Ik heb een fietser aangereden, wie draait op voor de ambulancekosten?

Ik heb een fietser aangereden, ik (met de auto) ging links op een kruispunt, door deels beslagen ramen heb ik de fietser, die rechtdoor ging, over het hoofd gezien. Ik remde te laat waardoor ik de fietser net een laatste tikje gaf waardoor hij omviel op de motorkap.

Op het eerste gezicht niets aan de hand, een blauwe plek en een beschadigde trapper + standaard. De fietser heeft duidelijk aan de omstanders aangegeven dat er geen 112 gebeld hoeft te worden.

Toen alles afgehandeld was, kwam er toch politie en ambulance aangereden. De ambulance heeft de fietser ter plekke onderzocht en niet meegenomen. Het ging dus alleen om de blauwe plek. De fietser is daarna gewoon naar zijn werk gefietst.

We zijn tot overeen gekomen dat we dit gaan regelen zonder verzekering, aangezien het alleen een trapper + standaard betrof en ik de schade dus zo betaal.

Helaas blijkt de fiets achteraf total los te zijn en is er zonder overleg een nieuwe fiets besteld. Omdat ik de schuldige ben heb ik daar uiteindelijk mee ingestemd ondanks dat ik het niet netjes vind hoe hij het geregeld had.

De factuur zou door de brievenbus worden gegooid met daarop een handtekening en dat het dan bij deze afgehandeld is.

Een week later nog steeds niets ontvangen, alleen een mail waarin staat dat de ambulancekosten er nog aan komen, dus dat er alleen getekend kan worden voor de afhandeling van de materiele schade.

