Krijg ik een strafblad en hoe lang blijft hij dan?

Ik ben op mn 17e voor het eerst opgepakt en na drie dagen vrijgelaten i.v.m. gebrekkig bewijs. Ik ben pas 18 geworden en het onderzoek naar mij wordt vervolgd. Stel dat ik wordt veroordeeld, krijg ik dan een strafblad en hoe lang blijft hij dan? En kom ik dan in een jeugdige gevangenis (als ik er in kom) of een gevangenis voor volwassenen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (2)

In alle gevallen gaat het om de leeftijd waarop de verdachte het delict heeft begaan, niet om de leeftijd ten tijde van de berechting.
Kinderen van 12 tot 18 jaar (waar jij dus onder valt) vallen onder het jeugdstrafrecht. Er kan daar echter een uitzondering op worden gemaakt:

Verdachten van 16 of 17 jaar kunnen toch volgens het volwassenenstrafrecht worden berecht, maar dan moeten de omstandigheden dat rechtvaardigen:

1 er is een ernstig strafbaar feit begaan; of
2 de persoonlijkheid van de dader maakt dit wenselijk; of
3 er gelden bijzondere omstandigheden.

Een strafblad is een registratie van de wetsovertredingen waar iemand voor veroordeeld is. 'Veroordeeld zijn' wil zeggen dat een rechter een uitspraak heeft gedaan in een strafzaak. Pas als iemand voor een strafbaar feit heeft moeten voorkomen en door een rechter veroordeeld is, wordt er gezegd dat hij of zij "een strafblad heeft"
Een strafblad wordt aangemaakt na strafrechtelijke veroordeling voor een overtreding of een misdrijf. De tijd dat het strafblad blijft bestaan is 5 jaar voor overtredingen en 30 of 20 jaar voor misdrijven. Deze termijn gaat in na onherroepelijke afdoening van de strafzaak.

Justitiële Jeugdinrichtingen (jeugdgevangenissen) zijn gesloten of besloten instellingen voor minderjarigen. In deze inrichtingen verblijven jongeren, die worden opgevoed en behandeld op basis van justitiële maatregelen. Vermoedelijk zal je daar dus in beginsel niet terechtkomen omdat je inmiddels 18 jaar bent geworden. Maar daar zijn misschien uitzonderingen op

Conclusie: Ja, je krijgt een strafblad als je veroordeeld wordt voor het misdrijf. De duur is afhankelijk van wat je gedaan hebt. Normaal wordt dat afgedaan volgens het jeugdstrafrecht voor daders van 17 jaar. Je belandt dan uiteindelijk in de gevangenis voor volwassenen, omdat je meerderjarig bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wederom een voorbeeld waarom wikipedia niet betrouwbaar is, een strafblad bestaat niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De officiële benaming van een strafblad luidt sinds 2004 inderdaad: Uittreksel Justitiële Documentatie. Als u een overtreding of misdrijf begaan heeft, wordt u in de justitiële documentatie opgenomen (U heeft dan ‘een strafblad'). Eigenlijk bestaat er niet één 'strafblad'. Op meerdere plaatsen kunnen er gegevens over u geregistreerd staan: -In het Justitieel Documentatie Systeem (JDS).
In dit register staat per persoon bij welke strafbare feiten hij of zij betrokken is geweest. Het kan onder andere gaan om veroordelingen, maar ook om zaken waarvoor u een stafbeschikking of een transactievoorstel heeft ontvangen. U kunt ook in het JDS voorkomen als u alleen maar ergens van verdacht bent geweest, zonder dat het tot een rechtszaak kwam. In de justitiële documentatie worden alle misdrijven en een groot aantal overtredingen geregistreerd wanneer deze aan bepaalde voorwaarden voldoen.
-in de politieregisters. Als aanvulling op de verwijderingstermijn nog:
Vermeldingen in het Justitieel Documentatie Systeem (JDS) over een misdrijf worden in beginsel verwijderd: -40 jaar na een einduitspraak indien op het misdrijf een gevangenisstraf van acht jaar of meer is gesteld en:
o waarvan de justitiële gegevens zijn verwerkt, of
o nadat een strafbeschikking wegens het misdrijf volledig uitgevoerd is, of
o 20 jaar na het overlijden van betrokkene of 80 jaar is geworden. zie:http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/politie-justitie/strafblad/strafblad-opvragen/Pages/default.aspx http://www.judex.nl/rechtsgebied/strafrecht/het-openbaar-ministerie/artikelen/359/wanneer-heb-ik-een-strafblad_.htm Nog een link die het een en ander uitlegt tevens voor de verstrekking van een VOG: http://www.ouders.nl/mjur2009-11.htm
Als eerste bestaat zo iets als het strafblad niet meer.

Elkeen heeft een registratie van goed gedrag, indien een persoon een misdrijf begaat wordt er een aantekening gemaakt en heeft invloed op de afgifte van een positieve verklaring omtrent het gedrag (verklaring geen bezwaar).

Een dergelijke aantekening verdwijnt nimmer meer, enkel het feit dat gepleegd is heeft invloed op het afgeven van een verklaring van geen bezwaar (iemand die veroordeeld is voor pedofilie krijgt nimmer een verklaring van geen bezwaar om met kinderen te werken maar mogelijk wel voor andere werkzaamheden).

Afhankelijk van het gepleegde feit (bij ernstige misdrijven of gebruik van geweld) kan jij veroordeeld worden onder het volwassenen recht, mede omdat jij kort na het gepleegde feit 18 bent geworden.

Daar je reeds volwassen bent zal je ook geplaatst worden in een penitiaire inrichting voor volwassenen (PI) en niet in een jeugd penitiaire inrichting (JPI).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt dat een dergelijke aantekening nimmer meer verdwijnt. Maar toch lees je regelmatig dat vermeldingen worden verwijderd. Waar zit hem dat verschil in?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van het vergrijp, sommige lichte vergrijpen worden na een aantal jaren niet meer meegenomen bij een boordeling voor een verklaring maar de vergrijpen waarvoor men veroordeelt is door een rechter na je 18de levensjaar blijven gedocumenteerd staan tot 20 jaar na het overlijden, zolang worden ook het DNA en andere bescheiden van de veroordeelde bewaart.