Zijn er moordenaars geweest die van hun straf zijn afgekomen met een geldboete?

N.a.v. een andere vraag over moord en een geldboete, zijn er moordenaars die alleen een boete hoefden te betalen geweest?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik had die vraag gesteld:-) dat zal vast wel iemand die erg rijk is die komt er zo mee weg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoel ik, rijken kunnen alles doen als dat zo was.
ronron1212
12 jaar geleden
onzin

Antwoorden (3)

Niet buiten oorlogstijd. Maar dan gelden andere wetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In geen enkel land ter wereld bestaat nu of bestond er een afkoop via geld tegen moord!
Zou wel erg krom zijn toch?
Dan word moord legaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is ook niet of je er via afkoop vanaf kunt komen. De vraag is of er mensen zijn die er met een geldboete vanaf kwamen. En de wet voorziet in de mogelijkheid van een geldboete, alhoewel ik me niet kan herinneren dat die ooit is gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou nou... dat is toch behoorlijk wat meer dan een geldboete van de 5e categorie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het is dan ook geen boete, maar smeergeld en daar ging de vraag niet over.
ik vind dit wel een goeie vraag... in de wet staat;

Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.

dus het zou, wettelijk gezien, wel moeten kunnen. maar ik kan me niet voorstellen dat een nederlandse rechter een moordenaar laat gaan met enkel een geldboete. er is ook geen nederlandse jurisprudentie te vinden over dat een moordenaar met een geldboete er vanaf komt. Dus nee, in Nederland is dit nog nooit gebeurd.