Het schijnt dat er best veel (al dan niet gedwongen) huwelijken zijn gesloten in IS gebied met IS strijders, zijn dat wel officiele huwelijken?

Ik bedoel dat IS gebied geen officieel land is maar een zelf uitgeroepen "staat". Zijn dan de huwelijken wel wettelijk? Ik weet dat Sharia huwelijken (gelukkig) voor de wet niet geldig zijn hier in NL.
Ook zijn er huwelijken gesloten tussen een volwassen man en minderjarige meisjes, hoe zit het wettelijk daarmee?
Als klein voorbeeld de link hieronder. Deze Australier is getrouwd met een vrouw uit NL. Zijn kinderen blijken recht te hebben op Australisch staatsburgerschap. Ook op het Nederlandse? En mag dit wettelijk?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/28918209/__IS_er_trouwde_Nederlandse__.html

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
TurfGraver
6 jaar geleden
Dat zijn (biologisch) kinderen mogelijk recht hebben op de Australische burgerschap heeft niks met dat huwelijk te maken. En ja, ze hebben ook recht op het Nederlandse (moeder is immers Nederlands).
tinus1969
6 jaar geleden
Sterker nog, deze kinderen zijn volautomatisch ('van rechtswege') Nederlands; hun moeder is immers Nederlandse.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het was een voorbeeld he, het gaat niet specifiek over dit geval.
En de huwelijken zijn die rechtsgeldig als ze in IS gebied gesloten zijn?
TurfGraver
6 jaar geleden
Wilt u de buitenlandse huwelijksakte of partnerschapsakte in Nederland laten inschrijven? Dan moet u de buitenlandse akte eerst laten legaliseren. Dit laat u doen door de autoriteiten van het land waar u getrouwd bent. Daarna moet de Nederlandse diplomatieke vertegenwoordiging van dat land de huwelijksakte of partnerschapsakte legaliseren. Heb een donkerbruin vermoeden dat dit niet gaat gebeuren in IS land...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In NL zijn die niet geldig nee. In hun land waarschijnlijk wel, zeker als ze de vrouwen hebben verkracht.

Antwoorden (1)

Het punt is dat de huwelijken gesloten in het buitenland niet automatisch erkent worden in Nederland. Dus je dient erkenning te vragen in Nederland. Als alles in orde is dan kan die erkenning niet geweigerd worden, maar als het rammelt of niet volledig aan de Nederlandse wet voldoet dan zal er door gevraagd worden. Vooral probeert de ambtenaar er achter te komen of het een gedwongen huwelijk is en of het schijnhuwelijk is. Nu gaat elk land er op details anders mee om, maar er zijn ook veel overeenkomsten. En soms als beide partijen zeer graag met elkaar getrouwd willen zijn of blijven, dan zal de ambtenaar voorstellen om (ook) voor de Nederlandse wet te trouwen. Nu zal andere landen wel de huwelijken gesloten in IS gebied en onder IS gezag sneller erkennen dan Nederland. Vooral omdat omdat hun wetgeving dit meer beschouwt als officiële huwelijken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Strikt genomen klopt dit volgens mij niet; huwelijken worden in principe juist WEL erkend. Je hoeft een in het buitenland gesloten huwelijk dus niet te laten goedkeuren, je hoeft het alleen maar in te laten schrijven. Zoals @Turfgraver aangeeft in een andere reactie, wordt dat moeilijk als het huwelijk is gesloten in een land dat niet bestaat (of iig niet door Nederland wordt erkend); zoals IS. Los daarvan kan inschrijving geweigerd worden als het een schijnhuwelijk is; in andere gevallen leidt dit tot kromme of absurde situaties als er sprake is van een huwelijk dat geldig is onder bv Marokkaans of Indiaas recht (minderjarige partners), maar niet onder NL recht.