Is iedereen gelijk?

Of meten we dan toch met 2 maten?Als ik iemand van de "oranjes" iets aandoe,word ik zwaarder gestraft dan wanneer ik mijn onbekende of onbelangrijke buurman precies hetzelfde aandoe.En zo wordt je ook zwaarder gestraft als men een agent iets aandoet.Dus in hoeverre zijn we allemaal gelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft eigenlijk zelf al het antwoord.
Nee, de wereld is niet eerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerlijk of niet maar ik vind het vreselijk dat ambulance personeel die iemand probeert te redden momenteel steeds vaker te kampen hebben met mensen die dat proberen te verhinderen... De `mensen` die dat doen mogen volgens mijn optiek best extra zwaar bestraft worden...

Het beste antwoord

Nee, alle mensen zijn gelukkig volstrekt ongelijk ; je vind op de hele wereld geen twee dezelfde en zelfs eeneiige tweelingen zijn ieder hun eigen persoontje, omdat je niet alleen voor je geboorte maar ook nog daarna gevormd en ontwikkelt wordt.

Ieder mensen heeft dus recht op de behandeling die het beste bij hem of haar past, want ondanks onze verschillen zijn we wel allemaal gelijkwáárdig.

Dat er ook een zeker onderscheid wordt gemaakt waar jij op duidt, is meer een klassenverschil (dat er ondanks alles nog steeds een beetje is) maar heeft niets te maken met de gelijkwáárdigheid of ongelijkwaardigheid of zelfs de gelijkheid van mensen. Wel met het verschil in impact op de hele samenleving dat je daad heeft.

De Oranjes is natuurlijk wel een heel concreet voorbeeld van een stukje klassenmaatschappij. De zwaardere straffen wanneer je een wetshandhaver molesteert hebben deels te maken met de bescherming van de beroepsstatus. Die zou evenzo voor bijvoorbeeld ambulancepersoneel en treinconducteurs moeten gelden ; ook mensen die vanwege hun beroep vaker onder vuur liggen en beter bescherm zouden moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Hoe vaak mensen ook roepen "iedereen is gelijk", het is niet zo, zoals je zelf al zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als mens is iedereen gelijk maar als persoon kan je wel verschillen van de rest door de daden die je doet of de titel die je hebt. zo zal er op een aanslag op je buurman minder mensen wakker liggen dan op een aanslag op het koningshuis. maar ook de koninklijke familie is net zo gevoelig voor ziektes als jij en ik op dat gebied zijn we allemaal gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niemand staat gelijk of is gelijk.
je verleden speelt mee, je voorkomen, je handelingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mens zijn we wel degelijk allemaal gelijkWAARDIG.
Zoals we de boel georganiseerd hebben in onze maatschappij, zijn de posities die we bekleden niet allemaal gelijkwaardig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of zoals het varken Napoleon het uitdrukte in Animal Farm van George Orwell:
All men are equal, but some are more equal than others. (lees het boek!!!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut niet!

Ik ben gelijk aan jou, maar ik ben niet gelijk aan de Koningin, haar status bepaalt nu eenmaal dat ze met andere maten wordt gemeten.

In hoeverre we gelijk zijn in dat opzicht, niet.

Als mens zijn we allemaal gelijk, volgens wie, de wet of nemen we dat aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen is gelijk, alleen de een wat meer en de ander wat minder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Iedereen is gelijkwaardig, alleen de een wat meer en de ander wat minder.

Conclusie: Nee, helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen de Franse revolutie van 1789 plaatsvond werd de adel afgeslacht en riep het volk luidkeels:

Vrijheid, gelijkheid en broederschap! Deze leuze wilde men graag in de praktijk van alledag invoeren.

Een nieuwe tijd was aangebroken..meende men..

Toen men echter na een aantal jaren de balans ging opmaken kwam men tot de verbijsterende conclusie dat de situatie van vòòr de revolutie weer 'hersteld' was.

Enkel de personen waren verwisseld..Niet meer de adel maar de gegoede burgerij maakte nu de dienst uit en kreeg allerlei privileges.

De vrijheid van de mens is tot een slechts een zeer beperkte vrijheid vervallen. Bijna alles wordt het volk van bovenaf opgelegd.
De mens stikt bijna in alle wettelijke verplichtingen en regelgeving.