Nu is mijn vraag, voor wie zijn de ambulancekosten? Hoe zit dat in dit geval?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi inderdaad met je eigen verzekering overleggen.
Hier een link voor infos van de anwb
http://www.anwb.nl/rechtshulp/aanrijding-en-dan/aansprakelijkheid/eigen-schuld
Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik krijg het gevoel dat er misbruikt van de situatie gemaakt wordt. Heel vreemd dat de fiets total loss is terwijl het alleen de trapper en standaard was.
Misschien was de fiets al niet veel meer en heeft de fietser er op deze manier flink misbruik van gemaakt door maar gelijk een nieuwe fiets te bestellen.
Ik zou de rijwielhandel eens bellen hoe het precies zit. Over de ambulance kosten zou ik mij niet druk maken want dit is allemaal verzekeringswerk en verder het advies van Lies12 opvolgen door de fietser een formulier te laten tekenen dat alles vergoed is aan schade en er verder geen aanspraak meer gemaakt kan worden op iets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je trouwens een taxatie van de schade door een fietsenmaker gezien? Een fiets met weinig zichtbare schade, waar na het ongeval gewoon nog op gefietst is kán natuurlijk achteraf een totaal ontzet frame blijken te hebben, maar in deze situatie zou ik het wel willen zien dan, eigenlijk. Temeer omdat het erop lijkt dat hij jou bij voorbaat al voor (ambulance)kosten wil laten opdraaien die voor zover wij weten niet eens gemaakt zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maria: wij waren blijkbaar tegelijk aan het typen. Ik denk ook tegelijk aan het posten, want ik bleef steeds een foutmelding krijgen. Maar we zijn het in elk geval roerend eens!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, het gevoel dat het niet helemaal eerlijk gaat heb ik al vanaf dat de fiets 'total los' was. En inderdaad ben ik naar de fietsemaker gegaan, die zei dat de kosten van de reparatie zo hoog zouden worden dat een nieuwe fiets goedkoper zou zijn. Ook kon ik de 'oude' fiets niet meer zien omdat deze al uit elkaar was gehaald, omdat er toch al een nieuwe fiest besteld was.. Ik ga straks uitzoeken hoe het zit met de kosten voor de ambulance, of die er uberhaupt komen. In ieder geval, hartstikke bedankt voor de antwoorden/reacties !!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overdragen aan de verzekeraar Roomx, je moet hier echt vanaf blijven want ze naaien je waar je bij staat nu, juist omdat je het zonder verzekeraar wil doen. De verzekeraar wil wel echt bewijzen zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En heeft die fietsenmaker geen taxatierapport, of zijn er foto's gemaakt van de schade? Dat zou ik namelijk zeker doen als ik schade had aan mijn fiets of ander bezit die ik wilde claimen. Je wilt toch kunnen bewijzen dat je bepaalde kosten hebt moeten maken, ik zou echt alles heel nauwkeurig vastleggen in zo'n situatie. Zou het heel vreemd vinden als er niets is gedaan om bewijs te verzamelen. Wil hij jou trouwens echt een nieuwe fiets laten betalen (dus nieuw nieuw, niet tweedehands)? Hoe nieuw was zijn oude? Een verzekeraar zou de dagvaarden vergoeden. (Kijk bijvoorbeeld eens op deze site voor een berekening daarvan: http://www.schadehulp.nl/cgi-bin/dagwaardemeter/dagwaardemeter.pl) Ik denk trouwens dat een nieuwe fiets al snel duurder zal zijn dan het eigen risico plus eventuele extra premiekosten vanwege teruggang op de bonus/malusladder. Als at zo is, zou ik het advies van Pelle volgen. Je kunt nu gewoon alsnog je verzekering benaderen. Neem aan dat jullie gewoon een schadeformulier hadden ingevuld?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een ander voordeel van het je verzekeraar te laten uitzoeken is dat jij niet meer genaaid wordt en als het uiteindelijke bedrag meevalt je er vaak voor kunt kiezen om dat aan je verzekeraar te betalen binnen een jaar zodat je geen noclaim of eigenrisico problemen hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees het antwoord van Lies maar eens goed door, je wordt pootje gelicht waar je bij staat...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel vreemd Lies,ik ben het zeker met je eens.
De fiets is niets meer waard dan de dagwaarde dus waarom het bedrag van een nieuwe fiets gaan betalen? Dat het niet via de verzekering gaat zou inderdaad te maken kunnen hebben met het kwijt raken van een gedeelte no claim.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dagvaarden=dagwaarde natuurlijk in mijn vorige reactie. Stomme autocorrect. Computers moeten niet voor zichzelf denken. Maar ik ben benieuwd hoe het nu zit met die bewijzen, en ik zou zeker geen hele nieuwe fiets gaan betalen en al helemaal niet zonder duidelijk bewijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ook niet,zou ook graag bewijs willen zien dat de fiets ook echt total loss is,maar dan nog zou ik alleen de dagwaarde van de oude fiets vergoeden en meer niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uiteindelijk alsnog bij de verzekering opgegeven! Ik was er anders nog lang niet klaar mee, de fietser begon al te dreigen met fysiokosten en gemiste loonuren. De verzekering gaat het nu tot in de puntjes uitzoeken. Ben ik er in ieder geval vanaf en hoef ik me geen zorgen meer te maken. Zo wordt het eerlijk geregeld. Fijn! Had ik meteen moeten doen! Maar ik ging uit van een trapper en een standaard en de goedheid van de mens. Helaas te veel vertrouwen gehad. Bedankt voor alle reacties en tips!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel goed dat je alsnog je verzekering hebt ingeschakeld want die zijn er tenslotte voor en zoeken alles uit.
Het zal mij niet verbazen als fietser nu iets terughoudender wordt.
Heb je het al doorgegeven aan de fietser?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O, wat een streek zeg! Hij weet dat jij van plan was alles zelf te betalen zonder tussenkomst van de verzekering en pleurt alles gewoon op jouw bordje. Als ik aangereden was en ik had achteraf toch duidelijk meer klachten dan ik in eerste instantie dacht, zou ik de schuldige partij voorzichtig waarschuwen met "ik vind het echt heel vervelend maar heb toch medische hulp nodig, misschien kun je het beter toch aan de verzekering overdragen want ik ben bang dat het duurder wordt dan wij allebei eerst dachten". Maar deze man lijkt het helemaal niet erg te vinden om jou op kosten te jagen. En natuurlijk: als hij daadwerkelijk fysiotherapie nodig heeft als gevolg van die aanrijding dan ben jij aansprakelijk voor die kosten en gelukkig ben je daar ook gewoon voor verzekerd. Maar volgens mij smijt de man met kosten en dreigementen van kosten en dat geeft mij een duidelijk niet-pluisgevoel. Daar ben ik ook duidelijk niet de enige in. Maar fijn dat je nu in elk geval van dat gedoe af bent, ik ben heel benieuwd hoe die fietser nu reageert en wat er uiteindelijk vergoed gaat worden. Misschien kun je dat nog terugmelden hier, als je meer weet?

