Wat is het nut van een constitutioneel hof?

Omtzigt pleit voor de invoering van een constitutioneel hof, een rechtbank die de grondwetlijkheid toetst. Maar is een apart hof daar echt voornodig of is een aanpassing van de wet en de rechterlijke organisatie daar voldoende voor? Maw gewoon de huidige rechters naast de reeds aanwezige bevoegdheden de grondwettelijke toetsingsbevoegdheid geven?
Is overigens in het buitenland daar wel een apart orgaan voor of zijn ook daar de bevoegdheden gewoon uitgebreider?

erotisi
8 maanden geleden
in: Wetgeving
tinus1969
8 maanden geleden
Het buitenland bestaat niet. Er zijncirca 200 landen en die hebben dit allemaal op een andere manier opgelost.
Edraket
8 maanden geleden
In België is daar een aparte rechtbank voor. https://nl.wikipedia.org/wiki/Grondwettelijk_Hof_(Belgi%C3%AB) In Duisland is dit per Bundesland geregeld https://de.wikipedia.org/wiki/Hamburgisches_Verfassungsgericht En in Oostenrijk centraal geregeld https://de.wikipedia.org/wiki/Verfassungsgerichtshof_(%C3%96sterreich)
tinus1969
8 maanden geleden
@EdRaket, Duitsland heeft ook een federaal bundesverfassungsgericht.

Antwoorden (1)

Nederland is een van de weinig landen zonder Constitutioneel Hof. De gedachte was dat er in de Kamer en de regering eerlijke, deskundige mensen zitten, die alleen maar goede wetten vaststellen. De rechter mag daarom ook een wet niet toetsen aan de Grondwet. In feite wordt dat vaak omzeild, want de rechter mag een wet wel toetsen aan internationale verdragen, waarin ook mensenrechten en zo zijn vastgelegd. Alhoewel: dat geldt dan slechts voor het individuele geval (waar de zaak over gaat) en het tast de wet als zodanig niet aan. Bij een integere overheid zou je verwachten dat ze direct actie ondernemen als een rechter een wet of wetsartikel buiten toepassing verklaart, maar dat is helaas niet het geval. Ik vind daar wat van, maar dat terzijde. Een Constitutioneel Hof kan wél ingrijpen, en een wet of deel daarvan buiten werking stellen. Je zou de Raad van State die bevoegdheid kunnen geven, maar dat is omstreden. De RvS adviseert immers ook over wetsvoorstellen, en dan is het de vraag of ze, als daar later problemen mee zijn, nog wel een objectieve blik hebben. Ook in het buitenland is het Constitutioneel Hof altijd onafhankelijk van alle andere overheidsorganen.
Democratie is iets anders dan tirannie van de meerderheid. De wetgever lijkt dat wel eens te vergeten, en dan kan een Constitutioneel Hof een belangrijke tegenkracht vormen. Meerdere Coronamaatregelen, om maar een voorbeeld te noemen, waren volstrekt ongrondwettig. Maar het was en is de rechter dus verboden om daar wat van te vinden.
teusvh
8 maanden geleden
erotisi
8 maanden geleden
De vraag is niet zozeer wat het nut op zich is maar in verhouding tot alleen een extra bevoegdheid tov oprichting van apart orgaan?
teusvh
8 maanden geleden
Klopt, maar ik dacht dat het schetsen van war context duidelijk maakt dat een Constitutioneel Hof volstrekt los van en boven alle andere partijen moet staan.
LeonardN
8 maanden geleden
@erotisi Waarom stel je dan niet je vraag zoals je hem bedoelt? Wat is het nut van een constitutioneel hof tov extra bevoegdheid rechters? Op GV antwoordt men in de regel op de hoofdvraag, dat is ook de bedoeling als je de regels leest.
tinus1969
8 maanden geleden
@erotisi:
"maar in verhouding tot alleen een extra bevoegdheid tov oprichting van apart orgaan?"
Dat is op een bepaalde manier nogal voordehandliggend: In zo'n apart hof zitten aparte specialistische rechters. Net zoals bv er een apart CBB (College beroep bedrijfsleven) is voor 'economisch bestuursrecht': https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/College-van-Beroep-voor-het-bedrijfsleven