Mag je je eigen fiets 'stelen' om een filmpje te maken?

Als je je eigen fiets ergens midden in het centrum vast maakt aan een paal en het slot dan doorzaagt zodat mensen denken dat je een fiets van iemand steelt maar dit eigenlijk maar gewoon voor de grap is, mag dat?

Of moet je het bijvoorbeeld eerst aan de politie ofzo doorgeven etc.. ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het jouw fiets is, is het dus geen stelen. je mag ook je eigen slot door zagen.

Het beste antwoord

Dit moet je eerst aan de politie doorgeven, hoe raar dat ook is. Af en toe verschijnen er berichten op het nieuws dat er een schijnoverval is, of een nep ontvoering. Dit wordt dan gedaan voor bijvoorbeeld een filmpje of een programma, maar als mensen de politie bellen en zij worden op je afgestuurd, moet jij vaak de kosten betalen!

Toevallig was dit afgelopen week nog gebeurd, een paar studenten van een filmschool hadden iemand ontvoerd voor hun film en toen hebben mensen de politie gebeld. Na een zoektocht van 2 uur heeft de politie deze mensen gevonden, maar de kosten werden wel mooi op hen verhaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb alleenmaar goed antwoorden ontvangen en ik zou jullie allemaal wat punten erbij willen geven maar ik vond deze nog de beste!

Andere antwoorden (3)

Als je kunt aantonen dat het je eigen fiets is en zegt, dat je de sleutel kwijt bent, is er niets aan de hand
Hopelijk loop je dan niet iemand met een erg kort lontje tegen het lijf!.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je dit zeker want volgens mij mag je ook niet in je eigen huis inbreken als je de sleutel van de deur kwijt bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik ben er niet 100% van overtuigd, dat mijn antwoord juist is, maar het lijkt me wel logisch.
Nou lijkt me wel dat je dit in overleg met de politie doet want anders gaat iedereen bellen, lijkt mij.
Mischien kan je dan een bewijs mee krijgen voor toestemming. Voor het geval je aangehouden wordt.
Ik zou dan ook een bord plaatsen dat dit een filmopname is, of iets dergelijks. Of is het eigenlijk de bedoeling dat je de reactie van de mensen ziet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je mensen in de maling wilt nemen, dan is het verstandig als je aan het begin van het filmpje méldt of laat zien of op enige manier bewijst zoals bijv. met de sleutel van de fiets dat het jouw fiets is, dan is er niks aan de hand.

Je mag gewoon je eigen fiets stelen, natuurlijk mag dat. Zou raar zijn als dat niet mocht. Ik kan me voorstellen dat omstanders zouden denken dat jij die fiets aan het stelen bent, en dat ze dan de politie zouden gaan bellen, maar dan is het aan jou om te bewijzen dat het jouw fiets is, door de sleutel die jij bij je hebt. Heb je die sleutel niet, dan heb je wél een probleem, omdat je dan niet kan bewijzen dat het echt jouw fiets is.

Mijn zoontje had laatst zijn sleutel kwijt gemaakt, en helaas moest toen het slot eraf gehaald worden met een slijptol. Het is hier gewoon in een dorp, maar je hoeft toch echt niet tegen de politie te zeggen van te voren dat je dat gaat doen.