Mag de politie iemand die wegvlucht neerschieten?

Ik zag in dit https://www.youtube.com/watch?v=WTQS6SNIv5o
filmpje dat de politie iemand die wegvluchtte neerschoot. Deze persoon vormde geen gevaar voor de agent. De agent geeft geen waarschuwing en gebruikt niet eerst pepperspray, een wapenstok of een politiehond. Dat is in tegenspraak met http://www.stoppolitiegeweld.com/wat-zijn-mijn-rechten/wanneer-mag-de-politie-op-iemand-schieten/

Dus zie ik iets over het hoofd of zendt sbs6 schaamteloos een incident van crimineel gedrag door de politie uit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

De politie is bevoegd om geweld te gebruiken om haar taak, de handhaving van de rechtsorde, uit te voeren. Het gebruikte geweld moet altijd in verhouding staan tot de situatie en het misdrijf. Dit wordt ook wel ‘proportioneel en subsidiair’ genoemd. Tijdens een gevaarlijke situatie probeert de politie te de-escaleren. Eerst gebruikt de agent zijn stem om de verdachte te vorderen iets te doen of juist niet te doen. Als dit niet lukt, schaalt hij of zij op naar het gebruik van wapens; bijvoorbeeld pepperspray, de wapenstok of inzet van de politiehond. Pas op het laatste moment pakt de agent zijn vuurwapen. Hij kan een waarschuwingsschot lossen. Wanneer er sprake is van noodweer heeft een agent vaak geen tijd om te de-escaleren. Hij is dan bevoegd om gelijk te schieten. Een agent mag ook schieten om iemand aan te houden die van een ernstig feit verdacht wordt. In die situaties heeft de agent geleerd op de benen van de verdachte te richten. Wanneer er sprake van noodweer is, mag de agent op de romp van de verdachte schieten.

Toegevoegd na 4 minuten:
ja het mag dus omdat het een ernstig feit is
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ambtsinstructie politie
Art 7
Het gebruik van een vuurwapen, niet zijnde het gebruik, bedoeld in de artikelen 8 en 9, is slechts geoorloofd:

a.om een persoon aan te houden ten aanzien van wie redelijkerwijs mag worden aangenomen dat deze:

1°.een voor onmiddellijk gebruik gereed zijnd vuurwapen bij zich heeft en dat tegen personen zal gebruiken, of

2°.aanstonds ander levensbedreigend geweld tegen personen zal gebruiken;

b.om een persoon aan te houden die zich aan zijn aanhouding, voorgeleiding of andere rechtmatige vrijheidsbeneming tracht te onttrekken of heeft onttrokken, en die wordt verdacht van of is veroordeeld wegens het plegen van een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van vier jaren of meer is gesteld en:

1°.dat een ernstige aantasting vormt van de lichamelijke integriteit,

2°.betrekking heeft op het zich wederrechtelijk bevinden in een woning of op het daarbij behorende besloten erf met gebruik van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, of

3°.dat door zijn gevolg bedreigend voor de samenleving is of kan zijn.

c.tot het beteugelen van oproerige bewegingen of andere ernstige wanordelijkheden, indien er sprake is van een opdracht van het bevoegd gezag en een optreden in gesloten verband onder leiding van een meerdere;

d.tot het beteugelen van militaire oproerige bewegingen, andere ernstige militaire wanordelijkheden of muiterij indien de militair van de Koninklijke marechaussee in opdracht van Onze Minister van Defensie dan wel de officier van justitie te Arnhem belast met militaire zaken in gesloten verband onder leiding van een meerdere optreedt;

e.om een ernstig gewond dier te doden;

f.om direct gevaar voor het leven van personen of voor het ontstaan van zwaar lichamelijk letsel af te wenden.

2In de gevallen, bedoeld in het eerste lid, onder a en b, wordt van het vuurwapen geen gebruik gemaakt indien de identiteit van de aan te houden persoon bekend is en redelijkerwijs mag worden aangenomen dat het uitstel van de aanhouding geen onaanvaardbaar te achten gevaar voor de rechtsorde met zich brengt.

3Onder het plegen van een misdrijf, bedoeld in het eerste lid, onder b, worden mede begrepen de poging en de deelnemingsvormen, bedoeld in de artikelen 47 en 48 van het Wetboek van Strafrecht.

De linkjes die je gaf werken inmiddels niet meer, maar in bovenstaande artikel staat beschreven wanneer de politie het vuurwapen mag gebruiken.
AlphaLimaSierra
8 maanden geleden