Word de aanklacht jegens een verdachte meestal gedaan door de officier van justitie, of door de familie van het slachtoffer?

En als de betreffende familie een advocaat in de hand neemt en zelf de aanklacht doet. Komt de officier van justitie (openbaar aanklager) er dan uberhaupt nog aan te pas?

Is het gebruikelijker om het aan de officier van justitie over te laten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga je de GV-leden nog bedanken in het dankwoord van je boek :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard, eerste pagina....

Het beste antwoord

Alleen de officier van justitie kan beslissen of een verdachte wordt vervolgd. Een advocaat of een familielid kan wel proberen de officier ervan te overtuigen dat het een goede bslissing is om een persoon te vervolgen. Als de officier van justitie besluit niet te vervolgen, kunnen belanghebbenden een zogenaamde artikel 12 Sv procedure starten bij het gerechtshof en dan het gerechtshof vragen de officier van jutitie te bevelen een verdachte alsnog te vervolgen.

Ook bestaan er zogenaamde klachtdelicten, waarbij de officier van justitie alleen kan vervolgen na een klacht van het slachtoffer of zijn of haar familie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top, dankjewel!