. Geef toe dat je de voorwaarden niet kent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ontvanger van post heeft men geen binding met Post.nl, de verzender heeft die heeft een overeenkomst, Post.nl dient haar taak als universeel postbesteller haar taken te voldoen zoals die zijn vastgelegd in de postwet en de internationale overeenkomsten, nergens maar dan ook nergens in geen enkele wetgeving kan ik vinden dat een ontvanger van de post nadien de portokosten moet voldoen inclusief administratiekosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
WAAR voldoen ze dan niet aan de postwet? Ze moeten bezorgen, ze mogen geen post weggooien als er te weinig porto is betaalt dus wat moeten ze dan doen met poststukken zonder afzender? Heel nederland maar gratis post laten versturen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze hoeven slechts de post te bezorgen die voldoende gefrankeerd is. Nogmaals; De ontvanger heeft geen zakelijke binding met post.nl en kan dus ook niet gedwongen worden om te betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ze zijn verplicht alle post te bezorgen die geen afzender heeft en te weinig is gefrankeerd! Het zou een mooie boel worden als ze voortaan al die post gaan weggooien maar Theo denkt werkelijk dat ze dat wel mogen maar een boete opleggen niet....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reactie op jouw 'niet gedwongen worden': postnl dwingt niemand, ten eerste mag je de post weigeren en ten tweede wordt je niet gedwongen maar VRAGEN ze het je "Als u binnenlandse post ontvangt waarop geen of onvoldoende postzegels zijn geplakt, vragen we u daarvoor te betalen. Hoewel de afzender verantwoordelijk is voor de onderfrankering, stuurt PostNL het betalingsverzoek naar de ontvanger om vertraging van de post te voorkomen. U kunt ondergefrankeerde post weigeren. Het verschuldigde portbedrag en de administratiekosten hoeft u dan niet te betalen."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Pelle. Lees even de postwet door, daarin staat duidelijk dat enkel de post die aan de voorwaarde voldoet bezorgd moet worden, een brief die onvoldoende gefrankeerd is voldoet niet aan de voorwaarde.. Verder is het een nutteloze discussie als jij er van alles bij haalt wat totaal niet terzake doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga niet de hele postwet doorlezen maar ik kan mij niet voorstellen dat postnl niet verplicht is om post te bezorgen als er GEEN afzender op staat en toevallig 5 cent te weinig op geplakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met andere woorden: stuur geen mensen het bos in maar geef een directe link!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik stuur geen mensen het bos in, daar ben jij druk mee bezig, als jij te lui bent om zelf de postwet door te nemen is dat jouwe probleem en niet het mijne maar reageer dan niet op dergelijke vragen. Daarbij als ik jouw stelling moet volgen is post.nl ook verplicht brieven met verboden inhoudt (bombrief / poederbrief/ etc.) te bezorgen als ze weet hebben van de inhoud.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb met de klantenservice gemaild. Het is inderdaad zo dat ik het niet HOEF te betalen en dat ik dan de brief zou moeten terugsturen. Echter..... Ik woon niet alleen. Waarschijnlijk is de brief, kaart of wat dan ook door een ander in huis open gemaakt, niet belangrijk gevonden en weg gegooid. Niemand kan zich wat herinneren van een stikker. Overigens vind ik een stikker "Frankering gecontroleerd" nietszeggend. Het zegt mij niet dat een poststuk te weinig frankering bevat. En ik vind niet dat, wanneer ik een brievenbus heb, ik dan ook maar alle regeltjes van postnl van buiten moet gaan leren. Buiten dat word een portokostenkaart niet gelijk met het poststuk geleverd. Nee. Die krijg je dan een week later. Verder ben ik het wel eens met wat theodbn zegt. Ik heb geen zakelijke relatie met postnl. Als iemand mij iets toestuurt gaat de verstuurder van de post een zakelijke relatie aan met postnl. NIET ik. Ik ben slechts een ontvanger die van niets weet dat hem iets toegestuurd word. Het zou te gek worden dat ik voor alles wat mij toegestuurd word zou moeten betalen.
