Waarom wordt de maximum celstraf in veel landen 'levenslang' genoemd, terwijl het vaak geen levenslang is?

Vrijwel alle EU-landen (m.u.v. Nederland, maar daar gaat verandering in komen), kennen geen levenslange gevangenisstraf. Zij hebben bijvoorbeeld in de wet staan, dat iemand voor onbepaalde tijd in de cel zit. Hij/zij komt na een bepaalde periode vrijwel altijd weer vrij. Dit wordt gedaan omdat het anders te wreed zou zijn. Maar wat ik me afvraag is: waarom wordt het in veel landen 'levenslang' genoemd, terwijl het niet letterlijk 'levenslang' is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Diverse malen levenslang eisen heeft in de Verenigde Staten een functie.
1ste is het om de ernst van de misdaad te onderstrepen
2. voor bv meerdere moorden kan meerdere malen levenslang per moord worden gegeven.
Wordt de gedetineerde later voor twee moorden alsnog vrijgesproken blijft er nog drie maal levenslang over en ligt vervroegde vrijlating nog ver in het verschiet.
Weten kan leiden tot begrijpen.

Het beste antwoord

In veel landen heet het levenslang omdat wanneer men niet aan bepaalde voorwaarden voldoet die tijdens de uitspraak worden opgelegd, wel degelijk levenslang in de gevangenis kan verblijven.
Er zijn landen met diverse soorten levenslange gevangenisstraf.
De meest voorkomende is de levenslange gevangenisstraf waarbij de rechter in het vonnis de duur aangeeft die de veroordeelde minimaal moet uitzitten, dat kan dus een maximale levenslange straf zijn.
Door het stellen van extra voorwaarden kan de levenslange gevangenisstraf daadwerkelijk levenslang zijn.
In Nederland kan geen levenslange gevangenisstraf onder voorwaarden worden opgelegd (tot nu toe).

Toegevoegd na 5 minuten:
In het kort samengevat:
het uitgangspunt van het vonnis is dus levenslang, maar door het stellen van voorwaarden is er een mogelijkheid tot vervroegde invrijheidstelling na een minimum aantal detentiejaren.

Toegevoegd na 37 minuten:
hetgeen in Nederland niet tot de mogelijkheden behoort.