Mag je in de nederlandse wet een geloof beledigen ?

Ik had perongeluk een grapje (in mijn ogen) gemaakt over moslims maar nu wilt mijn marokaanse leraar mij met de directie praten, schorsen enz... AUB Help!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (14)

Waarom niet? Wat denk je van alle belgen-moppen; dat beledigd toch ook een groep mensen, net als bij een geloof je een groep mensen beledigd..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De schoolregels kunnen best strenger zijn dan de Nederlandse wet. Je mag namelijk ook van de Nederlandse wet een appel eten, maar van de school mag dit niet (tijdens de les).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Het is discriminatie en dat mag niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de jurisprudentie kan ik opmaken dat een geloof beledigen mag. Gelovigen of personen zelf beledigen is strafbaar. Het is allemaal wel krom, je beledigd de islam en daarmee indirect ook de gelovige. Maar de wet ziet het niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag maar daar komt verandering in. Er komt namelijk een resolutie tegen godsdienstlastering.

http://nietvdwereld.wordpress.com/2010/11/10/vn-resolutie-tegen-godsdienstlastering/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind t flauwekul mensen overal geintjes over ja maken over dik en dun pukels bril beugel enzv je leraar heeft vast ooit wel een geintje ooit uitgehaald maar hij wil nu de macho zijn en zijn gelijk hebben en ja daar kan van alles gebeuren als jij zegt dat t grapje was en hij is zo eigenwijs en moet t hogerop zoeken dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. ik vind t dom maja sommige mensen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wetten in Nederland ken ik niet (maar zou er een grrot verschil zijn?)
In België is Godslastering niet strafbaar (vrije mening) . De VN zou wel druk uitoefenen om 'Islamafobie ' te beteugelen .
Maar voorlopig=OK ....je mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag. Maar er zijn natuurlijk grenzen.
Het is maar net de context waar het in heeft gestaan.

Leg gewoon aan je leraar en eventueel je directeur uit dat je het als grapje bedoelde en het niet je bedoeling was iemand te kwetsen en als je dat wel gedaan hebt je graag je excuses aanbiedt.

Toegevoegd na 40 minuten:
Wat je zei was inderdaad niet echt doordacht.
Het is dan wel niet bewezen dat het Marokkanen waren die het WTC hebben neergehaald maar om gelijk zo te reageren en te verkondigen dat Amerika zelf verantwoordelijk zou zijn gaat ook veel en veel te ver van jouw leraar.
Nogmaals, leg gewoon rustig uit dat je het niet kwetsend bedoelde maar als ik jou was zou ik ook zeker met je leraar en directeur gaan praten over de uitlatingen van jouw leraar want dat gaat, nogmaals, echt veel te ver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt alleen een persoon beledigen; een geloof kan zich niet gekwetst voelen.

Daarnaast, gelovige mensen kunnen zicht beter niet vaak genoeg beledigd voelen; dat maakt ze misschien eens een keer wat flinker mbt. dat soort zaken. Kom op zeg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga rustig dat gesprek aan. Kom nou, je hoeft hier in je eigen land niet op eieren te lopen voordat je wat zegt hoor. Blijf herhalen dat je het als een grapje hebt bedoeld. De schoolleiding zal dit echt wel in de juiste context plaatsen. Uit loyaliteit tegenover die leraar zullen ze je waarschijnlijk zeggen dat je gewoon een volgende keer even moet nadenken voor je er iets uitfluit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Iets beledigen'is iets dat in de Nederlandse wetgeving niet voorkomt..tenzij het over het koningshuis gaat.

Belediging valt onder de categorie klachtendelicten. hetgeen inhoudt dat jouw leerkracht een klacht zou kunnen indienen als hij zich beledigd voelt/acht door jou.

Laat hem maar gerust zijn gang gaan..want als de rechter jou vraagt of jij hem middels een grapje pijn wilde doen..zeg jij gewoon: Nee natuurlijk niet..op grond waarvan zou ik dat willen.

Zoals ik al zei 'iets beledigen' komt niet voor in de wetgeving..dus ga je in feite altijd vrijuit.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mag dat, waarom denk je dat Geert Wilders in de 2e kamer anders zijn beledigingen zou mogen zeggen. Denk aan kopvoddentax.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar je reactie:
Aandacht van jou afschuiven en zeggen dat je geschokt bent over zijn opmerking dat het een complottheorie is. Er zijn duizenden mensen vermoord, dat gaat de Amerikaanse overheid toch niet doen ect. ect. Zorg dat je kalm blijft, maar probeer hem (indirect) te verwijten. Zeggen dat je het niet bedoelde, en een grapje maakte. Excuses aanbieden, en dan zal het wel goed komen.

Ook kan het geen kwaad om met je ouders erover te praten, ze zullen vast niet boos worden (en anders zeg je dat je het niet zo bedoelde ect. ect.). Ze hebben vast goed advies!

Ook is je vraag een beetje misleidend, een Marokkaan hoeft geen moslim te zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tamelijk overspannen reactie van je leraar, overigens je beledigt niemand persoonlijk dus ook niet strafbaar.
Als ze dit toch doorzetten in de school, ga eens een lijstje maken wat er allemaal over anderen gezegd wordt, en dit aankaarten bij de directie wanneer het in jouw ogen beledigend is. Tenslotte is het wel zo dat er niet met 2 maten gemeten mag worden.