ik ben een vaste roker van 16 jaar en dit jaar gewisseld van school naar een rook vrije school nu krijg ik overdreven straffen mag de school dit doen?

Beste mensen,

Ik ben een jongen van 16 jaar en rook nu al ruim 2 jaar. Ik snap ook wel dat dit niet goed voor mij is maar het is mijn keuze. Vorig jaar was roken op mijn school toegestaan. Dit jaar ben ik van school gewisseld en hier mag roken niet. Ik ben nu 5x gepakt tijdens het roken onder schooltijd (in de pauzes) Ik heb ook al geprobeerd niet te roken op school maar tijdens dagen die duren tot 3 of 4 uur is dit gewoon onmogelijk. Ik kan me niet meer concentreren na zon lange tijd niet gerookt te hebben. Nu zijn dit de straffen die ik gehad heb. Eerste keer: 1 uur nakomen. Tweede keer: 2 uur nakomen Derde keer: 3 uur nakomen. Vierde keer: 4 uur nakomen. Nu ben ik dus vandaag voor de 5de keer betrapt en mijn straf is 5 dagen van 8 tot 5 op school zitten. Dit vind ik zeer oneerlijk want op dat ik rook na veroorzaak ik nooit problemen en mijn punten zijn ook redelijk. Kan ik hier iets tegen doen? En is er misschien een goede tussenoplossing die ik aan kan bieden aan de mensen die over het rookbeleid gaan? Stoppen is verder ook geen optie voor mij want ik vertik het te stoppen voor deze regels. En binnenkort komen de examens er ook aan en als ik dan ook niet kan roken kan ik me gewoon zoiezo niet concentreren. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mvg,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Ritsuka
11 jaar geleden
Goede reden om te stoppen lijkt mij.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik hoor trouwens een heleboel smoesjes, ja maar dit, ja maar dit.
Stoppen is even doorzetten, maar daarna voel je je zoveel beter en houd je meer geld over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij nét buiten het schoolterrein rookt, kunnen ze je daar niet op pakken. Je rookt namelijk op een openbare plaats: de stoep is van de gemeente. Daar mogen ze je niet pakken. Ritsuka: stoppen is niet éven doorzetten. Het is ontzettend moeilijk, anders is dit niet zo'n groot probleem voor sommigen. Er zijn mensen die roken, maar iedereen die ook rookt, waarschuwen, omdat het erg moeilijk is om er vanaf te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Euh, misschien een domme vraag, maar je wist toch voordat je hier naar toe ging dat dit een rookvrije school was?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@AnywayNL: inderdaad, ik raad het iedereen af, maar ga niet zulke onzinregels opstellen, een 16-jarige is geen klein kind meer!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar nog steeds een kind, zij het dan een groot.
Cryofiel
11 jaar geleden
Tom12, je begint je verhaal met de bewering dat het roken jouw keuze is (in je tweede zin). Vervolgens leg je uitvoerig uit dat je juist géén keuze hebt: je *moet* roken, of je nu wilt of niet. Ik meen een inconsequentie te ontwaren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anyway en hjth: en blowen, snuiven, spuiten en zuipen op school moet ook gewoon mogen als je ouder dan 16 bent. Dat gaat niemand wat aan, het zijn per slot van rekening geen kleine kinderen meer.
Ritsuka
11 jaar geleden
@stippel: vergeet pillen slikken niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De rook kan overlast veroorzaken bij anderen. Je zult maar astma hebben bijvoorbeeld.
En als jij tijdens je examens meent te moeten kunnen roken omdat je je anders niet kunt concentreren, vind ik dat bullshit. Wen er maar aan dat je nu eenmaal op veel plaatsen niet mag roken. Op je werk later ook niet. Ga je bij je sollicitatie vertellen dat je je zonder een sigaret niet kunt concentreren? Vergeet je kans op een baan dan maar.
Grow up, zeg, en pas je aan. Dan ga je maar buiten het schoolwetten roken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schoolwetten moet natuurlijk zijn: schoolterrein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Je rookt nu 2 jaar. Overal om je heen mag je niet meer roken: bijenkorf. Macdonalds. Praxis. Hema. Kantoren. Werkplekken. Discotheken. Bar.bioscoop. Hoe los je het op als je daar bent? Als je school al niet meer trekt <----. Sorry woordgrapje, dan word het ook maar geen .studie afmaken. Dan red je het niet. Koop nicotine plijsters, plak 3 pakjes op je ... (waar je wil) en je komt een schooldag fluitend door. Wel in de loop der jaren afbouwen naar 2,5 pakje plijsters enz. Succes.. .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op 9 van de 10 werkplekken hebben mensen pauzes waarbij werknemers zelf naar buiten mogen als ze willen (jaja, die bestaan nog!) en waarom? Omdat het mensen zijn met een eigen wil en keuze (wat betreft roken (legaal)). 16 jarige (grote) kinderen zijn ook oud en wijs genoeg, hun school directeur is toch geen moedertje over hen?
