Naar welke datum kijken ze voor VOG beoordeling?

Kijken ze bij het terugkijktermijn naar de datum waarop het delict is gepleegd?
Of de datum van veroordeling?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

De datum van de terugkijktermijn is de datum van de veroordeling. Er zijn uitzonderingen.
Er wordt niet gekeken naar de datum waarop het feit is begaan, tenzij er geen andere gegevens beschikbaar zijn of wanneer er meer dan twee jaar zit tussen de pleegdatum en de strafrechtelijke afdoening .
Als u bijvoorbeeld op 5 januari 2016 een winkeldiefstal hebt begaan, maar daarvoor pas op 24 november 2017 bent veroordeeld, dan loopt de termijn van 4 jaar dus van 24 november 2017 tot en met 24 november 2021.
Dit is slechts anders als tussen de pleegdatum en de datum van veroordeling of de datum van de strafbeschikking of schikking meer dan twee jaar zijn verstreken. In die gevallen wordt geteld vanaf de pleegdatum. Een uitzondering hierop vormen zedendelicten en fraudedelicten. Voor die zaken wordt niet gekeken naar de pleegdatum, maar naar de datum waarop de zaak is aangebracht en is ingeschreven in het justitiële documentatie systeem.
Hier de volledige tekst
https://www.kantoorvanbreukelen.nl/nieuws/de-verklaring-omtrent-het-gedrag/