Is het mogelijk om een ouder te verwijderen uit de registratie?

Wegens privé redenen wil ik graag dat in de registratie boeken hebben staan dat mijn vader zich ontheft van zijn ouderlijke rol.

Ik ben zelf meerderjarig, al bezig met een achternaams-wijziging naar dat van mijn moeders achternaam. Maar ik wil het plaatje wel compleet hebben.

Ik wil in de toekomst niet betrokken worden bij één van de situaties omtrent opname van een ziekenhuis, of overlijden. En vandaar dat ik deze stap in alle volledigheid wil nemen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
TurfGraver
7 jaar geleden
Dat zal (gelukkig) je vader zelf bepalen.
TurfGraver
7 jaar geleden
Overigens, deze eindigt al als jij 18 bent.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderlijk-gezag/vraag-en-antwoord/wanneer-eindigt-mijn-gezag-over-een-kind
Erna55
7 jaar geleden
Jij kunt niet zorgen dat je vader "zich ontheft" uit de registratieboeken. Ik weet ook niet wat je daarmee bedoelt.
Als jij meerderjarig bent heeft je vader geen formele rol meer in je opvoeding.
En of je je naam nu wel of niet verandert, je bent nooit verplicht om bij een ziekbed of begrafenis aanwezig te zijn.

Antwoorden (1)

Dat kan niet, maar hoe jij omgaat met hem en de situaties die je noemt ligt natuurlijk wel volledig in jouw handen. Als jij hem niet wilt opzoeken in een ziekenhuis bijvoorbeeld, dan is dat je natuurlijk helemaal toegestaan.