Kan mijn stiefvader me uit het huis zetten? (ik ben minderjarig)

Ik ben 16 jaar oud, heb gescheiden ouders en woon nu bij mijn moeder en stiefvader. Ze hebben dit huis samen gekocht. Nu heb ik erge ruzie met mijn stiefvader en dreigt hij mij het huis uit te zetten. Mijn vraag is dus: Heeft hij hier het recht toe?Wat ik er wel bij moet zeggen: Als hij dit doet gaat hij ervan uit dat ik bij mijn vader ga wonen, dus ik zou niet dakloos zijn. Ik wil alleen niet bij mijn vader wonen en zou het mentaal niet aankunnen om na een halfjaar en eindelijk gewend te zijn aan omgeving en school weer terug te verhuizen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K

Antwoorden (1)

Omdat hij weet dat je niet bij je vader wil wonen, heeft hij een goed punt om je te dwingen/te laten doen wat hij wil... en dat is natuurlijk ook zo. Want jij wilt niet bij je vader wonen.

Ja,
hij kan je het huis uit zetten, natuurlijk, fysiek is hij in staat dat te doen. Heeft hij het recht? is een andere vraag. Zoals je al zegt : hij gaat er ongetwijfeld vanuit dat je vader je opvangt en dat je dus niet dakloos door het leven zult gaan. Geen idee of er over zo'n specifieke situatie iets vastligt in de wet, maarrr

hoe is het met je moeder?

zij is niet alleen 50% eigenaar van het huis, maar ook nog getrouwd met je stiefvader en in eerste instantie jouw moeder. Zo is het en zo voel jij het, toch?

Ik wil je niet laten schrikken, maar moeders met kleine heel afhankelijke kinderen zullen meestal partij kiezen voor de kinderen, echter zodra moeders in een 'niet leven of dood'- situatie komt, staat vaak de hun nieuwe partner op de eerste plaats en niet haar bijna volwassen kind.
(Dit is wel te verklaren; binnen een paar jaar gaan de kinderen de deur uit en moeders blijft dan alleen achter.)

...nog afgezien dus, van in jouw situatie de aanwezigheid van je vader met onderdak voor je. Dus in hun (moeder en stiefvaders) ogen sta je niet op straat , dakloos , als hij jou de deur uitzet. In dat geval , zeker als bekend is dat je vader je (met open armen?) zal ontvangen , is er niets aan de hand, denk ik.

Sterkte, het is niet fijn om in een ruzie-huis te wonen.
Vergeet niet dat jij misschien niet altijd gelijk hebt, dat het vaak handiger is om honing (vrede) dan azijn (ruzie) te gebruiken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ook nog: Je woont nog maar een halfjaar bij moeder en stiefvader, wilt niet of kunt niet weer terug en weer opnieuw beginnen, dat weet hij. Die kennis gebruikt hij natuurlijk om je te dwingen, logisch. Is het niet veel handiger voor jou om een beetje low-key de volgende 2 jaar(?) school af te maken en vervolgens vrolijk afscheid nemen en elders op jezelf verder te wonen? Twee jaar is niet zo lang hoor. Zonder ruzie, heerlijk. Gewoon doen, proberen tenminste, is zo voorbij, echt!:)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ De verhouding stiefvader, maar ook de verhouding stiefmoeder, met stiefkinderen is niet altijd probleemloos. Soms moeten er pijnlijke keuzes gemaakt worden.
Maar ook in gezinnen met pubers waar beide ouders de natuurlijke ouders zijn, gaat vaak het dak eraf.