Ik vind de straffen nergens op slaan, kom op zeg. Roken is straf, maar als kindertjes een vette snack in de pauze eten is het goed. (En dat wordt nog eens aanbevolen omdat het goedkoop is)
Ja daaaaaag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar toch mag het niet op de werkplek zelf. In je pauze en buiten het gebouw!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar dat mag op de school dus niet en dat toont dus dat de directeur moedertje wilt spelen over jongvolwassenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee regels... Staat in het geen je tekent voor je er op school komt. Wist je van
te voren. Van school wisselen, gaan werken waar je mag roken in de pauze of je studie afmaken en alsnog gaan werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja 'regels' maar die regels kunnen ook te ver gaan.
Dat is hetzelfde dat scholen in gaan stellen: in de kleinere pauzes GEEN frisdrank anders corvee!!! Regels kunnen ook wel overdreven zijn en kinderachtig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ytje, je vergelijking met vet eten op school snijdt geen hout. Als iemand een kroket eet, heeft niemand er last van. Het punt is gewoon dat rook voor anderen overlast veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, toch niet als je rookruimtes buiten markeert?..
Ik zie echt het punt niet. Aparte schoolregels
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ytje, als de regels hem niet bevallen, had hij maar naar een andere school moeten gaan. Zo simpel ligt het.
Bovendien vind ik iemand van zestien die al twee jaar rookt absoluut niet wijs! Zeker niet anno 2013. Vroeger kende men de gevaren van roken niet, maar in deze tijd is de vraagsteller vanaf zijn geboorte geconfronteerd met de welbekende gevaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg alleen dat ik het stom vind van de school dat ze zo'n regel hebben. Meer niet.
Gaat mij erom dat de school zich niet moet bemoeien met persoonlijke voorkeuren die legaal zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een middelbare school is nu eenmaal een voorbereiding voor de jeugd op het volwassen worden en het functioneren als volwassene in de maatschappij later. Op de werkvloer mag ook niet gerookt worden, sterker nog, een baas heeft alle recht zijn personeel te verbieden op zijn gehele terrein te roken....zelfs op de parkeerplaats als deze dat wil.Het schoolplein is ook onderdeel van de school en dus mag de school beslissen dat er op het schoolplein niet gerookt mag worden. Niets moedertaal spelen, gewoon opkomen voor de gezondheid van hun leerlingen, ook de gezondheid van de nietrokende of allergische leerlingen of leraren. Welkom in de volwassen wereld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moedertaal is moedertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan kom ik toch weer met gemarkeerde plekken, leerlingen niet verbieden uit de school te laten (buiten hun terrein dus) en wel toelaten van fastfood.
Als ze nu eens kijken naar het aantal kinderen dat overgewicht heeft ipv rokers, ik denk dat dat wel wat meer zal zijn en met ergere gevolgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het een is niet erger dan het andere. Het is niet zo dat als het een verboden is dat het andere dan ook maar verboden moet worden. Waarom zou een school verplicht moeten zijn voor rokersruimten te moeten zorgen? Mensen die overmatig veel vet eten vragen toch ook niet om een snackbar op het schoolplein? Of drugsgebruikers om een coffeeshop?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
School dwingt ze neem ik aan ook niet om een vette hap te eten. Doen de leerlingen zelf. Roken schaad andere ( ja ik heb ook gerookt.... Kijk dus van 2 kanten mee) Maar niet rokers roken nou eenmaal mee. En dat is fout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee maar de school verbied het ze ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou de school elke leerling moeten nakijken wat ze op brood hebben? Of wat ze überhaupt in hun mond stoppen of wat voor snoep ze in hun tas hebben? Ze beschadigen enkel hun eigen lichaam ermee.
Rokers blazen lucht uit en daar kunnen andere mensen ook mee beschadigd worden, niet alleen op het moment dat ze roken maar ook de lucht die uit hun mond komt, de kleding die ernaar ruikt....je zal er als niet roker maar naast zitten in de klas. Die problemen zijn er niet met leerlingen die zich regelmatig te goed doen aan een patatje.
Cryofiel
11 jaar geleden
Een patatje knoflook daarentegen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat stinkt ook idd :-), maar daar beschadigd je de gezondheid van een ander niet mee.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het geestelijk welbevinden van de ander kan er terdege onder te lijden hebben...

