Bedreiging op het werk, werkgever wil hier niet mee doen, moet hij de arbo regels volgen?

Iemand die ik ken is bedreigd op de werkvloer, hier is een bemiddelend gesprek over geweest bij de politie, echter dit heeft tot niet geleid.
De werkgever zegt dat hij niets aan de bedreiging gaat doen, ondanks dat het op de werkvloer heeft plaatsgevonden. Is hij dit verplicht volgens de Arbo wetgeving?

Toegevoegd na 5 uur:
Het gaat om een bedreiging van een directe collega op de werkvloer. Er is gedreigd haar finaal in elkaar te slaan na werktijd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pesten/bedreigen op het werk is sinds 1994 wettelijk verboden door de ARBO wet, onder de noemer:
"onplezierige arbeidsomstandigheden". In art.4, lid 2, staat dat de werkgever binnen het algemene ARBO beleid een beleid dient te voeren met betrekking tot het beschermen van werknemers tegen seksuele intimidatie en agressie en geweld. De werkgever is dus verplicht hier aandacht aan te besteden bij het maken van een risico-inventarisatie met een plan van aanpak. De arbeidsinspectie moet naleving v.d. arbeidswet controleren en zo nodig een eis tot naleving stellen. Deze kan de werkgever zelfs een boete opleggen als deze niets doet aan jouw geval. Ook de OR kan een beroep op de arbeidsinspectie doen.
In iedere regio heeft de arbeidsinspectie bovendien een vertrouwensinspecteur aangesteld. Hier kun je met klachten terecht als niemand er iets aan wil doen. Wacht ook niet te lang met verdere stappen. Zo`n dader wordt ook niet op zijn/haar fouten gewezen, er worden voor hem/haar geen grenzen bepaald en het kan zo van kwaad tot erger worden. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wie heeft wie bedreigt? Een collega, een leidinggevende en waarmee werd er bedreigd en waar ging het over?

Het beste antwoord

Pesten/bedreigen op het werk is sinds 1994 wettelijk verboden door de ARBO wet, onder de noemer: "onplezierige arbeidsomstandigheden".

In art.4, lid 2 staat dat de werkgever binnen het algemene ARBO beleid een beleid dient te voeren met betrekking tot het beschermen van werknemers tegen seksuele intimidatie en agressie en geweld. De werkgever is dus verplicht hier aandacht aan te besteden bij het maken van een risico-inventarisatie met een plan van aanpak.
De arbeidsinspectie moet naleving v.d. arbeidswet controleren en zo nodig een eis tot naleving stellen. Deze kan de werkgever zelfs een boete opleggen als deze niets doet aan jouw geval. Ook de OR kan een beroep op de arbeidsinspectie doen. In iedere regio heeft de arbeidsinspectie bovendien een vertrouwensinspecteur aangesteld. Hier kun je met klachten terecht als niemand er iets aan wil doen.

Succes!