Heeft de belastingdienst toegang tot Gmail?

Toegevoegd na 46 minuten:
Om bijvoorbeeld belastingontduiking op het spoor te komen

Poet
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De Belastingdienst gebruikt alleen interne mail (...@belastingdienst.nl).
Waarom zouden ze Gmail gebruiken?
Poet
8 jaar geleden
Omdat daar wellicht door derden bedenkelijke info wordt gedeeld die voor de Belastingdienst interessant kan zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze kunnen én mogen dit niet.
Mócht de fiscus dit al kunnen, dan zullen ze dit nooit tegen je kunnen gebruiken. Dat zou namelijk ontoelaatbaar (want illegaal verkregen) bewijs zijn.
Reddie
8 jaar geleden
@Rabelais , dit kúnnen ze helemaal niet gebruiken, omdat je in je mail wel van alles kunt zeggen. Het is helemaal geen bewijsmiddel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie
Dat is eigenlijk niet eens relevant, aangezien het sowieso illegaal zou zijn, maar je hebt gelijk.

Het beste antwoord

De belastingdienst kan geen mail van mensen die verdacht worden van belastingontduiking lezen. Ook niet via diensten als Gmail.

Toegevoegd na 1 uur:
Zoals Rabelais terecht opmerkt:
Ze kunnen én mogen dit niet. Mócht de fiscus dit al kunnen, dan zullen ze dit nooit tegen je kunnen gebruiken. Dat zou namelijk ontoelaatbaar (want illegaal verkregen) bewijs zijn.

Toegevoegd na 1 dag:
Google Gmail verschaft geen e-mailinformatie aan derden, behalve als ze krachtens de wet van een land hiertoe gedwongen worden.

Niet de Belastingdienst, maar alleen het Openbaar Ministerie en de inlichtingen- en veiligheidsdiensten mogen onder strikte voorwaarden informatie bij Google opvragen. Dit gebeurt om criminele of terroristische activiteiten te voorkomen en hiervan verdachte personen op te sporen.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja... nu vind ik het wel een plus waard. ;)
Poet
8 jaar geleden
Dat klinkt al geruststellend maar ik zou toch graag enige onderbouwing / bronverwijzingen zien daarbij
Poet
8 jaar geleden
Welbeschouwd zijn de bronnen niet sluitend. De ene geeft aan dat geen info wordt gedeeld tenzij dat volgens de wet in het bertrefgende land moet. Maar of de wet in NL al dan niet gebiedt info te delen met de fiscus staat er niet bij.
De andere bron gaat alleen over delen met politie en OM.
De uitzonderlijkeheid van toegang verschaffen aan politie suggerreert wel dat het voor de fiscus helemaal niet zal kunnen.