Is het mogelijk om als student te emigreren?

Ik zit momenteel in de eindfase van mijn studie. In principe hoef ik alleen nog maar af te studeren en zat te denken om een afstudeerstage in het buitenland te doen en dan gelijk in het buitenland te blijven.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Die dit gedaan heeft?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Antwoorden (2)

Wanneer u moet doorgeven dat u gaat emigreren: de voorwaarden zijn duidelijk. Een verhuizing naar het buitenland moet u aan de gemeente doorgeven als u de komende twaalf maanden langer dan acht maanden in het buitenland verblijft. Dit hoeft geen aaneengesloten periode te zijn. U wordt dan uitgeschreven van uw adres. De gemeente geeft uw vertrek ook door aan andere overheidsinstanties. Als u korter dan acht maanden naar het buitenland gaat, hoeft u dat niet te melden.

U moet uw verhuizing melden voordat u vertrekt. Dat kan op zijn vroegst vier weken van tevoren en op zijn laatst op de dag van uw vertrek.

Als u al in het buitenland bent:
Meld uw vertrek dan zo snel mogelijk alsnog bij de gemeente. In dit geval geldt de dag van het doorgeven als verhuisdatum. Een datum in het verleden opgeven is niet mogelijk.

Er zijn nog wat zaken waaraan u moet denken als u emigreert. Zaken zoals belastingen, pensioen (er vindt geen AOW-opbouw meer plaats, tenzij u premie betaalt) Leest u in de bronnen hieronder.
fisbel
6 jaar geleden
Er zijn genoeg studenten die niet hetzelfde land wonen als waar ze studeren, veel buitenlandse studenten in Nederland zijn alleen tijdelijk hier. En studeren op een studentenvisum dus wonen nog officieel in het buitenland.

Het is sterk afhankelijk van de reglement van de school of uni of het mogelijk is. Zover ik weet is geen wet die dit verbied.

Of je het recht heb om te emigreren tijdens de studie weet ik niet.