Wat maakt een foto van kinderen nou precies tot kinderporno?

Bijvoorbeeld een foto waar je een klein kind ziet slapen in ondergoed, wordt dat al gezien als kinderporno? Want dat soort foto's hebben ouders wel vaak.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

Het gaat niet om op zich foto's van kinderen in ondergoed of zelfs blote kinderen. Ook naturisten kunnen gewoon vakantiefoto's maken zonder daarvoor opgepakt te worden.

Het relevante artikel in het Wetboek van Strafrecht (240b) heeft de volgende omschrijving:

"een afbeelding - of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding - van een seksuele gedraging, waarbij iemand die kennelijk de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is betrokken of schijnbaar is betrokken"

Het gaat dus om seksuele gedragingen. Dat er ook andere afbeeldingen zijn (zoals dat slapende kind in ondergoed) waar een pedoseksueel opgewonden zou kunnen raken, wil nog niet zeggen dat het kinderporno is. Net zoals de hunkemöllercatalogus nog geen porno is als een puberjongetje ermee masturbeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik heb ook van onze kinderen foto's dat ze in hun onderbroek lopen, of in hun blote gat aan zee staan en in bad zitten..
zelfs fotos waarop ze staan te plassen...
dat zijn je eigen fotos, het zijn pas fotos voor pornografie, als ik ze op t internet ga zetten, voor dat mannen er met andere doelen naar kijken..
kinderen die opzettelijk met hun geslachtsdelen worden gefotografeerd is kinderporno, en waar goed geld op word verdient...
maar je eigen huis tuin en keuken kliekjes niet...

Toegevoegd na 48 seconden:
kliekjes =kiekjes..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Ik ben het hier niet mee eens ouders kunnen net zo goed blote foto's van kinderen gebruiken voor porno. Ik vind het ziekelijk dat die ouders die hun kinderen naakt fotograferen geen greintje respect hebben. Als het kind 3 of 33 is het is hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Drepolli: ik hoop dat ik het verkeerd begrijp: vind je nou ouders die hun eigen kind bloot fotograferen per definitie ziekelijk?
Drepolli
12 jaar geleden
Ja geen greintje respect hebben ze. Als jouw ouders nu van jou naaktfoto's maken is het huis te klein niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Drepolli. Gelijk heb je! Bij ons vind je veel foto's van de kinderen maar geen 1 waarbij ze in hun blote kont staan. Moet er niet aan denken dat er ingebroken wordt en dat ze zo 'op straat' komen.
Ook erg vreemd dat als familie / kennissen foto's laten zien en hun kind staat bloot.
Geen respect voor een kind!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nog even ...dan is het afvegen van de billen van je kind ook "ziekelijk"
toen mijn kindjes klein waren, maakten we fotos wanneer je ergens was...het is niet zo, dat ik foto's heb gemaakt toen ze 10 jaar waren, met hun beentjes gespreid op een bed...
nee mijn foto's van onze kinderen zijn totaal onschuldig...
ze vinden ze zelf altijd heel leuk...
met respect gemaakt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mijn ouders nu foto's van mij maken terwijl ik bloot ben, betekent dat waarschijnlijk dat ze een keertje zijn meegegaan naar de camping of het strand. Zou leuk zijn. Er is niets ziekelijk aan bloot. Ik zie geen enkele reden waarom je een kind van baby af aan zou moeten leren dat bloot 'ziek' is en dat je je voor je blote lichaam zou moeten schamen.
foto's van (minderjarige) kinderen waarop te zien is dat er seksuele handelingen worden verricht door kinderen of volwassen personen.
Wanneer er een foto te zien is van een kind in een badje, dan hoeft dat geen kinderporno te zijn.
Mijn gevoel zegt dat als je op een foto van kinderen iets ziet dan onnatuurlijk ( beschreven hierboven) is dat je het dan wel herkent, en als ik jou was zou ik het meteen melden bij de provider en politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Ik vind geslachtsdelen op een foto van kinderen kinderporno. Als het van het kind zelf is op een ander
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foto's van mijn kinderen waar ze als baby op staan naakt op de commode.... Dan heb jij geen idee wat kinderporno is, want als het is wat jij zegt, dan zou ik dus baby-boeken vol kinderporno hebben. Iedereen heeft foto's dat hij of zij in bad is, onder de douche of noem maar op. Dat is geen kinderporno. Voor kinderporno heb je wel meer nodig, maar daar kan ik je niet aan helpen.
Drepolli
12 jaar geleden
Uhh ik heb die echt niet thuis hoor en niemand uit mijn familie, ik zou echt hulp inschakelen. Naakte douchefoto's maken en dat geen porno noemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt vast geen kinderen....
Drepolli
12 jaar geleden
Mijn ouders oma tantes ooms etc wel, maar jouw ideologische reflectie zal vast tegenspraak niet accepteren:( maar als jouw ouders nu een foto van jou onder de douche maken dan ben je ook laaiend. En dat is precies hetzelfde sinds die kinderen ook niet met volle verstand de foto's accepteerd op dat moment
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja jongen, je hebt gelijk....Pff
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het bij jou niet gebruikelijk is dripolli wil dat niet zeggen dat ander mensen zich daar ook aan moeten houden. Mensen laten kinderen toch ook naakt op het strand lopen bijvoorbeeld? Of naakt in de tuin? Dat zou dan ook gelijk gerekend moeten worden door porno want je weet nooit wie je kind nakijkt op het strand!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ladymi. Kinderen naakt op het strand laten lopen zou geboden moeten worden. Het is geen gezicht en je weet nooit wie er (van afstand) foto's maakt.
Volgens mij is er badkleding uitgevonden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we zijn allemaal bloot geboren..
badkleding kies je zelf..
mijn kinderen gaan t liefst naar t naakstrand..
heb je geen vervelende bandjes tijdens t bruinen..lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, Marion! Badkleding is een optie, geen noodzaak.
Elke foto waarop een geslachtsdeel te zien is met een kind. Dit kind zijn/haar geslachtsdeel of een geslachtsdeel in interactie met het kind.
12 jaar geleden
De meningen zijn erg verschillend over wat wel kinderporno is en wat niet. Het is en blijft een heel gevoelig onderwerp. Ik ben zelf van mening dat kinderporno ook heel veel te maken heeft met hoe je met de foto's omgaat. In een plakboek plakken voor je eigen kinderen later is heel anders dan de foto's op Hyves of andere netwerken zetten. Wees voorzichtig met wat voor foto's je iedereen laat zien en als je dit soort verhalen wil voorkomen kun je foto's gewoon beter op een moment maken dat het wat gepaster is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Tegenwoordig is Hyves het fotoboek, mijn pa heeft geeneens foto's meer en heeft alles op dvd