Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag ik mijn kinderen meenemen op vakantie als ik niet dezelfde achternaam heb?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
709

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als het goed is hebben je kinderen een eigen paspoort,maar je moet wel rekening houden met onderstaande.

De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er ernstige redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag.

Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen: verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder (zie voorbeeldformulier NL/ENG);recent uittreksel gezagsregister;recent uittreksel GBA van het kind;kopie van paspoort van toestemminggevende ouder;eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang;eventueel het ouderschapsplan;eventueel geboorteakte.
Deze documenten kunnen de marechaussee helpen bij een snellere persoonscontrole.Eigen paspoort kinderen

Sinds 26 juni 2012 moet iedereen een eigen reisdocument hebben. Kinderen kunnen niet meer worden bijgeschreven in het paspoort van de ouders of gezaghebber. Bestaande bijschrijvingen zijn niet meer geldig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding