als je op een perceelgrens een schutting/muur wilt plaatsen moet de buurman dan meebetalen?

in het Eindhovens Dagblad wordt nav een conflict tussen de burgemeester en een buurman gesuggereerd dat dit zo is. klopt dat wel?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (1)

Ja, dat klopt.

De erfafscheiding is eigendom van u én uw buren. U en uw buren zijn verplicht om de helft van de aanschaf, de bouw en het onderhoud te betalen. Het is belangrijk dat u daar samen afspraken over maakt.
U kunt een mediator inschakelen als u daar niet samen uitkomt. Lukt dit niet? Dan kunt u:
- uw erfafscheiding op uw eigen grond zetten. Het is verstandig om uw buren hiervan op de hoogte te stellen;
- uw buren via een juridische procedure dwingen om mee te werken aan het plaatsen van de erfafscheiding. Een juridische procedure kan de relatie tussen u en uw buren ernstig verstoren.

Toegevoegd na 53 minuten:
Dit alles conform Burgerlijk Wetboek Boek 5, Zakelijke rechten, Titel 5. Mandeligheid, artikel 60 t/m 69.
SimonV