Wie draait op voor de kosten als je door een stoel zakt in je vakantieverblijf?

Als je in een B&B per ongeluk door de stoel zakt en de eigenaar wilt dit verhalen op jouw verzekering, moet je hier dan in mee gaan?

een jaar geleden
in: Wetgeving
2K
TurfGraver
een jaar geleden
Nee. Je mag ook uit eigen zak betalen.
paulus811
een jaar geleden
Ik verhuur zelf twee vakantiehuizen en het is me nu twee keer gebeurd dat er iemand door een tuinstoel zakte. In beide gevallen was ik blij dat degene niet gewond was, maar ik haal het niet in mijn hoofd om de gast aansprakelijk te stellen. Een van beide voorvallen was een vrijwel nieuwe stoel, maar alles kan kapot.

Antwoorden (2)

B&B dient voor deugdelijk meubilair te zorgen en is verantwoordelijk voor de schade. Jou valt niets te verwijten.

De bezitter van die stoel is aansprakelijk als die stoel gebrekkig is en als iemand daardoor bijvoorbeeld gewond raakt en letselschade oploopt. Of de bezitter wel of niet wist van het gebrek is niet relevant. Maar in dit geval lijk je zelf geen schade te hebben opgelopen.
SimonV
een jaar geleden
Ben je er "gewoon" doorheen gezakt, of heb je iets raars gedaan? Zoals er op gaan staan of springen o.i.d.?
Als je er gewoon doorheen bent gezakt valt jou niets te verwijten, dat kan altijd gebeuren - als een stoel al wat ouder is, óf ook bij een nieuwe stoel, afhankelijk hoe stevig die is.
Als je "iets raars" hebt gedaan met die stoel ben je wel aansprakelijk - maar zo klinkt je verhaal niet.
Je kunt dit voorleggen aan jouw verzekering, die kan dan met de verzekering van de verhuurder uitzoeken wie aansprakelijk is voor de kosten.
een jaar geleden
Boefelino
een jaar geleden
Hoi, bedankt voor je reactie. Nee niks geks gedaan met die stoel. Heb er alleen even (nog geen eens 5 minuten) op gezeten. Ik heb niks meer van de verhuurder vernomen trouwens, misschien heeft ie zich bedacht maar mocht ik nog wel bericht krijgen, zal ik het inderdaad aan de verzekering voorleggen en dan maar zien.