Kan ik zomaar de koop ontbinden?

Ik heb van iemand op tweakers.net een computer gekocht, maar nu is het al sinds afgelopen donderdag onderweg.
Ik had meerdere malen gebeld en gemailed naar DHL, en hun zeiden dat het diezelfde dag nog gebracht zou worden. Dit is tot 2 keer toe gebeurd en wil de PC dus ook niet meer ontvangen. Ik zal het pakketje retour sturen en kan de orginele eigenaar van de computer mijn geld terug storten. Ik ben er vrijwel van overtuigd dat dit mogelijk is maar wil even weten wat mijn rechten zijn. Verkoper heeft ook niet gevraagt hoe ik het verzonden wou hebben, en als ik wist dat het niet via PostNL ging had ik bij voorbaat aangegeven dat het via PostNL verzonden moest worden. Ik weet best dat er eens wat mis kan gaan, maar een week vertraging vind ik wel erg lang, zeker omdat ik het product z.s.m. nodig had, en nu beter gewoon de stad in kan lopen en daar eentje kan aanschaffen.

Ps. Het is geen bedrijf waar ik de computer van koop, het is gewoon een persoon zoals jij en ik, het gaat om een 2e hands computer.

Toegevoegd na 14 minuten:
Toevoeging: Ik hoop dat er mensen zijn die hier objectief antwoord op kunnen geven, in plaats van te zeggen wat men hiervan vind, of anders had gedaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Terugsturen en eisen dat je geld terugbetaald moet worden vind ik volstrekt niet logisch. Jij wilt het product niet ophalen, dat is prima, maar dan beslist de ander hoe die het gaat versturen. Als er dan vervolgens toestanden zijn bij DHL heb jij nog niet het recht om het dan meteen maar terug te sturen.

Al die wettelijke regels gelden niet zomaar bij koop van tweedehands spullen!

Kun je door middel van track en trace zien dat het onderweg is? Dan heeft de verkoper toch alles gedaan wat die moet doen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder is er helemaal geen week vertraging want het is pas sinds donderdag onderweg en het is pas dinsdag. Nee, ik zou als verkoper jou niet zomaar het geld terug geven alleen op basis van dit verhaal.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je hebt gewoon weinig wettelijke rechten met dit soort aankopen, het is geen bedrijf waar je van koopt. Daarnaast kun je ook bij een gwoon bedrijf niet terugsturen alleen omdat het sorteerbedrijf een probleempje had. Gelukkig kun je bij veel bedrijven producten wel terugsturen maar dat heeft te maken met koop op afstand. Dat geldt niet voor tweedehands producten.

Toegevoegd na 1 uur:
Kortom: je kunt de computer wel terug willen sturen maar ik zou dat niet zonder overleg doen. De ander staat ook in zijn recht als hij niet wil terug betalen, natuurlijk kan hij terugbetalen maar het is jouw recht in ieder geval niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag niet naar uw mening maar wat mijn rechten zijn, toch bedankt voor uw reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het is pas dinsdag, maar volgens DHL is er een sorteerfout en zou het donderdag pas geleverd worden.
Verder maakt het helemaal niet uit wat mijn reden voor het
ontbinden van de koop zou zijn, ik vraag of het kan of niet. Vandaar hoop ik ook dat er iemand objectief kan zeggen wat mijn rechten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan lees je niet goed. Ik zeg dat je het recht niet hebt om iets tweedehands terug te sturen nu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Makkelijk gezegt zonder bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gewoon weinig wettelijke rechten met dit soort aankopen, het is geen bedrijf waar je van koopt. Daarnaast kun je ook bij een bedrijf als wehkamp niet terugsturen alleen omdat het sorteerbedrijf een probleempje had. Gelukkig kun je bij wehkamp wel producten terugsturen als het je niet bevalt maar dat is gewoon hun eigen wet en heeft te maken met koop op afstand. Dat geldt niet voor tweedehands producten. Waarom zou ik niet objectief zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dan wil ik wel eens weten waar u uw feiten vandaan haalt, want ik kan u garanderen dat iedereen bij elke online winkel, 7 dagen recht heeft op het terugbrengen van een product. Dus voordat u op google gaat intypen wat mijn vraag is, de eerste link leest, en vervolgens het overtypt en doet alsof u alles ervan af weet, kunt u ook gewoon niets zeggen want hier helpt u mij niet mee.
En u zou juist objectief moeten zijn. Leest u anders eens art. 7: 46d BW, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar is gezond verstand voldoend voor TingTing! Waar denk je dat ik moet zoeken naar jouw wettelijke rechten als je iets tweedehands koopt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar dit gaat dus niet om een online winkel, je zegt toch zelf dat het om een persoon gaat en een tweedehands computer en DAN gelden die regels dus helemaal niet! Ik ben behoorlijk objectief maar jij gaat nu net zo lang wachten tot je van iemand te horen krijgt dat die in zijn recht staat en dat vind jij dan het beste antwoord. Prima, lekker doen joh!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook een minnetje. Inderdaad erg veel mening en weinig feiten in het antwoord. En de feiten lijken ook nog eens geen echte feiten, maar veronderstellingen. (bijv: je hebt echt niet het recht om meteen maar terug te sturen...; waarom niet, de verzender kiest de verzender, nou, daarbij heeft hij een foute keuze gemaakt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus Peter: als postnl een fout maakt kan ik die tweedehands computer terugverwachten en moet ik terugbetalen? Waar is jouw bewijs dat dat de normale gang van zaken is? Postnl maakt ook genoeg fouten, dat heb je in de krant kunnen lezen. Er zijn zoveel mensen die via DHL versturen en normaal is daar niets mis mee (en nee ik werk niet bij DHL, wel bij postnl).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wet beschermt ook 'kopers op afstand'?