Daarbij wil ik ook nog even vermelden dat een ander poststuk twv €20,- vermist is door postnl. Ik heb een foto van de verzender gekregen waarin het poststuk met postzegel en adres op staat. Maar denk je dat postnl mij die kosten vergoed? Het is op deze manier dus altijd een win situatie voor postnl.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Theo: jij kan niet verwijzen naar de 'postwet' je moet een directe link geven naar wat jij bedoelt. Ik geef tenminste linken in mijn antwoord, jij niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haelenaar: een week te laat is een uitzondering, ik bezorg ze meestal op dezelfde dag of een dag later. Ik ben het met je eens dat 'frankering gecontroleerd' niets zegt, er kan beter iets op staan als "te weinig porto u ontvangt een boetekaart'. Verder dat poststuk van 20 euro, toch hier ook de regeltjes lezen, je post wordt niet verzekerd voor het laagste bedrag, dan moet je echt meer gaan betalen. Dat is hetzelfde als je huis niet tegen brand verzekeren en achteraf roepen dat de verzekeraar niet uitkeert na dat je huis in de fik gevlogen is. Er zijn namelijk WEL manieren op poststukken te verzekeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je poststukken kunt verzekeren snap ik. Maar dat ze onvoldoende gefrankeerde post gaan proberen te incasseren bij de ontvanger snap ik niet. En @Pelle. Je hebt het de hele tijd over de regeltjes lezen. Maar ik ben ontvanger van een dienst waar ik niet om gevraagd heb. Ben ik dan verplicht de regeltjes te kennen? Maar het is wel duidelijk dat jij voor postnl werkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haelenaar, ik geef eerlijk toe dat ik dat 'frankering gecontroleerd' ook niet begrijp en ik heb in mijn antwoord gezegd dat ze jou niet kunnen verplichten te betalen (op de site hebben ze het over 'vragen'). Het is ook een publiek geheim dat je twee keer een brief krijgt en daarna niets meer. Vind je het echt redelijk dat postnl brieven zou moeten bezorgen waar geen afzender op staat maar ook geen of te weinig porto zonder er iets mee te doen? Wil je er werkelijk naar toe dat dit soort post vernietigd wordt? Ja, ik werk er, al negen jaar, maar nu nog maar 1,5 uur per week op contractbasis zolang ik geen vaste baan heb bij het werk waar ik 20-30 uur per week werk ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hoef in een reactie totaal geen link te geven, jij strooit met dingen die totaal niet waar zijn, post.nl is niet verplicht om post die niet aan de voorwaarde voldoet te leveren, staat nergens zou ook niet terecht zijn. Dat post.nl het wel doet is voor haar rekening en niet voor de ontvanger die geen overeenkomst of binding heeft met post.nl. Post.nl kan ook niet verplichten een handeling te verrichten, kan dat nergens in een wetgeving vinden, jij schermt er mee omdat het in de voorwaarde staat van post.nl maar een wettelijke achtergrond voor die voorwaarde is er niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geef de linken van postnl, als je daar wat op tegen hebt en verwijst naar de postwet dan moet je direct verwijzen en mij niet laten zoeken. Dat is niet volgens de nettiquette en ook niet volgens de regels van het discussiëren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar kan ik die regels vinden omtrent de nettiquette? En wat de discussie betreft: Een advocaat hoeft ook de rechter of het OM een wet te overhandigen en als er drie personen zijn die weten wat discussiëren inhoud zijn het wel de gerechtsgeleerde. In een discussie hoeft men geen bewijs aan te leveren, daarbij heeft de gehele postwet geen enkele betrekking op de vraag dus ook niet noodzakelijk in deze discussie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wie stelt bewijst is al een hele algemene. Iets stellen en dan maar zeggen dat je het bewijs zelf moet opzoeken is not done.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus jij denkt dat een officier van justitie of een advocaat in de rechtbank wetboeken uit gaat delen. Overigens stel jij dat post.nl verplicht is de post te leveren ook al is die onvoldoende gefrankeerd en niet ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij stelt dat ze dat niet hoeven te doen en dat dat in de postwet staat. Laat maar zien dan! Ik kan niet geloven dat postnl voortaan alle brieven door de papierversnipperaar mag halen als er 5 cent te weinig op zit maar ik neem alles terug als jij mij kan laten zien dat ze dat niet hoeven te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je verdraait het geheel. De postwet geeft aan dat de post die bezorgd moet worden aan voorwaarde moet voldoen. Als een brief dus onvoldoende gefrankeerd is hoeft deze niet bezorgd te worden, hij voldoet dan niet aan de voorwaarde. Zou anders goedkoper worden voor de drugskoeriers, zou dan perfect via post.nl verzonden kunnen worden, vanwege het briefgeheim mag de overheid ze niet openen en volgens jouw redenatie zou dat door post.nl bezorgd moeten worden. Ga er verder geen letter meer overschrijven, jij wilt het gewoon niet begrijpen dat Post.nl door deze werkwijze toch haar inkomsten wil behalen ondanks dat het poststuk onvoldoende gefrankeerd is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nog even dit: Leveren jullie ook de post af aan st. Nicolaas die elk jaar in de oranje bussen worden gedeponeerd al dan niet gefrankeerd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou voor postnl veel goedkoper zijn om dit soort post door de papierversnipperaar te halen maar dat begrijp jij blijkbaar niet. Verder wordt het je GEVRAAGD en ben je het inderdaad niet VERPLICHT en nogmaals: WAAR staat dat in de postwet? Er kan wel een postzegel niet goed zijn blijven plakken op een rouwkaart, denk je nu werkelijk dat postnl die dan niet hoeft te bezorgen als er geen adres op staat? Om op je laatste vraag een antwoord te geven: of ze dat dit jaar doen weet ik niet maar tot voor kort dus wel. Als er alleen Sinterklaas op stond ging het naar Nuenen: http://forum.fok.nl/topic/1911413