wie moet de hd operatie van mijn hond betalen, ik of de fokker?

Ik heb bij een erkende fokker een bernersennen hond gekocht. Nu blijkt hij h.d. te hebben. Ik wil hem laten opereren en dit kost 6.600 euro. De fokker weigert te betalen omdat hij vindt dat hij mij voldoende van de risico's op de hoogte heeft gesteld en de hond volgens de regels van de rasvereniging gefokt heeft. Hij biedt aan de aankoopprijs aan mij terug te betalen. Maar dat wil ik niet, heeft het zin om hiervoor naar de rechter te gaan?

Toegevoegd na 1 week:
aanvulling: ouderhonden hadden hd a en hd c, er is nestinventarisatie geweest en de pups zijn met 8 weken onderzocht en gezond verklaard door een da.
fokker heeft mij verteld over hd risico's en de omgang met een pup, maar heeft daarover niets op papier gezet.
Ik begrijp dat die daardoor geen bewijs heeft en ook niet voor hoe ik zelf met de hond ben omgegaan. Ik heb begrepen dat de bewijslast daarvoor bij de fokker ligt. Dit blijkt ook uit het programma de rijdende rechter.Fokker biedt mij aan mijn geld terug te geven, maar dat wil ik niet, ik wil dat mijn hond wordt geopereerd. Ik hou van hem en wil hem niet kwijt. Ik vind dat de fokker de kosten daarvoor op zich dient te nemen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is je eigen verantwoordelijkheid.
Je koopt "iets" met een risico. Dat doe je zelf. Bovendien worden mensen de laatste tijd voldoende
gewaarschuwd tegen het kopen van rashonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou en mooie boel zijn. Dan zou ik mijn ouders, als fokkers, dus kunnen laten opdraaien voor medische ingrepen die ik nu moet ondergaan ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dieren zijn voor de wet een goed ; meer dan de nieuwprijs / aankoopprijs hoeft de leverancier niet te vergoeden, hoezeer jij dat ook je recht vindt. De emotionele kant van dierenbezit is voor de wet niet relevant. Alleen als 'repareren' goedkoper is dan 'vervangen' zal de verkoper dat aanbieden. Heel gechargeerd voorbeeld : als jij een MP3-speler koopt voor een tientje die kapot blijkt, en het kost 50 euro om hem te repareren,heb je recht op een nieuwe, maar niet op vergoeding van de reparatie.

Antwoorden (8)

Jij.
Als je een grote hond koopt van een dergelijk ras weet je, OOK met stamboom, dat je een verhoogd risico loopt op bepaalde aandoeningen, waaronder HD.
Je fokker heeft je daar nog eens extra op gewezen, en is ZELFS zo coulant om de aankoopprijs - die ook meer dan een paar tientjes zal zijn - te retourneren, wat meer is dan je van hem mag verwachten.

Grote hond, grote risico's, hoge kosten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nee, het heeft geen zin hiermee naar de rechter te gaan.
Volgens de wet namelijk zijn dieren goederen, en als goederen niet aan de verwachtingen voldoen (wat hier al discutabel is, want een dergelijke aandoening LIGT in de lijn der verwachting) mag je de koop ongedaan maken, en dat heeft de fokker feitelijk al aangeboden. De ' defecte artikelen' hoeft hij niet terug te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Zo zit dat.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ "mooi" omschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Honden uit risicogroepen worden meestal onderzocht. Als koper krijg je er dan een rapport bij. Als je de hond, met zo'n rapport, accepteert heb je niets voor je zeggen.
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een grote hond "ook met stamboom" loopt risico?
JUIST een hond met stamboom loop riscioco!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanslagfoutje in laatste woord,sorry.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Strikt bezien heb je inderdaad gelijk. Ik bedoelde vooral met goede papieren van een goede fokker tegenover wilde fok zonder 'vooronderzoek'.
Maar ook een hele grote ' vuilnisbakkenrassen' lopen risico op HD.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
enkele jaren geleden is bij de rijdende rechter een echtpaar geweest die hun Border Collie, na 6 mnd. moesten laten afmaken vanwege ernstig HD. De hond was een zus van onze hond, ook HD. De RR besloot om de voor de kosten, koop van de hond en de medische zorg, € 1000.-- dat de fokker moest betalen. Onze hond leeft nog steeds is 7 jaar maar gaat wel steeds moeilijker vanwege HD.
Als de fokker niet aantoonbaar heeft gelogen over de risico's en de foklijn staat hij waarschijnlijk in zijn recht.
Dat hij je de aankoopprijs wil terugbetalen is dan wel een beetje verbazend trouwens...

Hoe oud is de hond? Was jij je bewust van het HD risico? Bij grote, doorgefokte, rassen komt dat heel veel voor, en je moet je wel heel slecht geïnformeerd hebben als je er niets van wist. Het is verstandig om de hond als pup te laten onderzoeken en af te spreken met de fokker dat je alleen een HD-A (heet dat geloof ik) pup te accepteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
Hd kan pas op latere leeftijd worden onderzocht. Een goede fokker fokt alleen met honden die beiden HD-A hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HD kan al op zeer jeugdige leeftijd, 2 mnd., worden geconstateerd.
Jij.