Als u een product of dienst niet in een winkel koopt, maar per telefoon, pc, fax of post is er sprake van 'kopen op afstand'. U koopt iets via de telefoon of internet. Dan beschermt de wet u tegen al te impulsieve aankopen door middel van een afkoelingsperiode van 7 werkdagen. Tijdens deze periode heeft u nog het recht de koop te ontbinden. U hoeft geen reden op te geven en de leverancier mag u geen (annulerings)kosten berekenen. U betaalt alleen de kosten om het geleverde intact terug te sturen. De afkoelingsperiode gaat in op de dag dat u de bestelde goederen ontvangt op het opgegeven adres. Zijn er producten of diensten die niet onder deze wet vallen? De wet Bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten geldt niet voor alle producten en diensten. De belangrijkste uitzonderingen zijn:
financiële producten of diensten;
goederen die op maat zijn besteld;
verzegelde producten, als het zegel is verbroken;
zaken die u koopt van een andere particulier, bijvoorbeeld via marktplaats.nl; http://www.consumentenbond.nl/forum/viewtopic.php?f=23&t=5183
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel maria, natuurlijk geldt koop op afstand niet voor kopen van particulieren! Ik hoop dat de vraagsteller mij nu wat objectiever vindt ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop ook dat het tot vraagsteller door dringt dat deze wet niet voor aan/verkoop tussen particulieren van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wist die allang, dat lees je gewoon tussen de tekst door maar hij hoopte gewoon op iemand die het met hem eens was...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is die ting ting vooringenomen zeg. Pelle, jij hebt gewoon gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En toen was het stil rond VS. :-)))))))))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maria: je had je reactie als antwoord neer moeten zetten want nu lijkt het erop of iemand met de combinatie van jouw antwoord en de reactie van VS het beste antwoord gaat krijgen terwijl het niets meer zegt dan wat ik heb gezegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach wat maakt het uit,ik denk dat VS niet meer zal reageren en zelfs geen beste antwoord zal kiezen omdat het niet naar de zin is.
In principe is kopen, kopen. Ik begrijp dat de vertraging de schuld van DHL is (het pakje is onderweg geweest) dus waarom zou de verkoper akkoord gaan met ontbinding van de koop?
Als je niets over de levertijd / leversnelheid hebt afgesproken heb je weinig te mopperen, tenzij de PC helemaal niet geleverd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De koper gaf aan het donderdag avond voor 6 uur nog op de post te doen, en zei dat ik het dan vrijdag, of zaterdag zou ontvangen. Nu ging ik hiermee akkoord en heb ik toen het geld overgemaakt, screenshotje als bewijs, en meneer ging het op de post doen. Toen ik het Track n trace kreeg, bleek dat hij het pas vrijdag op de post gedaan had, en op donderdag, ONLINE heeft betaald, zodat hij het vrijdags direct op de post kon doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alsnog heb je geen poot om op te staan. Een screenshot is amper bewijs te noemen, en is alleen te gebruiken in een dure rechtzaak.
Wettelijk gezien heb je geen poot om op te staan, alleen bij winkels die bijv aangesloten zijn bij het waarborgfonds of het winkel keurmerk dan heb je rechten, zelfs dan moet je ontzettende goed uitkijken of ze wel echt zijn aangesloten, het komtregelmatig voor dat zo`n winkel zelf heeft zitten te hobbyen en een keurmerk op zijn site heeft gezet terwil ze nergens bij aangesloten zijn.

Je kunt heel netjes vragen of de verkoper het product terug wil en om geld teruggave vragen, maar ook hier is het erg opletten en is het een vertrouwens kwestie, je zou gemakkelijk het product kunnen terug sturen, het blijft de vraag of de verkoper ook daadwerkelijk het geld terug stort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de wet van Koop op Afstand (art 7:46d BW) zou je in je recht staan, maar dit geldt alleen voor bedrijven en winkels, en niet voor particulieren. Juridisch gezien zou je dus geen rechten hebben. Je kunt slechts de verkoper benaderen, het boeltje uitleggen en hopen dat hij je begrijpt en de koop ongedaan wilt maken. Zelf zou ik dit niet doen, aangezien late levering niet zijn/haar schuld is.

Het kan zijn dat jij of de verkoper wel recht heeft op teruggave van geld bij DHL (verzendkosten), en als de late levering je echt heeft geschaad kun je een procedure starten. Lees voor deze stappen de algemene voorwaarden, de vervoersvoorwaarden, de geld-terugvoorwaarden en alle andere voorwaarden die hier nuttig kunnen zijn.

Tips voor de volgende tweedehands aankoop:
Zet het een en ander zwart op wit bij een aankoop op afstand, of doe deze aankoop via een bemiddelaar die je rechten aanbiedt (eBay is een goede dacht ik). Voor grote dingen als computers zou ik de computer zelf ophalen en ter plekke bekijken op schade en andere belangrijke dingen.