ik ben een vaste roker van 16 jaar en dit jaar gewisseld van school naar een rook vrije school nu krijg ik overdreven straffen mag de school dit doen?

Beste mensen,

Ik ben een jongen van 16 jaar en rook nu al ruim 2 jaar. Ik snap ook wel dat dit niet goed voor mij is maar het is mijn keuze. Vorig jaar was roken op mijn school toegestaan. Dit jaar ben ik van school gewisseld en hier mag roken niet. Ik ben nu 5x gepakt tijdens het roken onder schooltijd (in de pauzes) Ik heb ook al geprobeerd niet te roken op school maar tijdens dagen die duren tot 3 of 4 uur is dit gewoon onmogelijk. Ik kan me niet meer concentreren na zon lange tijd niet gerookt te hebben. Nu zijn dit de straffen die ik gehad heb. Eerste keer: 1 uur nakomen. Tweede keer: 2 uur nakomen Derde keer: 3 uur nakomen. Vierde keer: 4 uur nakomen. Nu ben ik dus vandaag voor de 5de keer betrapt en mijn straf is 5 dagen van 8 tot 5 op school zitten. Dit vind ik zeer oneerlijk want op dat ik rook na veroorzaak ik nooit problemen en mijn punten zijn ook redelijk. Kan ik hier iets tegen doen? En is er misschien een goede tussenoplossing die ik aan kan bieden aan de mensen die over het rookbeleid gaan? Stoppen is verder ook geen optie voor mij want ik vertik het te stoppen voor deze regels. En binnenkort komen de examens er ook aan en als ik dan ook niet kan roken kan ik me gewoon zoiezo niet concentreren. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mvg,

Weet jij het antwoord?

/2500

Ze proberen je duidelijk nog van het roken af te krijgen, en aangezien je er eigenlijk nog nauwelijks de leeftijd voor hebt, heeft dat vaak zeker nog zin. Hoe meer weerstand, hoe minder trek om te roken. Er zijn nu eenmaal plaatsen waar niet gerookt mag worden, en daar zul je je als roker tegenwoordig aan moeten conformeren, ook als je er MOET zijn en er niet onderuit kan. Ik ben (of was) ook een kettingroker, maar een dag op school of een schoolkamp, alles bij de scouting, lange periodes in het ziekenhuis, op visite bij mensen die niet roken, zal ik me gewoon aan moeten passen. Het is niet anders. Wen er maar aan, want het wordt steeds erger. Lang leve de elektrische sigaret - die echter op scholen ook meestal niet graag gezien is. Als je slim bent, stop je nu het nog vrij eenvoudig kan. Dat levert voor jezelf het meeste voordeel op, niet alleen om straf te ontlopen, maar ook financieel en qua gezondheid. Het is belachelijk , het slaat nergens op, je zou er zelf een keus in moeten hebben, danwel gewoon de gelegenheid / plaats om te roken, maar je vecht tegen de bierkaai, en dat ga je niet winnen. De school mag het helaas doen, omdat ze hun eigen regels en ontmoedigingsbeleid mogen opstellen. Wel kun je het opnemen met je ouders ; wellicht is het een optie toch van school te wisselen naar een school met een iets hogere tolerantie.

Ik weet niet het niet zeker maar als jij buiten rookt mogen ze het eigenlijk niet verbieden omdat het openbaar terrein is zonder een oorzaak dat de rook er blijft hangen. De school mag jouw wel een plek toe wijzen waar je binnen moet staan. Denk dan aan BV. Blauwe lijnen, hok met asbakken, etc. Maar je kunt ook buiten het terrein gaan staan en daar een sigaret op steken. Als ze dan zeuren, heb je 1, je staat niet op hun grondgebied en als ze zeggen dat je binnen het terrein moet blijven, heb je 2, ze geven jouw geen plek waar je wel mag roken. Ik zou hier eerst met iemand als je mentor of de directeur over praten en het probleem uit leggen. Ik had dit zelfde probleem en heb mijn vader laten bellen (ook een roker) en die heeft toen duidelijk gemaakt dat als ze geen rook plekken geven, ze je een andere optie moeten aanbieden als buiten terrein. Let wel, als je dit met een rokende docent bespreekt heb je sneller bijval van die persoon. En ja, roken is slecht maar als je niet wil stoppen, kun je niet stoppen.

De school kan en mag deze straffen opleggen echter houdt het straffen ergens op (daarvoor dien je het leerlingenstatuut te lezen) en zullen ze met jou en je ouders in gesprek moeten gaan om dit probleem op te lossen, vele scholen hanteren dat leerlingen boven de 15jaar het schoolplein mogen verlaten om met toestemming van de ouders, mogelijk is dit een oplossing voor jou.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100