Antwoorden (3)

Ze proberen je duidelijk nog van het roken af te krijgen, en aangezien je er eigenlijk nog nauwelijks de leeftijd voor hebt, heeft dat vaak zeker nog zin. Hoe meer weerstand, hoe minder trek om te roken.

Er zijn nu eenmaal plaatsen waar niet gerookt mag worden, en daar zul je je als roker tegenwoordig aan moeten conformeren, ook als je er MOET zijn en er niet onderuit kan.

Ik ben (of was) ook een kettingroker, maar een dag op school of een schoolkamp, alles bij de scouting, lange periodes in het ziekenhuis, op visite bij mensen die niet roken, zal ik me gewoon aan moeten passen. Het is niet anders. Wen er maar aan, want het wordt steeds erger. Lang leve de elektrische sigaret - die echter op scholen ook meestal niet graag gezien is.

Als je slim bent, stop je nu het nog vrij eenvoudig kan. Dat levert voor jezelf het meeste voordeel op, niet alleen om straf te ontlopen, maar ook financieel en qua gezondheid.

Het is belachelijk , het slaat nergens op, je zou er zelf een keus in moeten hebben, danwel gewoon de gelegenheid / plaats om te roken, maar je vecht tegen de bierkaai, en dat ga je niet winnen. De school mag het helaas doen, omdat ze hun eigen regels en ontmoedigingsbeleid mogen opstellen. Wel kun je het opnemen met je ouders ; wellicht is het een optie toch van school te wisselen naar een school met een iets hogere tolerantie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet belachelijk, het is een ROOKVRIJE school.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het wordt steeds erger? Het wordt juist veel beter als er meer rookvrije plekken komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal een niet-roker niet erg vinden nee, maar ik bekijk het hier vanuit het perspectief van vraagsteller. En zelfs vele niet-rokers en ex-rokers zijn het er mee eens dat het antirookbeleid op sommige punten wel HEEL erg doorslaat. Op het fascistische af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Terug naar de tijd dat de sigaretten in glazen op de tafels stonden in cafés!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat je voor je verjaardag 4 pakjes sigaretten kocht (verschillende merken) en op tafel geopend neerlegde, want dát was gastvrij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee op een verjaardag nu lekker met zijn alle buiten roken zodat je nog maar met 3 mensen binnen zit en de rest van de kamervullende mensen staan (soms een half uur!!) buiten nee dat is gezellig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft niet te stoppen met roken, als je maar stopt onder schooltijd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Poisonivy ; ja hoor ,dat is best gezellig. Zo gezellig, dat ik er nog steeds bij sta als ik NIET rook. En met lekker weer, HOEF je niet eens meer naar binnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen ik vind het ronduit asociaal. Als je bv in de winter bij mij op een verjaardag komt je met zijn alle naar buiten gaat om te roken. En dan niet even snel hijs trekken en weer naar binnen. Nee duurt minstens een half uur. Gezellig voor de gene die de verjaardag geeft. Is het in de zomer dan ga je gang vier ik het toch in de tuin.
