Kan iemand bij een scheiding gedwongen worden zijn aandeel van een koophuis te verkopen aan de ander?

Ik hoop dat de vraag duidelijk is.

Bij mijn weten doet de rechter wel een uitspraak wie van de (ex) echtelieden in de gezamenlijke woning mag blijven als ze die allebei willen bewonen (maar niet meer samen natuurlijk) en er samen niet uitkomen.

Maar wat gebeurt er als een van beiden wel afstand doet van de bewoning van de koopwoning maar het eigendomsrecht wil houden?
Maw hij/zij wil geen afstand doen van het bezit en het aan de ander verkopen (en het bijv als een investering voor de toekomst houden).

Als de ander de banden zo veel mogelijk wil verbreden en daarom ook geen gemeenschappelijk bezit meer wil na de scheiding is dit dat af te dwingen, bijv via de rechter?

10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja en nee dus geen antwoord ! Dit is werk voor een advocaat , liefst wel een die daar wat van afweet :) dus die Fam recht heeft gedaan en liefst ook wat van onroerend recht afweet . Dit kan alle kanten uit gaan . Dit ligt aan de omstandigheden . Ps . Succes en hou het rustig probeer er in eerste plaats met elkaar uit te komen toen je verliefd was had je er ook niemand bij nodig :) goede advocaten kunnen heel goed rekenen .
Summo
10 jaar geleden
Het is gelukkig op dit moment niet mijn persoonlijke probleem maar bij een stel (dat ik niet goed genoeg ken om nieuwsgierig naar details te vragen) dat vecht om wie in het huis mag wonen zie ik de bui hangen dat ze elkaar nu zo tegen willen werken dat degene die dan moet vertrekken van de rechter, de ander dwars zou kunnen gaan zitten in de overname van zijn/haar (ik zie ze er allebei voor aan nl) deel.
Ik vroeg me af of dat mogelijk is of niet.

Antwoorden (1)

In een gemeenschappelijk eigendom is de basisregel: niemand kan verplicht worden in een gemeenschappelijke zaak te verblijven. Oftewel: als een van de partijen het gemeenschappelijk huis ( of wat dan ook) wil verdelen, dan heeft hij daar recht op. Je kunt een huis niet in twee stukken snijden dus moet er dan verrekend worden. De een kan desgewenst in het huis blijven en huiseigenaar zijn ( huis op zijn naam); de ander heeft recht op een evenredig deel van de waarde.
Via de rechter kan scheiding en deling worden gevraagd, maar normaal wordt al bij de scheiding geregeld hoe de verdeling zal zijn. Dus ook, wie de eigenaar zal zijn, tegen verrekening in geld. Het is uiterst onverstandig mede-eigenaar te blijven van bijv. een huis. Verkoop wordt ooit een ramp ( moeten twee exen het samen eens worden)en de gemeenschappelijke kosten etc. gaan immers allemaal door. Dus dan wordt de rechter toch nog ingeschakeld en dat zijn heel bittere zaken. Bij een scheiding kan het allerbeste schoon schip worden gemaakt, En dan ook voor 100%.

Toegevoegd na 4 uur:
De verdeling van gemeenschappen is geregeld in BW art 3:185.Men kan de rechtbank vragen om een verdeling als men daar niet op andere wijze uit kan komen. Dat kan dus ook toewijzing van het eigendomsrecht aan de een zijn met verrekening van een bedrag aan de ander.
Wie het huis dan krijgt toegewezen, kan er mee doen wat hij/zij verder wil..