De gelijkheid moge duidelijk zijn..die bestaat niet. Of hoogstens gedurende een zeer korte idealistische periode.

En de broederschap..die is eveneens ver te zoeken in onze huidige egoïstische maatschappij.

Dus mijn antwoord is: Gelijkheid voor iedereen kan alleen maar in..woorden..niet in daden..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens kan bij voorbaat niet 'gelijk' denken. We denken allemaal in hokjes (arrogant, gothic, alleenstaande moeder enz.) Door mensen in hokjes te plaatsen, zorgt ons brein ervoor dat we niet teveel signalen binnen krijgen en dat onze hersenen alles kunnen verwerken. Door je buurman in een oranje pak te steken, accosieren je hersenen de kleur oranje voor gevaar, waardoor je heel anders tegen je buurman aankijkt dan dat hij in een brandweer-unif
orm rondloopt. Dus niemand is gelijk, en dat is misschien maar goed ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is zeker wel sociale ongelijkheid. Dit ligt aan je omgeving, het onderwijs, de werkgelegenheid, je opvoeding etc. De maatschappij is niet maakbaar, je kunt ongelijkheid helaas niet wegpoetsen. Dan ligt ongelijkheid ook nog eens aan de erfelijkheid van genen. hier wordt nog volop onderzoek naar gedaan, denk maar aan tweelingen die apart opgroeien. Ook is men benieuwd naar de werkelijke verschillen en overeenkomsten tussen mannen en vrouwen, want veel opvattingen berusten nog steeds op vooroordelen, alhoewel dat ook weer eens per land verschilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de wet zijn wij burgers met de nederlandse nationaliteit allemaal gelijk aan elkaar. Wij zijn niet gelijk met de koning.

In het wetboek staan ook aparte straffen voor een aanval op het koningshuis dan een aanval op een burger.

Zo wordt het beledigen van de koningin veel zwaarder bestraft dan het beledigen van een burger. En wordt een aanslag op de koningin tig keer zwaarder bestraft dan een aanslag op je buurman.

En een aanval op een ambtenaar in dienst (politie) wordt ook zwaarder bestraft. Zij moeten namelijk zorgen voor de orde, hoe kunnen zij nog handhaven als wij de politie iets aandoen?
Logisch dat het zwaarder bestraft wordt.

Voor de rest zijn wij volgens de wet allemaal gelijk, in de praktijk is dit meestal niet zo. Meisjes komen makkelijker een kroeg binnen dan jongens. Jonge mensen worden sneller aangenomen als zij een nieuwe baan zoeken. Marokkaanse jongeren worden liever uit de zaak gehouden. En zal een politie zijn collega (die al vrij is) nooit een bekeuring geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de start van mens erger je niet wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder mens wordt naakt geboren. En ieder mens gaat dood. Daarin is ieder mens gelijk.

Maar daar tussenin het grote verschil. Afhankelijk in welk nest je terecht komt en afhankelijk hoe jij je leven leeft. .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op de "werkvloer" is het zelfs zo dat iedereen gelijk is......of toch, zo zou het althans moeten zijn......maar uit eigen ervaring spreek ik en zeg dat iedereen gelijk is voor de chef, maar de ene toch nog meer gelijk dan de andere,
dus blijven de extremen wel degelijk aanwezig, je voelt het daarginds reeds,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedereen is gelijk,maar sommigen zijn gelijker op hoger niveau. ook onrechtvaardigheid hoord bij het leven, wen er mal aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ie heel leuk en aardig om te zeggen dat iedereen gelijk is , maar iedereen weet denk ik wel beter. Toch ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders, maar gelijkwaardig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig is niet iedereen gelijk, dan zou het een saaie boel worden. We zijn allemaal individuen , allemaal met onze eigen bijzondere eigenschappen.

Waarschijnlijk bedoel je of we allemaal gelijk behandeld worden in gelijksoortige omstandigheden in Nederland. Op papier wel. Volgens de grondwet en volgens het burgerlijk wetboek en strafrecht zijn we allemaal gelijk.

In de praktijk ligt het iets anders. Des te belangrijker je bent in de maatschappij en hoe dichter je bij het vuur zit, des te rijker je bent (duurdere advocaat) en des te meer relaties je hebt (beschermheren), des te lichter wordt je gestraft of kom je zelfs onder je straf uit, uitzonderingen daar gelaten.

En dat is zeer onrechtvaardig te noemen.