Welke straf krijg ik als ik voor de tweede keer aangehouden ben met alcohol en rijden, als beginnend bestuurder?

De eerste keer had ik echt veel teveel op, hier kreeg ik 40uur takstraf plus 4 maanden rijontzegging voor. Afgelopen nacht had ik de dubbele hoeveelheid als toegestaan (dus waarschijnlijk rond 0.4promille terwijl het maar 02 mag zijn). Ik kreeg wel mijn rijbewijs meteen mee nu, mocht 3 uur niet rijden. Daar heb ik mij aan gehouden... De eerste keer is ongeveer een jaar geleden, gewoonlijk drink ik ook niet eigenlijk. Ook had ik dit keer medicatie op, en was ik doodmoe. (was rond 4:00/04:30 in de nacht). Nu ben ik bang dat ik mijn rijbewijs kwijt ga raken... Hoewel de agent zei dat dat waarschijnlijk niet zal gebeuren, maar de kans wel bestaat. Ik zal dus denkelijk voor de rechter moeten verschijnen. Heeft iemand hier ook een soortgelijke ervaring mee? En wat waren de gevolgen? Eigenlijk kan ik me dit helemaal niet permitteren, en heb ik er enorm veel spijt van. Vandaar dat ik dan ook hier de vraag stel, want uit de websites met info kom ik niet veel wijs uit helaas.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
5.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blijkbaar heb je van de vorige keer weinig geleerd, dit zal de rechter ook zien. Ik denk (en hoop) dat je je rijbewijs kwijt raakt voor een behoorlijke tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je spijt gaat krijgen dat je je rijbewijs hebt gehaald, dit gaat in de papieren lopen:
http://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/alcohol-drugs/alcohol/alcohol-verkeer/welke-straffen-worden-gegeven-bij-alcohol-in-het-verkeer/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tweede keer drank op, medicatie en doodmoe.
Wat de gevolgen zijn? Denk eens na wat de gevolgen hadden kunnen zijn voor een ander!!!
Hmmm, wat zou daarvoor een gepaste straf zijn...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog een tip, alcohol en medicatie is gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien wat lomp, maar ik hoop dat je nooit meer mag rijden. Leer van je fouten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vraag dit alles gewoon heel vriendelijk. Ook weet ik dat ik nooit geen druppel alcohol meer zal drinken, in z'n algemeen niet!
Meningen geven mag, maar mag wat minder lomp. Ieder mens maakt wel eens fouten, ik in dit geval 2x en had ook niet verwacht dat ik net teveel op had. Hier leer ik wel van... Heb er ook echt spijt van... Wel wil ik jullie om serieuze antwoorden vragen, en niet gescheld of wat dan ook. Want daar schiet ook niemand iets mee op. BVD!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij worden in de reacties hier niet gescholden en wel serieus (bloed serieus) gereageerd.
Jou reactie geeft echter wel te denken... Dat je spijt hebt snap ik.
Maar is dat omdat je gepakt bent of omdat je nu begrijpt waar je mee bezig was? Indien dat laatste dan snap je de reacties hier ook wel.

Antwoorden (2)

Ik neem aan dat je bedoeld 4 maanden voorwaardelijke rijontzegging. In ieder geval zal je een hogere straf opgelegd krijgen, aangezien het jouw tweede keer is en dat wordt je zwaar aangerekend. Het maakt de rechter en officier van justitie niet uit dat je normaal gesproken niet drinkt, dat heb je namelijk nu al twee keer gedaan. Als je zegt dat je ook medicijnen hebt genomen, kan je dat ook nog worden aangerekend.
In ieder geval zal een voorwaardelijke straf die je hebt gekregen in werking treden, aangezien de proeftijd meestal twee jaar is.
Waar je ongeveer aan kan denken? In ieder geval een rijontzegging, deze keer sowieso een deel onvoorwaardelijk, een hoge boete en misschien een werkstraf erbij.
Houd er rekening mee dat als je nog een keer wordt betrapt je nog meer de sigaar bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil je niet bang maken, maar het is wellicht slim om voorbereid te zijn op meer dan alleen een boete of rijontzegging. Het kan namelijk ook zijn, dat de politie een mededeling naar het CBR stuurt, waarin de geconstateerde feiten staan vermeld. Het CBR kan je als gevolg daarvan een maatregel opleggen. Naast de juridische procedure van het Openbaar Ministerie is dan sprake van een bestuursrechtelijke maatregel vanuit het CBR. Het CBR is een zelfstandig bestuursorgaan, dat maatregelen kan opleggen, als een (L)EMA: (Licht) Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer, een verplicht onderzoek naar je alcoholgebruik of zelfs een alcoholslotprocedure (ASP).
Wat je opgelegd kunt krijgen en wat deze maatregelen inhouden kun je nalezen op de site van het CBR: www.cbr.nl
Klik verder op het tabblad 'vorderingsprocedure'.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Automobilisten die nog geen 5 jaar hun rijbewijs hebben, krijgen het alcoholslot vanaf 1,0 promille en recidivisten (automobilisten die opnieuw de fout ingaan) vanaf 0,8 promille alcohol. Een ASP zal dus nog niet gebeuren en voor de rest is het koffiedikkijkerij, maar leuk zal het niet worden.