Welk onderscheid heeft de haagse school gemaakt bij het maken van de klassefoto ?

Een school in Den Haag moet de moeder van twee leerlingen een schadevergoeding betalen omdat de kinderen het maken van de schoolfoto's hebben gemist. De rechter wees de vrouw 500 euro toe. De kinderen misten het maken van de schoolfoto's omdat dat samenviel met de viering van het islamitische Offerfeest.

De kinderen krijgen de vergoeding omdat hun school volgens de kantonrechter onderscheid heeft gemaakt tussen leerlingen en dat mag niet volgens de wet gelijke behandeling.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/28599632/__Geen_klassenfoto__500_euro__.html

Ik begrijp niet wat het onderscheid is dat de rechter hier ziet.

In mijn beleving is het zo dat de school een datum heeft geprikt voor de klassenfoto. Wie dan aanwezig is komt op de foto en wie niet aanwezig is niet. ("Jammer, maar helaas")

Ben je ziek, of heb je op die dag een bruiloft, dan kom je ook niet op de foto. Waarom zou dat juridisch (!!!) anders liggen bij het geval dat ouders er voor kiezen het vieren van een offerfeest voor te laten gaan.

Ja, je kan vrij krijgen voor het vieren van een offerfeest, maar dat krijg je ook wanneer je ziek bent, of naar een bruiloft moet. Die kinderen hebben toch ook geen recht op 500 euro ? Of wel ?

Opm.
Ik ben bij deze vraag geïnteresseerd in de JURIDISCHE achtergrond.
Daarom het vriendelijke verzoek om politiek gemotiveerde voor- of afkeuringen van deze uitspraak achterwege te laten.

Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hele goede vraag! Ik dacht net als jij en ik denk nog vele anderen ook. Mijn ogen vielen haast uit mijn kop toen ik het in de krant las. Ik vind het echt raar.. En dan druk ik mij netjes uit.
Thecis
6 jaar geleden
Goede vraag. +
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het wordt wat met het plannen van schoolreisjes en dergelijke :) ja dit is een rare situatie er was de dame een alternatief voorgesteld maar ze ging liever procederen ? Let op dit is een beroeps vatbare beslissing Dus in hoger beroep houdt dit geen stand
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Persoonlijk vind ik de uitspraak een beetje ver gezocht. De moeder eiste overigens € 10.000,-, een beetje typerend.
Ieder gelovig mens krijgt van mij de vrijheid om te vieren wat zij willen, vrijheid blijheid, maar onze cultuur kent geen offerfeest en dit zal ook nimmer hier een officiële feestdag worden.
Christenen, Hindoeïsten, Joden, Katholieken, Gereformeerden, Jehova's etc. etc. hebben ieder hun eigen feestdagen die door anderen niet worden gevierd. Een school of werkgever kan geen rekening houden met al die verschillende feestdagen.
Eén ding is mij niet duidelijk, wanneer heeft die schoolfoto plaatsgevonden, want het offerfeest (slachtfeest), vindt dit jaar pas plaats op 1 september.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zonder de precieze, gedetailleerde omslachtige uitspraak en de artikelen waarop de rechtbank heeft gemeend uiteindelijk tot deze conclusie te moeten komen zorgvuldig te bestuderen en met vakgenoten te bediscussiëren is er geen zinnig woord over te zeggen.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Waarom deze uitspraak? Omdat we in dit land inmiddels op eieren lopen. Overheid, rechters, werkgevers...iedereen doet het in zijn broek voor mensen die zich mogelijk gediscrimineerd voelen. Dat begon met Harpic Max, de negerzoenen, neger e.d. benamingen in de woordenboeken, zwarte Piet...en nu dit. En daar blijft het echt niet bij hoor. Die school kan maar beter in beroep gaan. En daarbij mams voor de rechter slepen...voor smaad en dan €10.000 eisen. Lijkt me wel rechtvaardig. Die vrouw is gewoon een graaier. Dat heeft niets meer met het belang van het kind te maken. Als ze het echt zo erg vond...dan had ze haar kind wel een half uurtje naar school laten gaan voor die oh zo belangrijke foto.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
@Renee1955
Volgens mij hoort er in al die artikelen te staan "suikerfeest" ik meen me te herinneren dat dit ook in het eerste krantenartikel stond wat ik over dit onderwerp gelezen had.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Moeten onze overbelaste rechters zich bezighouden met dergelijke futiliteiten? Als het nu om een examen o.i.d. ging, had ik er begrip voor, maar dit slaat alles.

Het beste antwoord

De rechter geeft aan dat de school de schoolfotograaf heeft laten komen op de dag van het Offerfeest, waardoor kinderen die het Islamitische geloof belijden niet in dezelfde mate in staat waren van die dienst (= de klassenfoto) gebruik te maken als de andere kinderen van de school. Aldus heeft de Stichting indirect onderscheid gemaakt. tussen kinderen op grond van geloof.

De wettelijke bepaling die daarmee door de school werd overtreden is artikel 7 lid 1, aanhef en sub c, van de Algemene wet gelijke behandeling. Daar staat namelijk:

Onderscheid is verboden bij het aanbieden van of verlenen van toegang tot goederen of diensten ... indien dit geschiedt ... door instellingen die werkzaam zijn op het gebied van ... onderwijs…

Overigens heeft de school gesteld dat een amateurfotograaf alsnog de hele klassen op foto heeft gezet. En dat die foto’s gratis aan de ouders zijn aangeboden en dat ook in de klaslokalen die nieuwe foto's zijn opgehangen in plaats van de gewraakte foto’s.
Dat werd echter weersproken door de ouders en kon ter plekke door de school ook niet aannemelijk worden gemaakt volgens de rechter.

Verder heeft de school voor de individuele foto’s de fotograaf nog eens laten komen. Die hebben ze dus wel. De zaak gaat dus puur om de klassenfoto’s.

Bronnen: de uitspraak en het wetsartikel

Toegevoegd na 29 minuten:
Overigens betreft die € 500 boete smartengeld. Dit is opgelegd omdat door het onrechtmatige handelen de kinderen in hun persoon zijn aangetast.
Poet
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Bedankt :-)

Andere antwoorden (1)

Het punt van discussie is hier dat de school een afspraak met de fotograaf heeft gemaakt op de dag van het Offerfeest. De rechter is van mening dat de school had kunnen weten dat die dag Offerfeest was en de kinderen mogelijk dus niet zouden kunnen komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kern van de zaak is dus dat de dtaum van het Offerfeest tevoren bekend was. Ziekte, of bijv. een bruiloft waar een individueel kind naar toe gaat, kan de school niet voorzien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zo is de werkelijkheid niet. Men haalt uit de uitspraak een uit het verband gerukte zin.