Heeft er na een scheiding van tafel en bed altijd al een boedelscheiding plaatsgevonden?

Veranderen bepaalde financiele zaken (tussen) de gehuwden sneller bij een scheiding tussen tafel en bed dan bij een normale scheiding?
Als je echt wilt scheiden waarom dan eerst een scheiding van tafel en bed?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Vroeger was de scheiding van tafel en bed een regeling waarbij de echtelieden niet meer de plicht hadden om samen onder een dak te moeten wonen. Dat kon vanwege ziekte zijn van een van de echtgenoten of door een zekere scheiding die echter niet uitgesproken mocht worden. Meestal was dat de onmogelijkheid om een kerkelijk huwelijk te ontbinden. In het burgelijk recht kon men dan toch gescheiden van elkaar verder gaan.

Tegenwoordig is de scheiding van tafel en bed meer een juridische fase in een scheiding en is een voorfase in de situatie tot de scheiding daadwerkelijk is uitgesproken en bekrachtigd. In die periode wordt van rechtswege de wederzijdse verplichting tot samenwonen opgeheven maar blijft de boedel nog intact en onder toezicht van de achterblijvende echtgenoot. Verder kan de voorzieningenrechter alvast de wederzijdse belangen en verplichtingen afwegen, vooral als er kinderen bij betrokken zijn of grote financiële belangen.
De verdeling (boedelscheiding) volgt dan nadat de scheiding een feit is.
De rechtbank stelt een rechtspersoon aan (meestal een notaris) die moet toezien op de verdeling zoals vastgesteld in het scheidingsvonnis. Bij dan ontstane problemen heeft deze persoon dan het beslissende woord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Dus eigenlijk tijdens een gewone scheiding. Is een scheiding van tafel en bed een fase hierin?
Is dit altijd zo?
En vindt de boedelscheiding (tijdens een gewone scheiding) dan voor of na de uitspraak van de (evt) scheiding van tafel en bed plaats?

Andere antwoorden (2)

het antwoord is ja:
Het hele punt van een scheiding van tafel en bed is namelijk, dat er WEL boedelscheiding plaatsvindt, maar dat het huwelijk puur formele blijft bestaan (je kunt dus niet hertrouwen).
Het hele idee van ' scheiding van tafel en bed' is eigenlijk achterhaald: Het was een constructie die zin had in een tijd dat scheiden maatschappelijk sterk werd afgekeurd (en verboden door de kerk), maar waarbij 'samenleven' in de praktijk niet meer mogelijk was.
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Dus als ik mij niet vergis heeft bij een scheiding van tafel en bed de gehele zelfde procedure als bij een normale scheiding reeds plaats gevonden en zit er enkel een formaliteit dus zeg maar de handtekeningen ertussen? En moet om het huwelijk werkelijk te ontbinden dit ook binnen een bepaalde tijd plaatsvinden?
tinus1969
8 jaar geleden
@Nonamanis; om misverstanden te voorkomen: Soms wordt het 'scheiding van tafel en bed'genoemd als mensen apart gaan wonen. Maar een officiële 'scheiding van tafel en bed' is een volledige procedure bij de rechter, die eindigt dat een rechter 'scheiding van tafel en bed uitspreekt'. Het is mogelijk om daarna alsnog het huwelijk ook 'werkelijk te ontbinden', maar dat hoeft niet. https://nl.wikipedia.org/wiki/Echtscheiding#Scheiding_van_tafel_en_bed
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor de duidelijke reaktie:-)
Niet altijd.

Dit hangt mede van de keuze of beslissing van de betrokken partners af.

Doorgaans komt zo'n boedelbeschrijving er vooraf wel als de betreffende partners elkaar niet meer vertrouwen of als één van beiden de ander niet vertrouwt.

Indien de partners er voor kiezen om zo'n boedelbeschrijving uit te stellen dan zal de notaris of de advocaat deze standpuntinname respecteren en volgen.

Wat jouw bijkomende vraag betreft:
Hetgeen er financieel verandert is dat je niet langer financieel verantwoordelijk bent voor schulden die door de ex-partner worden aangegaan na de scheiding van tafel en bed.

Wat jouw laatste vraag betreft:
Misschien wil één van de betrokken partners niet echt scheiden en wordt er daarom voor deze formule gekozen?
Ik zie niet direct een andere reden of een ander voordeel aan deze formule.

Ik voeg ook een link bij met extra informatie.

Hopelijk heb je iets aan dit antwoord?