Moet je bij verkoop van geërfde kunst na 15 jaar nog erfbelasting betalen en zo ja, over welke waarde?

Als je moet betalen, is dat dan over de waarde destijds, over de verkoopwaarde nu of over het verschil?

Als je niet hoeft te betalen, moet je dan aantonen waar ineens dat serieuze bedrag vandaan komt?

Ga er bij beantwoording van uit dat de verkoopwaarde boven de vrijstelling ligt.

13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Op het moment van erven wordt er gekeken wat de marktwaarde op dat moment is van de kunst. Stel dat je een schilderij erft van (even een fictieve naam verzinnen) Sjaak de Witte en die man heeft tot op heden nog niets betekend voor de kunst is zijn schilderij niets waard. Jij erft dan een schilderij met een waarde van 0, en betaalt dus ook een belasting daarvoor.

Gaat Sjaak na een tijdje dood en wordt ineens zijn werk "ontdekt" schiet de waarde omhoog. Maar jij hebt al belasting betaald over de waarde dat het schilderij had toen jij het ontving (0 dus). Over de meerwaarde hoef je dan achteraf geen belasting te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De dag van overlijden geldt als peildatum voor de bepaling van de waarde van de bezittingen van de erflater. Dus niet het bedrag wat de kunst 15 jaar later waard is, maar wat het ten tijde van verkrijging waard was (15 jaar terug).

Of er erfbelasting verschuldigd is hangt eenvoudig gezegd af of de erflater meer bezittingen dan schulden naliet en of het geerfde het bedrag hoger is dan een eventuele vrijstelling van de erfbelasting.