Je had bij aankoop je eigen goed moeten laten voorlichten en onderzoek doen naar de gesteldheid van het dier, zelfs bij een pup kan een goede dierenarts (anders de kliniek dierengeneeskunde van de UV te Utrecht) de H.D. kunnen constateren.

Je bent in deze nalatig geweest en hebt het dier met het gebrek gekocht, de verantwoordelijkheid ligt volledig bij jezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ditzelfde probleem van hond/fokker/nwe eigenaar is al voor de (rijdende rechter) geweest.
Het wetboek beschouwt dieren als goederen.
Wat ik me herinner is dat de fokker won,omdat hij aangeboden had het dier terug te nemen tegen de aankoopprijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt eraan hoe oud hij is en wat er in de overeenkomst staat. Vindt het bedrag wel erg hoog. Onze oude berner is geopereerd aan ed. Maar was 450 destijds per poot.
Anders rechtsbijstand inschakelen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me af wat je bedoeld dat de fokker je voldoende op de hoogte heeft gebracht wat de risico's betreft.
Waar ben je van op de hoogte gebracht?

In principe is het zo dat een bij een erkende rasvereniging aangesloten fokker,jouw in geval van HD twee voorstellen kan geven.

De eerste is om je alleen het aankoopbedrag van de pup terug te geven met inlevering van de pup of de fokker biedt jou een andere pup aan,maar het totale bedrag van de operatie betalen is er niet bij,hooguit de prijs van een pup.

Ik neem aan dat je ook een verkoopovereenkomst hebt ontvangen waar dit in staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koop eenvoudigweg in het vervolg geen hond meer met "papieren"!
Juist de zgn "raszuivere" dieren hebben de grootste problemen.
Welk ras je ook neemt.
Als je een bepaalde hond zoekt kun je er het beste een zoeken die niet bij de zgn. "erkende fokker" vandaan komt,want juist deze fokkers zorgen er met steun van de kynologische verenigingen voor dat ziektes en afwijkingen worden INGEFOKT die er niet meer of heel moeilijk uit te krijgen zijn.
Of zoek zelf de bloedlijn van de hond uit die je koopt.
Koop alleen een hond die dicht bij een verse bloedlijn zit en waarvan de ouders geen afwijkingen hebben.
Staat allemaal op papier en is goed uit te zoeken.
De kosten zul je zelf moeten dragen.
Naar de rechter gaan zal geen zin hebben want die zal jou voor de keus stellen: óf de hond terug naar de fokker en je geld terug (wat er dan mee gebeurt kan je raden),óf het aankoopbedrag terugkrijgen van de fokker en je mag de hond houden,maar dan ligt alle verantwoordelijkheid bij jou.
De fokker komt er altijd onder uit!

Toegevoegd na 5 minuten:
Helaas is het zo dat mensen alleen maar een zgn. "raszuivere" hond kopen om "er bij te horen" en denken zijn niet aan het welzijn van de dieren.
Als we hier eens mee stoppen zouden we heel wat leed kunnen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hond met stamboom kun je op de papieren al zien hoe het met de HD gesteld is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het goed is wel ja.
Helaas nemen ook de fokkers van "zuivere" rashonden het nogal eens niet zo nauw.
Ik heb zelf ooit een Labrador gehad,ook met stamboom en er wel voor gezorgt dat ik alleen een hond kocht die dicht bij een nieuwe verse bloedlijn zat (vader was "vers" bloed).
Deze hond heeft nooit gezondheidsproblemen gekend en is naar liefst 16,5 jaar oud geworden.
Voor een Labrador een enorm hoge leeftijd.
Hij is dan ook van ouderdom gestorven en heeft gelukkig niet dankzij een of andere afwijking een spuitje hoeven krijgen.
Ik weet niet hoe de heupen van de ouders waren maar ik neem aan goed omdat zij anders er niet mee mogen fokken. Zijn de heupen goed dan ben ik bang dat je zelf de kosten mag betalen (hopelijk heb je de hond goed verzekerd, dit kan de kosten aardig drukken)

HD is erfelijk, maar jij kan zelf ook schade aanrichten dmv verkeerde voeding en beweging in de puppy tijd.

Stukje van de site van een Boerboel fokker:

Te veel beweging en verkeerde beweging geeft overbelasting aan de gewrichten Dit is het grootste probleem omdat het niet tot de mensen doordringt hoe groot de schade kan zijn. Mensen denken vaak bewegen is gezond.

Als u de pup ophaalt heeft hij de leeftijd om 5 minuten te wandelen, als ik dit vertel kijken sommige mensen mij aan of ik een klap van een ezel heb gehad. Toch is het zo 5 minuten dus wandel niet te ver weg want je moet nog terug ook. Dit is vaak net genoeg om van je huis naar een grasplekje te lopen plasje doen en weer terug. Dit mag je opbouwen met elke week 1 minuut erbij.

Trappen lopen, op en af de bank springen, uit de auto springen, slootje springen helemaal fout voor de gewrichten. Zijwaartse bewegingen denk aan rennen achter een stok of bal de hond kijkt in de lucht naar het voorwerp en loopt zijwaarts mee. Daarna rent hij zo hard dat ie niet meer kan remmen.