heeft het zin om bezwaar te maken? parkeren op gehandicaptenplaats

Bekeuring ontvangen voor het parkeren op een gehadicaptenparkeerplaats. Ik heb wel een kaart en dacht ook dat ik hem achter de ruit had gelegd, echter haast gehad omdat de winkel bijna dicht ging en nu een bekeuring gehad van 370 Euro. Had al bezwaar gemaakt maar zonder succes.. kan het nu nog voor laten komen bij de kantonrechter maar de vraag is of dit nut heeft?..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
16.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het wel doen, de ene rechter is wat meedenkender dan de andere, ik verwacht dat hier tegenstrijdige uitspraken over worden gedaan, dat de een dus wel en de ander geen gelijk krijgt.
Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dit land naait je aan alle kanten, ook al zou je m wel hebben neergelegd.
dus ik wens je het allerbeste..
gaat alleen niet lukken denk ik

Het beste antwoord

Zeker wel. In het stadium van bezwaar worden dit soort zaken eigenlijk altijd afgewezen. Immers: de overtreding is begaan, dat is alles waar een Officier van Justitie naar kijkt. De kantonrechter kan en mag de menselijke maat hanteren hier.

Het hoge bedrag voor het ongeoorloofd parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats is er gekomen omdat deze overtredingen sinds een aantal jaar in het boekje van het OM valt onder de zogenaamde "huftergedragingen". Omdat lagere boetes in het verleden te weinig effect hadden, heeft men het nodig gevonden om deze boetebedragen fors te verhogen. In het geval van een vergeten parkeerkaart is er zeer duidelijk geen sprake van dit "hufterige gedrag". Het is een overtreding naar de letter der wet, maar die van een heel andere aard dan wanneer iemand zonder GPK parkeert op zo'n plaats. Bij de kantonrechter is de kans groot dat het boetebedrag gematigd wordt of zelfs op 0 gesteld.

(De meeste kans maak je uiteraard wanneer je een gehandicaptenparkeerkaart bestuurder hebt en je in de auto die op jouw naam stond. In een andere auto of wanneer je passagier bent en een P-kaart hebt ligt de zaak feitelijk natuurlijk hetzelfde, maar is het een stuk lastiger om aannemelijk te maken dat degene die geparkeerd heeft ook daadwerkelijk een GPK heeft.)

Oftewel: niet alleen heeft beroep zin, in dit soort zaken moet je er eigenlijk op rekenen dat je tot de kantonrechter moet gaan voor je enig gehoor vindt. De beroepfase is een stuk zinvoller dan de bezwaarfase in dit geval. Garanties zijn uiteraard nooit te geven, maar ik geef de zaak een hele goede kans voor op zijn minst een vermindering van het bedrag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook ik heb eens een boete gehad voor het feit dat ik zonder kaart op een gehandicapte parkeerplaats stond.
Ik heb toen bezwaar aangetekend vanwege ik wel een parkeerkaart heb , maar vergeten voor de ruit te leggen. Mijn alibi was dat ik de opvouwbare scootmobiel uit de auto moest halen , in elkaar zetten, mijn zoon helpen om erin te komen en daardoor de kaart vergeten was.
Dit werd gehonoreerd en doordat ik dus zelf ook fout was , ik was het tenslotte vergeten , werd de boete gehalveerd , dus dat was heel schappelijk, maar dit hoeven ze niet te doen , ze mogen coulant zijn en
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor dit antwoord. Ik ga in dit geval zeker bezwaar maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sorry hoor, maar dit is je reinste onzin. Het OM wijst niet standaard alles af, maar koppelt 100% van de bezwaren terug aan desbetreffende verbalisant. De wetgeving bepaalt dat de kaart ZICHTBAAR achter de voorruit moet zijn gelegd. De verbalisant maakt bovendien ALTIJD een foto van de bekeuringssituatie. Dus daar sta je dan. Geen kaart zichtbaar achter de voorruit, dus helaas voor de vraagsteller is het een dure boodschap geweest. Bezwaar heeft geen enkele zin.

Andere antwoorden (2)

Als je kijkt naar de letter der wet, waar ook het OM vanuit gaat, dan heeft het vermoedelijk weinig tot geen nut.

In artikel 26 van het Regelement verkeersregels en verkeerstekens staat:
Op een gehandicaptenparkeerplaats mag slechts worden geparkeerd:
b. een motorvoertuig op meer dan twee wielen waarin een geldige gehandicaptenparkeerkaart duidelijk zichtbaar is aangebracht, indien het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van de gehandicapte aan wie de kaart is verstrekt, dan wel met het vervoer van een of meerdere personen die in een instelling verblijven, indien de kaart aan het bestuur van die instelling is verstrekt;

Het is dus vereist dat de kaart duidelijk zichtbaar is aangebracht. Nu u dat niet heeft gedaan mocht u daar niet staan en is naar de letter de boete terecht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Parkeren op een parkeerplaats voor gehandicapten mag alleen als duidelijk zichtbaar is dat de eigenaar van bedoelde auto ook houder is van een gehandicaptenkaart.

Ja, als U met getuigen kunt aantonen dat de kaart wel zichtbaar achter de voorruit lag.
jc54