Kan een onderhuurder uit huis gezet worden door een medehuurder als de hoofdhuurder vertrekt?

Situatie:
Ik woont een half jaar als onderhuurder in een 3 slaapkamer appartement. Verder zijn er nog de hoofdhuurder en een mede huurder.
De hoofd huurder vertrekt nu en de medehuurder heeft gedreigd om mij uit huis te zetten omdat ze graag met 'een andere vriendin' in het appartement wil wonen. (met zijn 2e dus ipv met zijn 3e)
Kan/Mag dit? Is er iets wat ik hier tegen kan doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hebt u een schriftelijke overéénkomst met de huurder of medehuurder of bankafschrift van u waarmee u kunt aantonen dat u voor het gebruik betaald heeft dat half jaar?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, ik heb schriftelijke toestemming van de hoofdhuurder om daar te wonen, ben ingeschreven bij de gemeente en heb bank afschriften.
Sorry voor het niet melden van deze obvious belangrijke informatie :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is de medehuurder ook een onderhuurder?

Antwoorden (2)

[quote]
Als daarover niets anders is overeengekomen, is de huurder bevoegd het gehuurde geheel of gedeeltelijk aan een ander te verhuren, tenzij hij moet aannemen dat de verhuurder daar redelijke bezwaren tegen heeft. Onderhuur van een deel van de woning (bijvoorbeeld een kamer), terwijl de hoofdhuurder zelf ook in de woning woont, is toegestaan tenzij het door de verhuurder in de huurovereenkomst is verboden. Dat laatste is in de meeste huurovereenkomsten het geval.
[einde quote]
https://www.das.nl/juridische-informatie/wonen/huur-en-verhuur/huurwoning/onderhuur/wanneer-is-onderhuur-verboden

Bovenstaande tekst stelt 2 dingen:
- De onderverhuur mag niet expliciet verboden zijn in het huurcontract. Meestal is dat wél verboden.
- "Onderhuur (..), terwijl de hoofdhuurder zelf ook in de woning woont." Het venijn zit 'm in dat zodra de hoofdhuurder vertrekt hij niet óók in de woning verblijft.

De kans dat je geen poot hebt om op te staan is groot. Maar dat geld ook voor die andere medehuurder.

Toegevoegd na 1 uur:
Ter verduidelijking: met de zin "De onderverhuur mag niet expliciet verboden zijn" bedoel ik mag niet verboden zijn, wil je legaal bezig zijn en dus een poot om op te staan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Beëindiging hoofdhuur

Zegt de hoofdhuurder het huurcontract met de verhuurder op? Of overlijdt de hoofdhuurder? Dan wordt de onderhuurovereenkomst voorgezet tussen de verhuurder en de onderhuurder. U bent dan hoofdhuurder. Zelfs als de verhuurder geen toestemming heeft gegeven voor de onderhuur. In deze situatie heeft u huurbescherming.