Zijn zgn verwilderde katten binnenkort in noord- en zuidholland vrij bejaagbaar?

ik las in de krant dat pink! een enquete had gestart tegen het vrij bejaagbaar maken van een aantal diersoorten in noord- en zuidholland.
iemand van de pvvd vertelde dat katten ook vogelvrij zouden worden verklaard.
wie kan hier iets meer over vinden?

Rieneke1
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me een vreemde zaak. In welke krant las je dat? En mag je ze dan doden of alleen vangen en afgeven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat is pink! Google levert niks op.
Rieneke1
12 jaar geleden
http://www.pinkpolitiek.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Ik zal mijn best doen om wat beter op de hoogte te blijven.
Rieneke1
12 jaar geleden
@jjjjj, ik stuitte er ook bij toeval op.
kan er verder ook niets over vinden.

Het beste antwoord

De jacht op zwerfkatten is in sommige provincies weer geopend. Volgens een beheerplan van de provincie Noord-Brabant worden er in die provincie jaarlijks 2000 katten afgeschoten, en ook in de provincies Zuid-Holland en Utrecht mogen verwilderde katten worden afgeschoten. Landelijk worden er bij schatting 12.000 ‘verwilderde’ katten afgeschoten.
Dat zijn waarschijnlijk niet allemaal katten zonder eigenaar of verzorgers.

De meest gehoorde reden om de jacht op katten toe te staan, is hun overlast. Volgens de krant Spits worden naar schatting 90 miljoen dieren per jaar (van kikkers tot kleine knaagdieren) door (verwilderde) katten gedood en gegeten. En de verwilderde kat zou een bedreiging vormen voor de Europese wilde kat, die op het punt staat zich in Nederland te verspreiden.

En dus worden katten afgeschoten, tot duizenden per jaar. Zonder dat zij er iets aan kunnen doen.

Teken de petitie op: http://petities.nl/petitie/provincie-schiet-onze-katten-niet-af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt annigje, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist ja... Kan de petitie niet meer tekenen want het heeft de status 'ingetrokken' anders had ik het zeker gedaan.
Dikke plus +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had vorige week deze petitie getekend, althans dat dacht ik, ik heb hem verward met die van de provincie Utrecht, de petitie die ik tekende is deze: http://petities.nl/petitie/provincie-utrecht-schiet-onze-katten-niet-af

Andere antwoorden (1)

Het vorige antwoord klopt natuurlijk, maar even ter aanvulling.

Eerste link hieronder, de 'Flora- en faunawet' bevat in Artikel 67 de bepaling dat gedeputeerde staten inderdaad zo'n beslissing mogen nemen.

Bij katten gaat het dan om het in dat artikel genoemde 'verwilderde dieren' en als reden moet het dan gaan om het bij lid 1, d (van dat artikel) genoemde: 'ter voorkoming van schade aan flora en fauna.'

Deze mogelijkheid bestond overigens ook al onder de Jachtwet die inmiddels niet meer geldt, maar die (met een aantal andere wetten) is opgenomen in de 'Flora- en faunawet'.

Zie bijvoorbeeld de tweede link voor een (inmiddels verouderde) samenvatting van de wildcategorieën uit de oude Jachtwet, bij overig wild staan de verwilderde katten vermeld.

Dus ja, helaas is het waar, anderzijds, hoewel we het vaak fout lijken te doen als we willen ingrijpen in de natuur is een overschot aan katten wel degelijk een plaag, er valt het nodige voor dit soort drastische maatregelen te zeggen. In Australië kunnen ze er onder andere over meepraten. Zie daarvoor bijvoorbeeld het rapport in de derde link, er zijn daar compleet diersoorten uitgestorven als gevolg van dit probleem.