mijn zoon heeft zonder rijbewijs strafbaar feit gepleegd, we zijn nu al 6 weken verder, hoe moet ik weten dat hij verder door mag gaan voor rijbewijs?

Toegevoegd na 1 minuut:
hoe moet ik weten of hij mag gaan lessen of niet

Weet jij het antwoord?

/2500

Voor zover ik het weet krijg je voor de eerste keer rijden zonder rijbewijs gewoon een boete dus mag hij gewoon rijlessen volgen. Bij de tweede keer zonder rijbewijs krijg je volgensmij een rijontzegging.

Rijden zonder rijbewijs is strafbaar. Op rijden zonder rijbewijs staat een boete. Dit verschilt per specifieke situatie. -Je rijbewijs is ingenomen of ingevorderd: de boete bedraagt € 370,- -Je bent helemaal niet in het bezit van een rijbewijs: de boete bedraagt € 360,--. De eerste overtreding wordt bij rijden zonder geldig rijbewijs meestal wel afgedaan met een geldboete. De overtreder krijgt dan een strafbeschikking, na betaling van de boete wordt de zaak gesloten. Het strafbare feit 'rijden zonder geldig Nederlands rijbewijs (art. 107 WVW) wordt geregistreerd op de justitiële documentatie. Let wel: dit geldt alleen als het alléén om rijden zonder rijbewijs gaat. Niet als de bestuurder zonder rijbewijs bv bij iemand naar binnen rijdt, dan gelden andere maatstaven. Bij een tweede of volgende overtreding is de financiële straf soms niet de enige straf die men krijgt. De overtreder moet bij de kantonrechter verschijnen met het risico niet alleen een financiële boete te krijgen.Ook hechtenis kan worden opgelegd plus een rijverbod van dagen tot jaren, afhankelijk van de overtreding. Zolang er nog geen strafbeschikking is ontvangen kan men niet weten wat de sancties zullen worden en kan men gewoon de rijlessen volgen. Toegevoegd na 34 minuten: Ik heb niet nagekeken of de boetebedragen ook voor 2017 gelden. Het rijden zonder rijbewijs, dus helemaal niet in het bezit zijn, is een OM feit, geen Mulderovertreding. De officier van justitie bepaalt de hoogte van de bekeuring

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100