Mag een bedrijf zijn werknemers uitbetalen in cryptovaluta of met florijnen*?

Aangenomen dat de (of sommige) werknemers dat geen probleem vinden?

* https://betalenmetflorijn.nl/wat-is-florijn/

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
SimonV
7 jaar geleden
Hier nog wat achtergrondinfo: http://www.gewoon-nieuws.nl/2016/06/terug-naar-de-gulden-vooruit-met-de-florijn/ https://www.heelbewust.com/literatuur/aanreikend/betalen-met-de-florijn/
tinus1969
7 jaar geleden
Misschien mag het bedrijf de werknemers in florijnen betalen -maar de belastingdienst wil de loonbelasting gewoon in euro's.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969 Precies, en als je dan met een wisselende koers zit, kan je nog keihard op je bek gaan ook.
Erna55
7 jaar geleden
Zonder dat ze echt op de markt komen is er al sprake van enorme inflatie. —-waar kopen ?—
Op ons wisselkantoor, on-line. Dit kan via de smartphone (de betaalapp) en thuis via de computer.
1 Florijn is in de winkel 1 Euro waard. Maar op het wisselkantoor kun je altijd Florijn kopen voor maximaal 95 cent. Dat is dus meteen al 5% korting op alles wat je met Florijn betaalt. Bedrijven bieden geregeld Florijn aan voor minder dan 95 cent, dus dan loopt de korting alleen maar op.——— Op het wisselkantoor kun je ze kopen, maar ze kopen niet terug.....
Bedrijven bieder geregeld Florijn aan voor minder dan 95 eurocent...
Antoni
7 jaar geleden
Betaalt dat wisselkantoor zijn werknemers misschien uit in florijnen? Dat zou ik verwachten. Zij zijn immers de early adopters van het nieuwe product en de nieuwe technieken, dus zou je kunnen verwachten dat ze ook als eerste helemaal "om" gaan.
Castle
7 jaar geleden
Goeie vraag +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Grappig dat ze op deze manier de gulden weer proberen terug te brengen! Florijn is ook de naam die voorafging aan de gulden, oftewel de Hollandse florijn (ergens in het jaar 1300 als ik mij niet vergis)

Antwoorden (1)

Daar lijkt de wet nog niet in voorzien te hebben. De door jou genoemde valuta lijken me niet te vallen onder "buitenlands geld".

Van "girale betaling" lijkt me ook geen sprake.

Een ding is wel zeker: als een werkgever in vreemde valuta uitbetaalt, kun je uitbetaling in Nederlands geld (euro's dus, ons wettig betaalmiddel) eisen vanaf de eerstkomende betaling daarna.

Artikel 620 uit BW 7:

l. De voldoening van het in geld vastgestelde loon geschiedt in Nederlands wettig betaalmiddel of door girale betaling overeenkomstig artikel 114 van Boek 6.

2. De voldoening van het in geld vastgestelde loon kan in buitenlands geld geschieden, indien dit overeengekomen is. De werknemer is echter bevoegd voldoening in Nederlands geld te verlangen met ingang van de tweede komende betaaldag. Indien omrekening nodig is, geschiedt deze naar de koers, bedoeld in de artikelen 124 en 126 van Boek 6.

3. De voldoening van het in andere bestanddelen dan in geld vastgestelde loon geschiedt volgens hetgeen daarover is overeengekomen of, als daarover niets is overeengekomen, volgens het gebruik.

En deze:

BW 6:114

1.
Bestaat in een land waar de betaling moet of mag geschieden ten name van de schuldeiser een rekening, bestemd voor girale betaling, dan kan de schuldenaar de verbintenis voldoen door het verschuldigde bedrag op die rekening te doen bijschrijven, tenzij de schuldeiser betaling op die rekening geldig heeft uitgesloten.

2.
In het geval van het vorige lid geschiedt de betaling op het tijdstip waarop de rekening van de schuldeiser wordt gecrediteerd."
Computoon