Heb ik recht op BBZ en of IOAZ?

ik heb in boekjaren 2010 21 duizend euro winst in 2011 25 duizend winst, in 2012 21 duizend winst en in 2013 18 duizend,

Heb ik recht op een BBZ of IOAZ uitkering?

Toegevoegd na 7 minuten:
dit jaar heb ik slechts 1000 euro verdiend en heb geen opdrachten meer.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Het Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen (BBZ) is ingesteld om zelfstandigen uit de bijstandswet te houden. U bent een gevestigde zelfstandige met (tijdelijk) inkomensproblemen. U kunt niet meer in uw levensonderhoud voorzien. U kunt dan in aanmerking komen voor een periodieke uitkering BBZ. Het BBZ vult uw inkomen aan tot de bijstandsnorm. Deze uitkering mag 12 maanden duren en kan worden verlengd met maximaal 24 maanden. De gemeente bepaalt aan de hand van het inkomen uit het voorafgaande jaar of u eventueel wat terug moet betalen. In principe is de periodieke lening een renteloze lening. Zie bron 1.

Aanvragen
Als u in aanmerking denkt te komen voor het BBZ dan kunt u aanvraagformulieren halen bij de Sociale Dienst in uw gemeente. Hier moet u ook uw aanvraag indienen. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de Kamer van Koophandel of bij de Sociale Dienst in uw gemeente. Leest u alle voorwaarden om voor BBL in aanmerking te komen in bron 2.

Verder kunt u ook geld lenen voor de aanvraag van bedrijfskapitaal als uw levensvatbaar bedrijf gevaar loopt. Dit geld is een rentedragende lening die in 10 jaar moet worden terugbetaald. U kunt niet in aanmerking komen voor deze lening als uw bedrijf als niet levensvatbaar wordt beoordeeld.

U werkt nog niet 10 jaar als zelfstandige (aaneengesloten) Daarom komt u niet in aanmerking voor de extra faciliteiten voor ZZP'ers die 55 jaar of ouder zijn.

Voor de IOAW komt u mogelijk pas in aanmerking als er geen recht is op BBZ. U moet dan minimaal 50 jaar zijn en uw heeft een inkomen onder het sociaal minimum. Bovendien moet u minimaal gedurende 3 maanden een werkloosheidsuitkering hebben gehad. Zie bron 3.

Toegevoegd na 3 uur:
U vraagt of u recht heeft op de IOAZ, de inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen. U moet voldoen aan de voorwaarden:
* u moet 55 jaar of ouder zijn, maar nog niet AOW-gerechtigd.
* u moet minimaal 10 jaar als zelfstandige hebben gewerkt. Of 3 jaar als zelfstandige en 10 jaar in loondienst.

Er zijn nog 4 andere voorwaarden, maar daar zult u gezien de gegeven informatie waarschijnlijk aan voldoen.
N.B: als u een IOAZ uitkering bij uw gemeente aanvraagt, mag u met uw onderneming nog niet zijn gestopt.

Zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-oudere-werklozen-ioaw-iow-ioaz/vraag-en-antwoord/kom-ik-in-aanmerking-voor-een-ioaz-uitkering.html
fisbel
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
IOAW is alleen voor mensen die in loon dienst hebben gezeten en geen recht meer hebben op ww en ouder zijn dan jaar. De vraag steller is zelfstandige.
fisbel
10 jaar geleden
Ik heb te snel gelezen en mijn antwoord aangevuld met informatie over de IOAZ.
Om te zien of je in aanmerking komt voor een sociale ondernemersregeling kan je de geldnoodscan doen bij 155-help-een-bedrijf