Kan reclassering bij een delinquent opgelegd worden als maatregel of als voorwaardelijk of komt de reclassering alleen na de detentieperiode bijkijken

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

Een rechter kan reclasseringsmaatregelen opleggen, maar legt geen legt geen reclassering op.
Wanneer de rechter bewezen acht dat men zich daadwerkelijk aan het ten laste gelegde schuldig heeft gemaakt, kan hij de delinquent veroordelen en een straf en/of maatregel opleggen.
Straffen zijn: een gevangenisstraf, een hechtenis, een taakstraf of een geldboete.
In bepaalde gevallen zal de rechter, in plaats van of in combinatie met een (hoofd-) straf, een maatregel opleggen.

Binnen ons strafrecht worden de volgende vijf maatregelen onderscheiden:
De tbs-maatregel, de plaatsing in een psychiatrisch ziekenhuis, de onttrekking aan het verkeer, de ontneming van het wederrechtelijk voordeel, de schadevergoeding.

Bijzondere voorwaarden kan de rechter opleggen, die zijn altijd gekoppeld aan een (deels) voorwaardelijke straf.
Daarom lijkt het of de rechter "Reclassering" oplegt gekoppeld aan een voorwaardelijke straf. Dat is niet zo. Het is de rechter die bijzondere voorwaarden bij vonnis oplegt en het is de Reclassering Nederland en de politie die het toezicht uitvoeren op de bijzondere voorwaarden.
Als iemand zich hier niet aan houdt, kan de rechter op vordering van het Openbaar Ministerie besluiten om het voorwaardelijke deel ten uitvoer te leggen.

Tijdens het verrichten van een taakstraf komt men vrijwel zeker in contact met de reclassering. Deze houdt namelijk toezicht op personen die veroordeeld zijn tot een taakstraf en brengt verslag uit aan de officier van justitie over de wijze waarop men het werk verricht. Blijkt uit de rapportage dat het werk niet goed is verricht, dan kan de officier van justitie vorderen dat de rechter de vervangende hechtenis ten uitvoer legt.

Bij een delinquent, dus wanneer iemand in de gevangenis zit, beslist het openbaar ministerie (OM) over de te stellen bijzondere voorwaarden na advies van de directeur van de penitentiaire inrichtingen (de PI) en van de reclassering. Het OM heeft ook de verantwoordelijkheid over het toezicht op de naleving van de voorwaarden en kan het toezicht uit handen geven aan de reclassering en aan de politie.

Is een gezagsbeperkende maatregel (ondertoezichtstelling – ots) door de rechter opgelegd dan heeft men verplicht te maken met de Reclassering Nederland. Men is dan zelf geen delinquent.