Als je een ww-uitkering aanvraagt voor de eerste keer. Hoe lang duurt het dan voordat alles in orde is en je wat krijgt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
10K

Antwoorden (2)

het kan wel 6 tot 8 weken duren voordat je daadwerkelijk geld krijgt.

Bij mij duurde het 10 weken!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow! Dat is best lang. Is dat altijd het geval of kan het ook sneller? Krijg je het ook meteen als het in orde is of echt specifiek op 1 datum? Ook evt met terugwerkende kracht?
WW-uitkering aanvragen

Bent u als werkzoekende ingeschreven bij het WERKbedrijf, dan kunt u een WW-uitkering aanvragen. Ook dit kan bij een vestiging van het WERKbedrijf bij u in de regio of via de website (werk.nl). Op die website vindt u welke gegevens en documenten u nodig hebt voor de aanvraag van uw WW-uitkering.

Een medewerker van het UWV belt u binnen één week, nadat u uw aanvraag voor een WW-uitkering hebt ingediend. U krijgt uitleg en u kunt vragen stellen. De medewerker neemt de WW-aanvraag met u door en maakt de aanvraag telefonisch zoveel mogelijk compleet. Wanneer uw WW-aanvraag niet compleet is, moet u de ontbrekende stukken nasturen. Na dit gesprek ontvangt u een schriftelijke bevestiging.

Stap 4: Beslissing UWV en betaling

Is uw aanvraag voor een WW-uitkering compleet en hebt u alle stappen op tijd genomen? U krijgt dan doorgaans uiterlijk binnen vier weken na uw WW-aanvraag de beslissing van het UWV binnen.

Het UWV stuurt u een brief met daarin de beslissing over uw WW-aanvraag. Deze brief heet officieel een beschikking. In deze beschikking staat of u recht hebt op uw WW-uitkering. Wanneer het UWV heeft besloten dat u geheel of gedeeltelijk recht heeft op uw WW-uitkering, volgt de eerste uitbetaling doorgaans snel.

Het kan zijn dat het UWV meer tijd nodig heeft om uw aanvraag te beoordelen. Het UWV belt u dan in de vierde week om dit te bespreken. Vervolgens krijgt u de definitieve beslissing en betaling binnen acht weken na uw eerste werkloosheidsdag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede info, thanks. Zou het ook wat uitmaken als je, je aanvraag digitaal heb ingediend? Dmv Digi id.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat moet je ...aanvragen met je Digid...
lees de site die ik als link heb gegeven even goed door, succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel.. Ik heb het aangevraagd met Digi ID. ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is goed!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Imran1987: het kan niet anders, dus dat maakt niet uit.
Bij mij duurde het een keer 4 maanden voor het in orde was, na 3,5 maand kreeg ik wel een voorschotje voor 2 weken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet gewoon nu afwachten tot de beslissing valt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt Hippo..maar hij krijgt dan wel alles met terugwerkende kracht ...toch!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pff ik schrik er wel van. Hoop dat het gewoon beetje goed gaat. Ik ben benieuwd..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, je krijgt het gewoon per de datum dat je werkloos geworden bent (tenzij je natuurlijk veel te laat bent met je aanvraag), ik kreeg destijds 2 weken na dat voorschot ineens al die maanden uitbetaald, en daarna liep het keurig door.