Klopt het dat alles wat vanop straat te zien is behalve mensen gefotografeerd mag worden in Belgie?

Ik maakte deze week een foto van een getunde VW Golf GTI maar kreeg een opmerking van een man die beweerde dat ik een misdaad bega, ik vertelde het aan een vriend van mij en die zei dat alles dat vanop straat gezien is gefotografeerd mag worden tenzij er bijvoorbeeld een briefje/opschrift is met bijvoorbeeld: "Gelieve niet te fotograferen" etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Edraket
12 jaar geleden
In Nederland mag alles wat zich in de openbare ruimte bevindt gefotografeerd worden als de foto's bestemd zijn voor eigen gebruik. Soms wil de politie niet dat ze gefotografeerd worden als ze in bepaalde situaties optreden, maar ook dat is toegestaan, tenzij ze het gebied afzetten met lint of iets dergelijks.

Antwoorden (3)

Monumenten en dergelijke mag je wel fotograferen, mensen ook gewoon trouwens, mits iemand het niet oke vind moet die persoon het je maar vertellen, maar zolang niemand erover klaagt mag het gewoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je niets met de foto doet, is het prima.

Een nummerbord is een persoonsgegeven. Officeel volgens de wet moeten mensen toestemming geven alvoor er persoonsgegevens op het internet geplaats worden. dit is in Nederland ook.

Maar om nou te zeggen dat met het maken van een foto van een auto je de wet overtreed is erg overdreven..

(De bron gaat over verkeersovertreders, maar feitelijk gaat het over een foto van een auto...)
“Verkeersovertreding fotograferen voor Twitter is strafbaar”
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat niet,want op google Routebeschrijving in de buurt,heb ik het huis van mijn ouders gevonden waar ik mijn moeder zag aan de voorkant het onkruid wieten,,we vonden dit heel grappig.

Toegevoegd na 3 minuten:
neen dat klopt niet als je met google de auto van mijn vader in de garage ziet staan,pure onzin!

Toegevoegd na 15 minuten:
natuurlijk stond de poort open waarschijnlijk waren ze nog niet zo lang gearriveerd.