Wie betaald de gezondheidsvergoeding van slachtoffer A, als crimineel B hier niet toe in staat is?

Als crimineel B hier financieel hier niet toe in staat is, worden al deze niet-standaard medische rekeningen in quarantaine gehouden door de staat tot deze kunnen vervolledigd worden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
LeonardN
4 jaar geleden
Je hebt een totaal verkeerd beeld van hoe dat gaat. Jij komt in het ziekenhuis omdat ik jou geslagen heb of aangereden heb.
Jij betaalt je eigen risico. Jouw zorgverzekeraar betaalt de zorgkosten.
Jij en jouw verzekering, moeten nu werk gaan maken om dat geld weer terug te krijgen van mij (en wellicht van mijn aansprakelijkheidsverzekering).
Ziekenhuis en medici hoeven zo niet jaren te wachten (rechtszaken) om betaald te worden.

Antwoorden (1)

Ik begrijp je vraag als volgt:
Wie betaalt de zorgkosten nadat een slachtoffer in het ziekenhuis is gekomen door de schuld van een ander?

Antwoord:
De zorgverzekering van het slachtoffer (en het slachtoffer). Het slachtoffer betaalt zijn eigen risico (als hij dat nog niet heeft gedaan). Zijn zorgverzekering betaalt de rest van de zorgkosten.
Als er iemand anders aansprakelijk is kunnen het slachtoffer en diens zorgverzekering de bedragen proberen terug te claimen bij de dader en/of zijn aansprakelijkheidsverzekering.
Als het niet lukt om hem als aansprakelijke aan te tonen, of als de veroorzaker geen verzekering had en het bedrag wellicht nooit wordt terugbetaald dan is dat jammer voor de verzekeraar van het slachtoffer.
Maar de ziektekosten zijn dus altijd gedekt door ziektekostenverzekering van het slachtoffer. Het ziekenhuis en de doktoren hoeven dus niet te wachten op eventuele rechtszaken en (niet of langzaam) terugbetalende veroorzakers.

https://www.vgz.nl/service-en-contact/schade-verhalen

Bespaar kosten dankzij uw melding
Dankzij uw melding kunnen we onderzoeken of de schade veroorzaakt is door een andere partij. Als blijkt dat dit klopt, betaalt de aansprakelijkheidsverzekering van de tegenpartij de zorgkosten aan ons terug. Over de medische kosten van het ongeluk heeft u misschien een rekening gekregen voor uw eigen risico of voor een eigen bijdrage. U heeft dan mogelijk recht op (een gedeeltelijke) teruggave. Het melden van een ongeluk, veroorzaakt door een ander, kan dus voordelig voor u zijn.
LeonardN
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Ik sla jou een gebroken kaak.
Jij komt in ziekenhuis.
Ziekenhuis maakt 5000 euro kosten.
Jij betaalt 300 euro eigen risico, jouw ziektekostenverzekeraar betaalt 4700 euro.
Jij stelt mij aansprakelijk, jouw zkverz. stelt mij aansprakelijk
(eventuele Rechtszaak wordt door jou gewonnen)
Ik heb geen aansprakelijkheidsverzekering (of die keert niet uit wegens uitzondering)
Ik betaal niks want ik heb geen geld.
Ik heb nu schuldeisers achter me aan.
(Laten we zeggen dat ik sterf en er nooit 1 cent naar jou en jouw verzekeraar gaan)
Jij en jouw verzekeraar hebben pech. Jij bent 300 euro kwijt, je verzekeraar krijgt zijn 4700 niet terug.
Zelfde als dat jij door ziekte/eigen schuld in ziekenhuis kwam.
Doktoren en ziekenhuis zijn altijd gedekt op deze wijze.