Kan ik zomaar de koop ontbinden?

Ik heb van iemand op tweakers.net een computer gekocht, maar nu is het al sinds afgelopen donderdag onderweg.
Ik had meerdere malen gebeld en gemailed naar DHL, en hun zeiden dat het diezelfde dag nog gebracht zou worden. Dit is tot 2 keer toe gebeurd en wil de PC dus ook niet meer ontvangen. Ik zal het pakketje retour sturen en kan de orginele eigenaar van de computer mijn geld terug storten. Ik ben er vrijwel van overtuigd dat dit mogelijk is maar wil even weten wat mijn rechten zijn. Verkoper heeft ook niet gevraagt hoe ik het verzonden wou hebben, en als ik wist dat het niet via PostNL ging had ik bij voorbaat aangegeven dat het via PostNL verzonden moest worden. Ik weet best dat er eens wat mis kan gaan, maar een week vertraging vind ik wel erg lang, zeker omdat ik het product z.s.m. nodig had, en nu beter gewoon de stad in kan lopen en daar eentje kan aanschaffen.

Ps. Het is geen bedrijf waar ik de computer van koop, het is gewoon een persoon zoals jij en ik, het gaat om een 2e hands computer.

Toegevoegd na 14 minuten:
Toevoeging: Ik hoop dat er mensen zijn die hier objectief antwoord op kunnen geven, in plaats van te zeggen wat men hiervan vind, of anders had gedaan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Terugsturen en eisen dat je geld terugbetaald moet worden vind ik volstrekt niet logisch. Jij wilt het product niet ophalen, dat is prima, maar dan beslist de ander hoe die het gaat versturen. Als er dan vervolgens toestanden zijn bij DHL heb jij nog niet het recht om het dan meteen maar terug te sturen. Al die wettelijke regels gelden niet zomaar bij koop van tweedehands spullen! Kun je door middel van track en trace zien dat het onderweg is? Dan heeft de verkoper toch alles gedaan wat die moet doen? Toegevoegd na 1 minuut: Verder is er helemaal geen week vertraging want het is pas sinds donderdag onderweg en het is pas dinsdag. Nee, ik zou als verkoper jou niet zomaar het geld terug geven alleen op basis van dit verhaal. Toegevoegd na 7 minuten: Je hebt gewoon weinig wettelijke rechten met dit soort aankopen, het is geen bedrijf waar je van koopt. Daarnaast kun je ook bij een gwoon bedrijf niet terugsturen alleen omdat het sorteerbedrijf een probleempje had. Gelukkig kun je bij veel bedrijven producten wel terugsturen maar dat heeft te maken met koop op afstand. Dat geldt niet voor tweedehands producten. Toegevoegd na 1 uur: Kortom: je kunt de computer wel terug willen sturen maar ik zou dat niet zonder overleg doen. De ander staat ook in zijn recht als hij niet wil terug betalen, natuurlijk kan hij terugbetalen maar het is jouw recht in ieder geval niet.

In principe is kopen, kopen. Ik begrijp dat de vertraging de schuld van DHL is (het pakje is onderweg geweest) dus waarom zou de verkoper akkoord gaan met ontbinding van de koop? Als je niets over de levertijd / leversnelheid hebt afgesproken heb je weinig te mopperen, tenzij de PC helemaal niet geleverd wordt.

Wettelijk gezien heb je geen poot om op te staan, alleen bij winkels die bijv aangesloten zijn bij het waarborgfonds of het winkel keurmerk dan heb je rechten, zelfs dan moet je ontzettende goed uitkijken of ze wel echt zijn aangesloten, het komtregelmatig voor dat zo`n winkel zelf heeft zitten te hobbyen en een keurmerk op zijn site heeft gezet terwil ze nergens bij aangesloten zijn. Je kunt heel netjes vragen of de verkoper het product terug wil en om geld teruggave vragen, maar ook hier is het erg opletten en is het een vertrouwens kwestie, je zou gemakkelijk het product kunnen terug sturen, het blijft de vraag of de verkoper ook daadwerkelijk het geld terug stort.

Volgens de wet van Koop op Afstand (art 7:46d BW) zou je in je recht staan, maar dit geldt alleen voor bedrijven en winkels, en niet voor particulieren. Juridisch gezien zou je dus geen rechten hebben. Je kunt slechts de verkoper benaderen, het boeltje uitleggen en hopen dat hij je begrijpt en de koop ongedaan wilt maken. Zelf zou ik dit niet doen, aangezien late levering niet zijn/haar schuld is. Het kan zijn dat jij of de verkoper wel recht heeft op teruggave van geld bij DHL (verzendkosten), en als de late levering je echt heeft geschaad kun je een procedure starten. Lees voor deze stappen de algemene voorwaarden, de vervoersvoorwaarden, de geld-terugvoorwaarden en alle andere voorwaarden die hier nuttig kunnen zijn. Tips voor de volgende tweedehands aankoop: Zet het een en ander zwart op wit bij een aankoop op afstand, of doe deze aankoop via een bemiddelaar die je rechten aanbiedt (eBay is een goede dacht ik). Voor grote dingen als computers zou ik de computer zelf ophalen en ter plekke bekijken op schade en andere belangrijke dingen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100