En dat gebeurd niet 1x op een avond. Nee gezellig is anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, gezellig is anders. Als hier een verjaardag is, mag er ook gewoon gerookt worden in de keuken, en is alleen de huiskamer rookvrij (En leeg, dat dan weer wel ; ook de niet-rokers zoeken gewoon de gezelligheid in de keuken op).' Asociaal ' is jouw woordkeuze, de ik persoonlijk heel anders zou invullen. Ik vind het vooral ongastvrij. Het is natuurlijk de keuze van de gastvrouw ook voor die enkele keer per jaar geen overkomelijke uitzondering te maken. Haar goed recht, maar het recht van elke roker om dan maar zelf gelegenheid te zoeken. Het alternatief is ten slotte thuis blijven omdat je feitelijk niet welkom bent, althans niet 'zoals je bent'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verander de wereld..... begin bij je zelf! Volwassen rokers zijn zich nauwelijks bewust van de schade dat zij aan anderen hun kinderen aanrichten door in het openbaar te roken.
Ik weet niet het niet zeker maar als jij buiten rookt mogen ze het eigenlijk niet verbieden omdat het openbaar terrein is zonder een oorzaak dat de rook er blijft hangen. De school mag jouw wel een plek toe wijzen waar je binnen moet staan. Denk dan aan BV. Blauwe lijnen, hok met asbakken, etc. Maar je kunt ook buiten het terrein gaan staan en daar een sigaret op steken. Als ze dan zeuren, heb je 1, je staat niet op hun grondgebied en als ze zeggen dat je binnen het terrein moet blijven, heb je 2, ze geven jouw geen plek waar je wel mag roken.

Ik zou hier eerst met iemand als je mentor of de directeur over praten en het probleem uit leggen. Ik had dit zelfde probleem en heb mijn vader laten bellen (ook een roker) en die heeft toen duidelijk gemaakt dat als ze geen rook plekken geven, ze je een andere optie moeten aanbieden als buiten terrein. Let wel, als je dit met een rokende docent bespreekt heb je sneller bijval van die persoon.

En ja, roken is slecht maar als je niet wil stoppen, kun je niet stoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier om een rookvrije school, die heet niet voor niets zo.
Computoon
11 jaar geleden
Het schoolplein van een school is niet standaard een 'openbaar terrein'. Als het plein eigendom is van de school en de regels van de school zeggen dat er niet gerookt mag worden (buiten noch binnen) dan geldt dat ook voor het plein. Vaak is het plein dan ook omheind en soms zie je ook een bordje 'verboden voor onbevoegden (art. 461 WvS)' staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Buiten het schoolterrein zal deze regel niet gelden denk ik, maar een leerling valt onder verantwoordelijkheid van de school en mag in de regel niet op eigen houtje het terrein verlaten tijdens schooltijden.
De school kan en mag deze straffen opleggen echter houdt het straffen ergens op (daarvoor dien je het leerlingenstatuut te lezen) en zullen ze met jou en je ouders in gesprek moeten gaan om dit probleem op te lossen, vele scholen hanteren dat leerlingen boven de 15jaar het schoolplein mogen verlaten om met toestemming van de ouders, mogelijk is dit een oplossing voor jou.