Mag je in de nederlandse wet een geloof beledigen ?

Ik had perongeluk een grapje (in mijn ogen) gemaakt over moslims maar nu wilt mijn marokaanse leraar mij met de directie praten, schorsen enz... AUB Help!!

Weet jij het antwoord?

/2500

Waarom niet? Wat denk je van alle belgen-moppen; dat beledigd toch ook een groep mensen, net als bij een geloof je een groep mensen beledigd..

Nee, Het is discriminatie en dat mag niet

Uit de jurisprudentie kan ik opmaken dat een geloof beledigen mag. Gelovigen of personen zelf beledigen is strafbaar. Het is allemaal wel krom, je beledigd de islam en daarmee indirect ook de gelovige. Maar de wet ziet het niet zo.

Ja dat mag. Maar er zijn natuurlijk grenzen. Het is maar net de context waar het in heeft gestaan. Leg gewoon aan je leraar en eventueel je directeur uit dat je het als grapje bedoelde en het niet je bedoeling was iemand te kwetsen en als je dat wel gedaan hebt je graag je excuses aanbiedt. Toegevoegd na 40 minuten: Wat je zei was inderdaad niet echt doordacht. Het is dan wel niet bewezen dat het Marokkanen waren die het WTC hebben neergehaald maar om gelijk zo te reageren en te verkondigen dat Amerika zelf verantwoordelijk zou zijn gaat ook veel en veel te ver van jouw leraar. Nogmaals, leg gewoon rustig uit dat je het niet kwetsend bedoelde maar als ik jou was zou ik ook zeker met je leraar en directeur gaan praten over de uitlatingen van jouw leraar want dat gaat, nogmaals, echt veel te ver.

Je kunt alleen een persoon beledigen; een geloof kan zich niet gekwetst voelen. Daarnaast, gelovige mensen kunnen zicht beter niet vaak genoeg beledigd voelen; dat maakt ze misschien eens een keer wat flinker mbt. dat soort zaken. Kom op zeg!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100