Hebben dieren rechtspersoonlijkheid?

Soms hoort men in het nieuws of zo ,dat een oude dame na haar dood heel haar fortuin over laat aan haar katten.
Moeten die katten dan rechtspersoonlijkheid hebben en hoe zit het met successierechten die moeten betaald worden (als familie?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beroemde inktvis Paul, heeft nu zelfs zijn eigen impresario.

Het beste antwoord

Nee, dieren hebben geen rechtspersoonlijkheid. Maar je kunt toch geld nalaten aan een dier, simpelweg door een rechtspersoon op te richten. Je kunt dan denken aan een stichting ter bevordering van het welzijn van het dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens art 1 tot en met 3 BW2 hebben de Staat, provincies, gemeenten, waterschappen, kerkgenootschappen, verenigingen, coorperaties, onderlingewaarborg maatschappijen, bv's, nv's en stichtingen rechtspersoonlijkheid. Daarnaast kan er krachtens een bijzondere wet aan een lichaam rechtspersoonlijkheid worden gegeven.

Dieren zijn geen natuurlijk persoon (dit is een mens van vlees en bloed) en zeker ook geen rechtspersoon. Ze zijn slechts een zaak, net zoals je fiets. Wel zijn er aparte wetten die dierenrechten beogen te beschermen (gezondheids- en welzijnswet voor dieren).