Antwoorden (4)

Aangezien u de schuldige bent heeft de fietser in principe recht op vergoeding van alle gemaakte kosten, dus ook de ambulancekosten. Dit soort zaken kan je vaak beter met de verzekering regelen, want de kans dat er misbruik van jouw goedheid wordt gemaakt is redelijk groot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet hij dat zeker, dat er nog ambulancekosten komen? Op deze site (http://www.ravijsselland.nl/index.php?mod=inhoud&id_mnt=11) lees ik namelijk:

"3. Wat kost een ambulance als er niets aan de hand is?
Aarzel nooit om voor iemand in spoedgevallen een ambulance te alarmeren! Als vervoer niet nodig mocht zijn, hoeft u niet bang te zijn om voor de kosten op te draaien. Er wordt pas een rekening verstuurd als de ambulancedienst iemand daadwerkelijk vervoert. En die rekening komt altijd terecht bij de patiënt die is vervoerd of het ziekenfonds/ziektekostenverzekeraar van de patiënt."

Als er niet vervoerd is, komt er dus - als deze informatie klopt, en daar ga ik wel vanuit - geen rekening.

Zou er wél vervoerd zijn, of zijn er andere medische kosten, dan wordt dat in eerste instantie betaald door de zorgverzekeraar van je fietser. Die zal misschien na verloop van tijd een brief sturen met de vaag of die kosten het gevolg zijn van een ongeval. Als hij daarop bevestigend antwoordt, kunnen de kosten op jou (of jouw verzekering) verhaald worden. Zo doet mijn verzekering dat tenminste, ik ga er vanuit dat de meesten dat zo doen. Of ze wel of niet vragen of iets een ongevalsgevolg was, hangt af van de op de SEH gebruikte DBC, oftewel van de vraag waar iemand voor behandeld is.

Maar volgens mij komt er dus geen rekening hiervan. En als er echt alleen wat blauwe plekken waren, hoef je niet bang te zijn voor verdere kosten. Voor een eventueel bezoek aan de huisarts om 'voor de zekerheid' even wat dingen na te laten kijken, gaat een verzekeraar geen moeite nemen om dat op de veroorzaker van het ongeval te verhalen.

Het kan handig zijn om ook op papier vast te leggen dat hiermee eventuele toekomstige schade ook is afgehandeld. Mocht hij nog klachten hebben of onzeker zijn over of hij daar verstandig aan doet, kun je hem aanmoedigen om zijn huisarts te bezoeken. Als die ook geen verrassingen meer verwacht, is hij er misschien wat geruster op om het hier ook echt bij te laten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ambulancezorg wordt betaald door de Nederlandse ziektekostenverzekeringen. Alleen wanneer iemand daadwerkelijk per ambulance vervoerd wordt, krijgt men een rekening. De rekening gaat naar degene die vervoerd is. Voor het verlenen van eerste hulp ter plaatse ontvangt men geen rekening.

Bij een ongeval tussen auto en fiets betaalt haast altijd de verzekeraar van de auto.
Met het zicht op het verlies van de no-claimkorting kan het bij minimale schade soms slim lijken om de schade niet te claimen. Soms weegt de extra premie die men de komende jaren moet betalen niet op tegen de kosten van schade. Men zou dan inderdaad voordeliger uit zijn met zo’n onderhandse regeling met de andere partij. Echter .... Dat denkt men.

Laat je er nooit toe verleiden om de schade onderling te regelen, er zijn een paar redenen om niet op zo’n voorstel in te gaan. Zoals in uw geval, er wordt een nieuwe fiets geclaimd en u bent ervan overtuigd dat de schade met een kleine reparatie verholpen had kunnen worden.
U krijgt ná de uitbetaling van de verzekeraar altijd nog de gelegenheid om de schade uit eigen zak te betalen. U kunt dus ook achteraf nog beslissen of u de schade zelf betaalt. Uw verzekeraar of tussenpersoon kan berekenen wat het verlies van de no-claimkorting u de komende jaren gaat kosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ramen schoonmaken voorkomt een hoop ellende