Mag je iemand overrijden wanneer deze zich niet aan de verkeersregels houd?

Stel, een jongen staat voor het stoplicht. Het stoplicht is nog rood, maar de jongen steekt gewoon over. Als je deze jongen nu overrijd (zonder bewijs dat het perongeluk of expres was) kan je dan een straf verwachten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

Er is een verschil tussen "schuld hebben" en "aansprakelijk zijn" voor een ongeval. In dit geval heb je zelf geen schuld aan het ongeval omdat je ongetwijfeld netjes reed, je aan de snelheid hield en zelf niet door rood reed. Je bent juridisch wel aansprakelijk voor dit ongeval omdat voetganger (en ook fietsers) worden gezien als zwakkeren in het verkeer en beschermd worden door art. 185 van de wegenverkeerswet.

Uiteindelijk zal jij geen straf krijgen (je begaat immers geen overtreding) maar wel opdraaien voor de kosten (en met een beetje geluk is dit gedekt voor de verzekering).

Toegevoegd na 1 minuut:
Even ter aanvulling het antwoord op je vraag: "mag je iemand overrijden wanneer deze zich niet aan de verkeersregels houdt?" Nee, natuurlijk niet. Ookal begaat iemand een overtreding, jij mag dan niet willens en wetens zomaar iemand overrijden. Je dient altijd te proberen een aanrijding te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ha, die NintendoNerd;

Uiteraard kun je dan een straf verwachten. Zelfs als de voetganger willens en wetens door rood oversteekt. Jij als bestuurder (van een motorvoertuig neem ik aan) dient altijd bedacht te zijn op onverwachte dingen en staat juridisch daarom in een achterstandspositie ten opzichte van een zwakkere verkeersdeelnemer. Bovendien is het verwijtbaar gedrag als je zo snel optrekt dat je niet meer voor zo iemand kunt remmen. Het had ook een overstekend kind kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee nooit.

Ja je krijgt straf. jij bent zogenaamd de zware rijder. Die heeft ALTIJD schuld. Ook al springt een kind over de weg die jij absoluut niet op tijd zag.
Jij bent schuldig omdat jij de minste kans hebt om gewond te raken. Jij moet altijd bewust zijn dat dit kan gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Los van alles, moet je twee dingen goed onderscheiden:
1. het maken van een verkeersfout
2. het veroorzaken van schade en/of letsel

De jongen krijgt een boete voor 1
jij bent aansprakelijk voor de kosten ad 2

Als een auto uit een zijstraat van rechts komt, waar zoals jij weet geen auto mag rijden, en er ontstaat een botsing, waarbij jij tegen hem aanrijdt, dan krijgt die auto een bekeuring ad 1, jij misschien een bekeuring ad 2 (verkeer van rechts heeft voorrang) en jij bent aansprakelijk voor alle schade,

Er zijn vele situaties denkbaar, die allemaal weer een andere uitkomst geven. In het kort samen te vatten :
1. je mag geen voorrang nemen, maar je moet voorrang geven en
2. de regel verkeer van rechts heeft voorrang geldt altijd, onafhankelijk of het verkeer van rechts daar mag rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat lijkt me niet verstandig :)
je bent als autobestuurder toch nog schuldig hoe je het went of keert.
je krijgt natuurlijk een straf aan je broek en een fise boete
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook al steekt die persoon zomaar over je mag iemand niet zomaar overrijden.
ik heb altijd gehoord dat voetgangers en fietsers bescherm zijn in nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is GEEN verkeersregel , in tegenstelling tot wat veel anderen schrijven, die maakt dat je altijd SCHULD hebt als je een voetganger aanrijdt.

En dat is het eerste wat er bewezen moet worden voor je straf kunt krijgen, die schuld dus.

Let Op: Als je expres iemand die een overtreding maakt aanrijdt heb je wel degelijk schuld en krijg je flink straf (indien dit bewijsbaar is). Ook als het per ongeluk is maar de omstandigheden zo waren dat de meeste automobilisten wel hadden kunnen reageren...bv omdat je net aan je autoradio zat te draaien... heb je wel schuld en ben je strafbaar.

Er is daarnaast WEL een regel dat de automobilist (nagenoeg) altijd de persoonlijke schade van de voetganger dient te vergoeden...op grond van het risico beginsel dat je als automobilist alleen al door het feit dat je aan het verkeer deelneemt met 1000Kg staal om je heen je bewust een extra risico creëert voor anderen zonder dat stalen omhulsel.
Ik laat hierbij in het midden of dat risico beginsel eerlijk is. Daarover zijn de meningen nogal verdeelt.

De uitzondering dat je geen schade hoeft te vergoeden is elke actie van een "zwakke" deelnemer die meer op zelfmoord lijkt dan op een verkeersfout. Echter, dat bewijzen lukt slechts zelden...ben eigenlijk pas 1 uitspraak tegengekomen die hierop geënt was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee natuurlijk mag dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stelt een vraag waar je zelf het antwoord op weet.
In de verkeerswetgeving staat dat je er alles aan moet doen om een ongeluk te voorkomen. Is dat voldoende voor je?
Met de aansprakelijkheid is het weer anders geregeld maar dat is hierboven al secuur beantwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet! Wat er ook in de wet overgeschreven staat, ook al sta jij als motorvoertuig in je recht, moet je niemand BEWUST aanrijden!
Dat je je ergert aan deze voetganger, kan ik me voorstellen, maar dat is geen reden om hem/haar letsel toe te brengen.