Waarom wordt GTST niet aangepakt voor het maken van sluikreclame of product/brand placement?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sluikreclame is niet meer verboden. Maar het helpt ook niet echt, want als je naar GTST kijkt ben je toch al hersendood...

Het beste antwoord

RTL4 zendt officieel uit via Luxemburg (Radio Télévision Luxembourg 4). Midden in de nacht zenden ze inderdaad soms ook wel een half uurtje in het Luxemburgs.

De zender is statutair/formeel gevestigd in Luxemburg en kan daardoor bepaalde Nederlandse regelgeving (bijvoorbeeld met betrekking tot reclame en sponsoring) ontwijken. Dit dankzij het gebrek aan toezicht, sanctieprocedures en een toezichthouder, aangezien Luxemburg die niet kent. Zo kan RTL 4 zich makkelijk aan de Europese mediawettelijke regels onttrekken, terwijl in Nederland gelicenceerde zenders wel gecontroleerd worden (door het Commissariaat voor de Media) en boetes ontvangen indien zij (Europese) mediawettelijke regels aan de laars lappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een uitleg kan je hier vinden
aan het begin van de uitzending verschijnen er twee p’tjes in de rechterbovenhoek en kort de boodschap ‘Dit programma bevat product placement

http://reclamewereld.blog.nl/regelgeving/2011/02/03/testcase-rtl-product-placement-reclame-gtst
Het betekent dat adverteerders hebben betaald om hun product in GTST op natuurlijke wijze te uiten. Voor de consument moet duidelijk zijn dat voor deze productplaatsing is betaald.

Toegevoegd na 4 minuten:
Blijft krom natuurlijk t is sluikreclame maar een zoals ze vroeger deden een afgeplakt blikje enzo werkt vaak juist herkenbaarheid op.
Er word wel degelijk enige afdracht voor gedaan!